W ramach projektu „Energia kompetencji” studenci Wydziału Nauk Społecznych Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego (KUL), otrzymali wsparcie w zakresie możliwości zdobycia umiejętności pomocnych w odnalezieniu się na rynku pracy. Aby wyłonić najzdolniejsze osobowości, przedsięwzięcie odbyło się w kilku etapach.
W programie „Energia Kompetencji” mogli wziąć udział studenci ostatniego roku studiów licencjackich i magisterskich takich kierunków, jak ekonomia, pedagogika, psychologia oraz zarządzanie.
W pierwszym etapie 500 osób wzięło udział w warsztatach, których celem było wzmocnienie zdolności interpersonalnych, poprawa kompetencji analitycznych oraz zdobycie wiedzy z zakresu podstaw przedsiębiorczości. Na zajęciach studenci mogli nauczyć się m. in. efektywnego słuchania, prezentowania własnych opinii, rozwiązywania konfliktów, prowadzenia dyskusji, dokonywania analiz SWOT, planowania i zarządzania czasem czy posługiwania się programami komputerowymi wymaganymi przez pracodawców.
Z kolei w drugim etapie konkursu 300 osób wzięło udział w kursach zawodowych, których celem było m. in. podniesienie ich umiejętności językowych. Natomiast w ostatnim, trzecim etapie 200 najlepszych studentów odbyło trzymiesięczne staże w firmach w liczbie 150 godzin. Uczestnik programu mógł liczyć na zarobki w wysokości 18 złotych za godzinę pracy.
Realizacja programu „Energia kompetencji” była możliwa dzięki dofinansowaniu w kwocie 2,9 mln złotych pozyskanemu przez KUL z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) w ramach unijnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL).
Wydział Nauk Społecznych KUL, którego studenci otrzymali wsparcie w ramach programu, powstał w 1980 roku. W ramach WNS funkcjonuje 6 Instytutów: Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, Ekonomii i Zarządzania, Pedagogiki, Nauk Politycznych i Spraw Międzynarodowych, Psychologii, Socjologii.
Na Wydziale pracuje na pełnym etacie 19 profesorów posiadających tytuł naukowy, 38 pracowników posiadających stopień naukowy doktora habilitowanego, 104 nauczycieli akademickich posiadających stopień doktora oraz 55 nauczycieli akademickich posiadających stopień magistra.