Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) ogłosiło kolejną edycję konkursu Programu Rozwoju Kompetencji w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój. Na projekty mające wspierać m. in. kompetencje zawodowe studentów, które zwiększą ich szanse na rynku pracy, rządowa agencja planuje przeznaczyć 250 mln zł. Nabór wniosków rozpocznie się 4 maja i potrwa do 7 czerwca 2016 roku.
Uczelnie wyłonione w ramach Programu Rozwoju Kompetencji dostaną dofinansowanie na certyfikowane szkolenia i warsztaty oraz dodatkowe zajęcia realizowane wspólnie z pracodawcami. Uczestnicy będą również realizować praktyczne zadania w formie projektowej, a także odbędą wizyty studyjne u pracodawców oraz staże.
Wypełnienie luk zgłaszanych przez pracodawców
W sumie programem ma zostać objętych 12,5 tys. studentów czterech ostatnich semestrów studiów licencjackich i magisterskich, a maksymalna wartość wsparcia jednego uczestnika w projekcie to 20 tys. złotych. Uczelnie we współpracy z firmami będą szkolić swoich podopiecznych w zależności od zapotrzebowania pracodawców w zakresie m. in.: przedsiębiorczości, a także umiejętności zawodowych, komunikacyjnych, interpersonalnych, językowych, informatycznych oraz analitycznych.
Łatwiejsze wejście na rynek pracy
To drugi konkurs Programu Rozwoju Kompetencji w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój. W niedawno rozstrzygniętej pierwszej edycji NCBR wyłoniło 61 projektów, które mają na celu poprawę jakości i dostosowanie kształcenia do potrzeb rynku pracy. Pierwsze kursy i warsztaty w ramach tego dofinansowania ruszą w październiku tego roku.
Współpraca uczelni z biznesem
Z powstania Programu Rozwoju Kompetencji zadowolone są uczelnie. Przykładowo Politechnika Łódzka dostała grant w wysokości ponad 4 mln zł w pierwszej edycji konkursu na rozwój umiejętności studentów w obszarze ICT. Wsparciem zostanie objętych 246 studentów takich kierunków, jak informatyka, elektronika i telekomunikacja, mechatronika i fizyka techniczna.
W ramach zajęć studenci odbędą warsztaty zespołowe oraz wizyty studyjne w przedsiębiorstwach z branży ICT. Ponadto Politechnika Łódzka w ramach projektu podpisała także umowę o współpracy z IBM. Dzięki niej studenci wezmą udział w certyfikowanych szkoleniach informatycznych. W ich ramach będą doskonalić nie tylko umiejętności techniczne, lecz także specjalistyczne kompetencje językowe.
W gronie beneficjentów pierwszej edycji Programu Rozwoju Kompetencji znalazł się także Uniwersytet SWPS. Uczelnia otrzymała dotację na realizację 7 projektów o łącznej wartości ponad 4,8 mln złotych.
Przykładowo studenci grafiki, wzornictwa, psychologii, kulturoznawstwa i dziennikarstwa będą współpracować z branżą kreatywną – w domach mediowych, agencjach interaktywnych, studiach animacji, u producentów projektów audio-video czy usług UX i service design.
Natomiast studenci psychologii będą zdobywać doświadczenia w placówkach i ośrodkach prowadzących kliniczną diagnozę psychologiczną: szpitalach klinicznych, oddziałach psychiatrycznych, centrach diagnostyczno-terapeutycznych, poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Z kolei studenci filologii opanują techniki tłumaczeń audiowizualnych, konferencyjnych i będą tworzyć przykładowe scenariusze komunikacji oraz dialogi dla danego kontekstu biznesowego.
Kto może ubiegać się o dofinansowanie?
O dofinansowanie w drugiej edycji Programu Rozwoju Kompetencji mogą ubiegać się uczelnie kształcące co najmniej 100 studentów na studiach stacjonarnych. Projekty powinny obejmować wyłącznie działania dotyczące kształtowania kompetencji oczekiwanych przez pracodawców od kandydatów do pracy i być przygotowane w oparciu o najnowsze badania rynku. Na dodatkowe punkty w ocenie wniosku mogą liczyć szkoły wyższe stale współpracujące z pracodawcami oraz projekty prowadzone w całości w języku obcym – wyjaśniają eksperci z NCBR.
Nabór wniosków w nowej edycji Programu Rozwoju Kompetencji rozpocznie się 4 maja i potrwa do 7 czerwca 2016 roku. Więcej informacji o konkursie znajdą Państwo na stronie NCBR.
dr Piotr Dardziński, wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego
Nowoczesną gospodarkę opartą na wiedzy zbudujemy jedynie przy udziale kompetentnych kadr wywodzących się z rodzimych uczelni wyższych. Kolejny konkurs w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój nie tylko pomoże zasilić gospodarkę w grono absolwentów o praktycznych umiejętnościach, ale przede wszystkim utrwali dobrą współpracę uczelni wyższych oraz przedsiębiorców w zakresie kształcenia studentów na potrzeby rynku pracy.
prof. Jerzy Kątcki, zastępca dyrektora NCBR
Zaangażowanie studentów w kilkumiesięczne staże, szkolenia i zajęcia praktyczne zorganizowane przy współpracy uczelni i przedsiębiorców wyposaży ich w pożądane na rynku kompetencje. Da im też doświadczenie zawodowe, którego wymaga się dziś w procesach rekrutacyjnych. Program Rozwoju Kompetencji odpowiada na potrzebę stałego dopasowywania toku kształcenia do aktualnej sytuacji społeczno-gospodarczej kraju. Innowacyjne firmy potrzebują bowiem nie tylko środków na prace badawczo-rozwojowe, ale i młodych, wykwalifikowanych pracowników.
Prof. Sławomir Wiak, Politechnika Łódzka
W ramach konkursu do współpracy zostaną wyłonione przede wszystkim firmy z branży ICT działające w Łodzi i okolicach. Ten region stanowi największe w Polsce zagłębie przemysłowe w zakresie AGD. Zlokalizowane są tu zakłady tak dużych rynkowych graczy, jak Indesit, Wrozamet, LG czy Bosch-Siemens. Studenci Politechniki Łódzkiej korzystają z laboratoriów zbudowanych przez te firmy. Przykładowo w ostatnim czasie Bosch-Siemens wybudował laboratorium, które zajmuje się prowadzeniem prac B+R w zakresie zmywarek i suszarek.
Emilia Krawczykowska, Uniwersytet SWPS
Kilkuetapowe zajęcia składają się z wzajemnie uzupełniających się warsztatów, szkoleń certyfikowanych, zadań projektowych i wizyt studyjnych. Każde zajęcia poprowadzi praktyk – osoba mająca minimum 5 lat doświadczenia zawodowego w danej dziedzinie czy branży. W zajęciach udział wezmą studenci 2 ostatnich semestrów studiów. Zatem tuż przed wejściem na rynek pracy studenci odbędą cykl zajęć, który poprawi ich przygotowanie do podjęcia zatrudniania – zdobędą praktyczne umiejętności zawodowe zgodne z oczekiwaniami pracodawców dla danego stanowiska pracy.
Emilia Krawczykowska, Uniwersytet SWPS
Szkolenia certyfikowane zapewnią studentom, potwierdzenie posiadanych przez nich kwalifikacji, których oczekują pracodawcy. Uczestnicy warsztatów będą poznawać i doskonalić techniki pracy zawodowej podczas wykonywania zadań projektowych wskazanych przez praktyka. Następnie zdobytą wiedzę i umiejętności będą weryfikować w realnym środowisku zawodowym w siedzibach pracodawców, gdzie poznają realia danego zawodu, firmy i zmierzą się z wykonaniem prawdziwych zadań zawodowych współpracując z pracownikami danej organizacji.