Firma bez barier. Tak Samsung ułatwia niepełnosprawnym dostęp do najnowszych technologii
Dawid Wojtowicz
18 kwietnia 2016, 12:48·4 minuty czytania
Publikacja artykułu: 18 kwietnia 2016, 12:48
Do swobodnego poruszania się w dzisiejszym świecie niezbędnikiem w życiu człowieka stają się nowoczesne technologie. Chociaż z definicji mają one ułatwiać nam codzienne funkcjonowanie, same niekiedy stawiają bariery, z którymi nie może sobie poradzić grupa najbardziej narażona na wykluczenie, czyli osoby niepełnosprawne.
Reklama.
To z myślą o nich niektóre firmy kreują politykę accessibility - jak najszerszego dostępu do usług dla wszystkich klientów. Jedną z nich jest Samsung, który od dłuższego czasu udowadnia, że również osoby niepełnosprawne mogą cieszyć się w pełni z dostępności nowych technologii i urządzeń mobilnych.
Najnowszą inicjatywą firmy Samsung, skierowaną w stronę osób z niepełnosprawnościami, jest szereg działań podjętych na rzecz klientów mających problemy ze słuchem. We współpracy z polską spółką technologiczną Migam wiodący producent telewizorów i smartfonów w ramach kampanii "Pomagamy migiem" powołał do życia internetowy punkt obsługi klienta dla osób głuchych.
Od września 2015 roku użytkownicy strony samsung.pl po wejściu w zakładkę „kontakt" mogą uzyskać dostęp do video czatu. Dzięki tej bezpłatnej usłudze głusi klienci są w stanie zasięgnąć porady u pracowników infolinii Samsung, komunikując się swoim natywnym językiem, za pośrednictwem tłumacza języka migowego.
Kluczową częścią przedsięwzięcia realizowanego wspólnie z polską firmą przełamującą bariery w komunikacji społecznej jest aplikacja mobilna Migam. Można ją pobrać ze sklepu internetowego Samsung Galaxy Apps. Po jej uruchomieniu na urządzeniu przenośnym wystarczy wybrać kontakt z przedstawicielem firmy Samsung. Specjalna aplikacja pozwala połączyć się z tłumaczem i załatwić sprawę w sposób jak najbardziej wygodny dla głuchej osoby.
Polityka accessibility nie ominęła także punktów serwisowych Samsung, w których wprowadzono specjalne oznakowanie informujące, że w tym miejscu można załatwić sprawę w języku migowym. Na znajdujących się tam urządzeniach mobilnych - tabletach - również zainstalowano aplikację Migam. Rozmowa z serwisantem odbywa się za pośrednictwem tłumacza języka migowego. Aktualna lista punktów serwisowych i sprzedażowych znajduje się w aplikacji Migam w folderze „przyjazne miejsca”.
Dla głuchych, którzy po raz pierwszy mają styczność z tymi nowatorskimi rozwiązaniami, powstały 45-sekundowe spoty instruktażowe. Na tych krótkich filmach dedykowany tłumacz objaśnia, jak korzystać z funkcji zarówno video czatu w internecie, jak i aplikacji mobilnej na urządzeniach przenośnych.
Wielorakie korzyści płynące z połączenia technologii Samsung z aplikacją stworzoną przez polski start-up wymienia Agnieszka Osytek, współzałożycielka Migam. Tak w wypowiedzi dla serwisu INNPoland komentuje współpracę obu firm.
Od lat Samsung cieszy się opinią firmy, która wyróżnia się dbałością o komfort niepełnosprawnych klientów oraz wdraża działania przeciwdziałające ich społecznemu i cyfrowemu wykluczeniu. Świadczą o tym choćby udogodnienia wprowadzane w jej markowych sklepach. Kilka miesięcy temu Stowarzyszenie „Integracja” przyznała warszawskiemu Samsung Brand Store certyfikat ”Obiekt bez barier”, o czym donosił serwis INNPoland. Tak o tym wydarzeniu wypowiedział się wówczas prezes tej fundacji, Piotr Pawłowski.
Mieszczący się w Centrum Handlowym Arkadia w Warszawie sklep Samsung wykorzystuje rozwiązania architektoniczne (zmiana umeblowania i oświetlenia, specjalne stanowiska do obsługi niepełnosprawnych klientów, czytelne opisy produktów), kadrowe (wykwalifikowany personel do kontaktu z osobami z różnymi formami niepełnosprawności) i technologiczne (urządzenia mobilne z wgraną aplikacją Migam) do poprawy komunikacji z osobami, które mimo swoich dysfunkcji zdrowotnych chcą normalnie żyć i robić zakupy jak każdy klient. Podobnymi zmianami objęto nowo otwarte sklepy Samsunga we Wrocławiu, Bydgoszczy i Kielcach.
Polityka dostępności wkroczyła też do koordynowanego przez firmę Samsung ogólnopolskiego programu edukacyjnego „Mistrzowie Kodowania”. Działa on również w klasach integracyjnych, terapeutycznych oraz szkołach specjalnych. Okazuje się, że nauczyciele z powodzeniem wykorzystują elementy języka Scratch do pracy terapeutycznej i usprawniania funkcji poznawczych u dzieci. Dzięki programowaniu w grupie wspierane są mocne strony dzieci, które aktywnie uczestniczą w zajęciach. Dzieci z niepełnosprawnościami umacniają w ten sposób swoje relacje z rówieśnikami, a czasem jest to pierwszy moment, kiedy udaje im się nawiązać znajomości.
Według relacji nauczycieli zaangażowanych w program "Mistrzowie Kodowania" dla dzieci z zespołem Aspergera czy nawet z autyzmem programowanie okazuje się oknem na świat rzeczywisty. To zaskakujące, ale świat cyfrowy pozwala im na komunikację z innymi ludźmi. Dzieci z ADHD (zespół nadpobudliwości psychoruchowej) przy programowaniu uczą się skupiać uwagę, a wiele z nich nie ma wtedy problemów z koncentracją i potrafi przez długi nawet czas poświęcić się jednej czynności i dochodzeniu do celu poprzez proces rozwiązywania problemów.
Samsung adaptuje również bezpośrednio swoje produkty pod kątem oczekiwań osób z niepełnosprawnością. Przykładem telefonu, który oferuje wygodę użytkowania ludziom o ograniczonej zdolności ruchowej, słabowidzącym lub słabosłyszącym, jest smartfon Samsung Galaxy S6. Wyposażony w detektor dźwięku, regulator kolorów i etykiet głosowych oraz aplikację do sterowania funkcjami telefonu za pomocą gestów („gesture wake up”), ułatwia użytkownikom z niepełnosprawnościami korzystanie z najnowszych technologii.
Samsung Electronics - kluczowe przedsiębiorstwo koreańskiej Grupy Samsung - jest jedną z największych i najbardziej zaawansowanych firm elektronicznych na świecie. Cieszy się pozycją globalnego lidera w branży technologii. Jej katalog produktowy tworzy bardzo szeroki asortyment: telewizory, laptopy, odtwarzacze DVD, smartfony, tablety, aparaty cyfrowe, drukarki, lodówki, sprzęt medyczny itp. Spółka ma oddziały w 80 krajach.
Migam to powstały w Warszawie start-up, którego twórcy dążą do likwidacji barier w komunikacji między osobami słyszącymi i niesłyszącymi. Najbardziej znanym produktem założonej w 2010 roku firmy jest Tłumacz Migam/Migam Interpreter – to usługa dostępu do tłumaczy języka migowego poprzez połączenie wideo z poziomu przeglądarki internetowej i aplikacji mobilnej. Z jej usług skorzystały takie przedsiębiorstwa jak: Samsung, PKP, ING Bank Śląski, PZU, RTV Euro AGD i T-Mobile.
Artykuł powstał we współpracy z Samsung i Migam
Napisz do autora: dawid.wojtowicz@innpoland.pl
Reklama.
Jarosław Orski
Dyrektor Serwisu Samsung Polska Electronics
Samsung jako pierwsza firma technologiczna na polskim rynku zaoferował możliwość posługiwania się językiem migowym za pośrednictwem tłumaczy on-line w 17 punktach serwisowych oraz na stronie internetowej. Wkrótce usługa będzie dostępna w sklepach Samsung w całej Polsce. Osoby niesłyszące mogą też liczyć na uruchomienie tłumacza w sklepie internetowym samsung.pl. Zależy nam na zrozumieniu wszystkich grup klientów i dostosowaniu się do ich potrzeb. To również ważne z punktu widzenia pracowników serwisu Samsung, którzy teraz są profesjonalnie przygotowani do obsługi osób głuchych.
Agnieszka Osytek
Współzałożycielka Migam
Migam tworzy i dostarcza na rynek narzędzia do komunikacji i edukacji, które mają na celu integrację ludzi głuchych i słyszących. Fakt, że firma Samsung otworzyła się na potrzeby głuchych klientów i umożliwia im pełny dostęp do swoich produktów i usług za pośrednictwem naszego rozwiązania, jakim jest Tłumacz Migam, ma wg mnie potrójną wartość. Z tej wartości korzystają wszystkie trzy strony – z perspektywy biznesowej zarówno Samsung, jak i Migam, ale przede wszystkim korzystają na tym głusi, gdyż mogą samodzielnie i bez nieporozumień funkcjonować na rynku jako pełnoprawni i pełnosprawni klienci.
Piotr Pawłowski
Prezes Fundacji "Integracja"
Bardzo cieszę się, że Integracja jest partnerem firmy Samsung w promowaniu szeroko rozumianej dostępności. Jestem pod wielkim wrażeniem kompleksowych działań, które podjęła firma Samsung, by zapewnić klientom z niepełnosprawnością pełną dostępność, która umożliwi im swobodne i samodzielne korzystanie z punktu handlowego.