Akcja "Pomagamy Migiem" to wspólna inicjatywa firmy Samsung i start-upu Migam, która jest odpowiedzią na potrzeby osób głuchych
Akcja "Pomagamy Migiem" to wspólna inicjatywa firmy Samsung i start-upu Migam, która jest odpowiedzią na potrzeby osób głuchych Materiały prasowe

Do swobodnego poruszania się w dzisiejszym świecie niezbędnikiem w życiu człowieka stają się nowoczesne technologie. Chociaż z definicji mają one ułatwiać nam codzienne funkcjonowanie, same niekiedy stawiają bariery, z którymi nie może sobie poradzić grupa najbardziej narażona na wykluczenie, czyli osoby niepełnosprawne.

REKLAMA
To z myślą o nich niektóre firmy kreują politykę accessibility - jak najszerszego dostępu do usług dla wszystkich klientów. Jedną z nich jest Samsung, który od dłuższego czasu udowadnia, że również osoby niepełnosprawne mogą cieszyć się w pełni z dostępności nowych technologii i urządzeń mobilnych.
Najnowszą inicjatywą firmy Samsung, skierowaną w stronę osób z niepełnosprawnościami, jest szereg działań podjętych na rzecz klientów mających problemy ze słuchem. We współpracy z polską spółką technologiczną Migam wiodący producent telewizorów i smartfonów w ramach kampanii "Pomagamy migiem" powołał do życia internetowy punkt obsługi klienta dla osób głuchych.
Od września 2015 roku użytkownicy strony samsung.pl po wejściu w zakładkę „kontakt" mogą uzyskać dostęp do video czatu. Dzięki tej bezpłatnej usłudze głusi klienci są w stanie zasięgnąć porady u pracowników infolinii Samsung, komunikując się swoim natywnym językiem, za pośrednictwem tłumacza języka migowego.
Jarosław Orski
Dyrektor Serwisu Samsung Polska Electronics

Samsung jako pierwsza firma technologiczna na polskim rynku zaoferował możliwość posługiwania się językiem migowym za pośrednictwem tłumaczy on-line w 17 punktach serwisowych oraz na stronie internetowej. Wkrótce usługa będzie dostępna w sklepach Samsung w całej Polsce. Osoby niesłyszące mogą też liczyć na uruchomienie tłumacza w sklepie internetowym samsung.pl. Zależy nam na zrozumieniu wszystkich grup klientów i dostosowaniu się do ich potrzeb. To również ważne z punktu widzenia pracowników serwisu Samsung, którzy teraz są profesjonalnie przygotowani do obsługi osób głuchych.

Kluczową częścią przedsięwzięcia realizowanego wspólnie z polską firmą przełamującą bariery w komunikacji społecznej jest aplikacja mobilna Migam. Można ją pobrać ze sklepu internetowego Samsung Galaxy Apps. Po jej uruchomieniu na urządzeniu przenośnym wystarczy wybrać kontakt z przedstawicielem firmy Samsung. Specjalna aplikacja pozwala połączyć się z tłumaczem i załatwić sprawę w sposób jak najbardziej wygodny dla głuchej osoby.
logo
Tablet z zainstalowaną aplikacją Migam Materiały prasowe
Polityka accessibility nie ominęła także punktów serwisowych Samsung, w których wprowadzono specjalne oznakowanie informujące, że w tym miejscu można załatwić sprawę w języku migowym. Na znajdujących się tam urządzeniach mobilnych - tabletach - również zainstalowano aplikację Migam. Rozmowa z serwisantem odbywa się za pośrednictwem tłumacza języka migowego. Aktualna lista punktów serwisowych i sprzedażowych znajduje się w aplikacji Migam w folderze „przyjazne miejsca”.
Dla głuchych, którzy po raz pierwszy mają styczność z tymi nowatorskimi rozwiązaniami, powstały 45-sekundowe spoty instruktażowe. Na tych krótkich filmach dedykowany tłumacz objaśnia, jak korzystać z funkcji zarówno video czatu w internecie, jak i aplikacji mobilnej na urządzeniach przenośnych.
Wielorakie korzyści płynące z połączenia technologii Samsung z aplikacją stworzoną przez polski start-up wymienia Agnieszka Osytek, współzałożycielka Migam. Tak w wypowiedzi dla serwisu INNPoland komentuje współpracę obu firm.
Agnieszka Osytek
Współzałożycielka Migam

Migam tworzy i dostarcza na rynek narzędzia do komunikacji i edukacji, które mają na celu integrację ludzi głuchych i słyszących. Fakt, że firma Samsung otworzyła się na potrzeby głuchych klientów i umożliwia im pełny dostęp do swoich produktów i usług za pośrednictwem naszego rozwiązania, jakim jest Tłumacz Migam, ma wg mnie potrójną wartość. Z tej wartości korzystają wszystkie trzy strony – z perspektywy biznesowej zarówno Samsung, jak i Migam, ale przede wszystkim korzystają na tym głusi, gdyż mogą samodzielnie i bez nieporozumień funkcjonować na rynku jako pełnoprawni i pełnosprawni klienci.

Od lat Samsung cieszy się opinią firmy, która wyróżnia się dbałością o komfort niepełnosprawnych klientów oraz wdraża działania przeciwdziałające ich społecznemu i cyfrowemu wykluczeniu. Świadczą o tym choćby udogodnienia wprowadzane w jej markowych sklepach. Kilka miesięcy temu Stowarzyszenie „Integracja” przyznała warszawskiemu Samsung Brand Store certyfikat ”Obiekt bez barier”, o czym donosił serwis INNPoland. Tak o tym wydarzeniu wypowiedział się wówczas prezes tej fundacji, Piotr Pawłowski.
Piotr Pawłowski
Prezes Fundacji "Integracja"

Bardzo cieszę się, że Integracja jest partnerem firmy Samsung w promowaniu szeroko rozumianej dostępności. Jestem pod wielkim wrażeniem kompleksowych działań, które podjęła firma Samsung, by zapewnić klientom z niepełnosprawnością pełną dostępność, która umożliwi im swobodne i samodzielne korzystanie z punktu handlowego.

Mieszczący się w Centrum Handlowym Arkadia w Warszawie sklep Samsung wykorzystuje rozwiązania architektoniczne (zmiana umeblowania i oświetlenia, specjalne stanowiska do obsługi niepełnosprawnych klientów, czytelne opisy produktów), kadrowe (wykwalifikowany personel do kontaktu z osobami z różnymi formami niepełnosprawności) i technologiczne (urządzenia mobilne z wgraną aplikacją Migam) do poprawy komunikacji z osobami, które mimo swoich dysfunkcji zdrowotnych chcą normalnie żyć i robić zakupy jak każdy klient. Podobnymi zmianami objęto nowo otwarte sklepy Samsunga we Wrocławiu, Bydgoszczy i Kielcach.
logo
Przedstawiciele Stowarzyszenia "Integracja" wręczają reprezentantom firmy Samsung certyfikat "Obiekt bez barier" Materiały prasowe
Polityka dostępności wkroczyła też do koordynowanego przez firmę Samsung ogólnopolskiego programu edukacyjnego „Mistrzowie Kodowania”. Działa on również w klasach integracyjnych, terapeutycznych oraz szkołach specjalnych. Okazuje się, że nauczyciele z powodzeniem wykorzystują elementy języka Scratch do pracy terapeutycznej i usprawniania funkcji poznawczych u dzieci. Dzięki programowaniu w grupie wspierane są mocne strony dzieci, które aktywnie uczestniczą w zajęciach. Dzieci z niepełnosprawnościami umacniają w ten sposób swoje relacje z rówieśnikami, a czasem jest to pierwszy moment, kiedy udaje im się nawiązać znajomości.
Według relacji nauczycieli zaangażowanych w program "Mistrzowie Kodowania" dla dzieci z zespołem Aspergera czy nawet z autyzmem programowanie okazuje się oknem na świat rzeczywisty. To zaskakujące, ale świat cyfrowy pozwala im na komunikację z innymi ludźmi. Dzieci z ADHD (zespół nadpobudliwości psychoruchowej) przy programowaniu uczą się skupiać uwagę, a wiele z nich nie ma wtedy problemów z koncentracją i potrafi przez długi nawet czas poświęcić się jednej czynności i dochodzeniu do celu poprzez proces rozwiązywania problemów.
Samsung adaptuje również bezpośrednio swoje produkty pod kątem oczekiwań osób z niepełnosprawnością. Przykładem telefonu, który oferuje wygodę użytkowania ludziom o ograniczonej zdolności ruchowej, słabowidzącym lub słabosłyszącym, jest smartfon Samsung Galaxy S6. Wyposażony w detektor dźwięku, regulator kolorów i etykiet głosowych oraz aplikację do sterowania funkcjami telefonu za pomocą gestów („gesture wake up”), ułatwia użytkownikom z niepełnosprawnościami korzystanie z najnowszych technologii.
logo
Samsung Galaxy S6 to smartfon z wieloma funkcjami zaprojektowanymi z myślą o niepełnosprawnych Materiały prasowe
Samsung Electronics - kluczowe przedsiębiorstwo koreańskiej Grupy Samsung - jest jedną z największych i najbardziej zaawansowanych firm elektronicznych na świecie. Cieszy się pozycją globalnego lidera w branży technologii. Jej katalog produktowy tworzy bardzo szeroki asortyment: telewizory, laptopy, odtwarzacze DVD, smartfony, tablety, aparaty cyfrowe, drukarki, lodówki, sprzęt medyczny itp. Spółka ma oddziały w 80 krajach.
Migam to powstały w Warszawie start-up, którego twórcy dążą do likwidacji barier w komunikacji między osobami słyszącymi i niesłyszącymi. Najbardziej znanym produktem założonej w 2010 roku firmy jest Tłumacz Migam/Migam Interpreter – to usługa dostępu do tłumaczy języka migowego poprzez połączenie wideo z poziomu przeglądarki internetowej i aplikacji mobilnej. Z jej usług skorzystały takie przedsiębiorstwa jak: Samsung, PKP, ING Bank Śląski, PZU, RTV Euro AGD i T-Mobile.

Artykuł powstał we współpracy z Samsung i Migam

Napisz do autora: dawid.wojtowicz@innpoland.pl