– Podczas VI Forum Młodych Innowacyjnych chcemy zainicjować debatę między rządem a młodymi polskimi naukowcami, którzy realizują swoje projekty badawcze w Wielkiej Brytanii. Spotkanie będzie początkiem dialogu, mającego na celu inspirowanie rozwiązań, które pozwolą na realizację planu premiera Morawieckiego na rzecz odpowiedzialnego rozwoju, w którym szczególną uwagę poświęcono innowacyjności polskiego biznesu – podkreśla Kamil Wyszkowski, dyrektor generalny United Nation Global Compact Poland.
Na Forum Młodych Przedsiębiorców, jakie ma się odbyć 13 maja w siedzibie Krajowej Izby Gospodarczej, zapowiada się więc ciekawa – a być może i burzliwa – dyskusja. – Młodym polskim naukowcom, wykształconym na zagranicznych uczelniach, często brakuje motywacji do powrotu do kraju, z powodu niezadowalających perspektyw rozwoju zawodowego – mówi Kamil Wyszkowski. Stąd też pomysł, by zainspirować decydentów do działań poprzez konfrontację z polskimi badaczami, którzy w ciekawej formie przedstawiliby swoje doświadczenia ze współpracy z sektorem prywatnym.
– Innowacje nie rodzą się w szklanych biurowcach wielkich firm, ani małych garażach pionierów nowych technologii – nie ma wątpliwości prezes KIG, Andrzej Arendarski. – One powstają, rozwijają się i zostają skutecznie wdrożone przede wszystkim w sprawnie funkcjonujących ekosystemach, na które składają się uniwersytety, rządowe ośrodki badawcze, prywatny przemysł i venture capital. Dlatego co roku na Forum Młodych Przedsiębiorców zapraszamy przedstawicieli wszystkich środowisk, aby dyskutować o najlepszych regulacjach, pozwalających budować innowacyjną gospodarkę – dodaje.
Tegoroczna edycja Forum ma mieć nieco eksperymentalny charakter. – Jako organizacja reprezentująca polskie startupy, postanowiliśmy zaproponować KIG "wymieszanie" tradycyjnego biznesu z nowymi technologiami – podkreśla Eliza Kruczkowska, szefowa Fundacji Startup Poland. Będzie ono polegać na serii kilkunastu, mniej więcej 20-minutowych spotkań prezesów czołowych polskich przedsiębiorstw ze start-upowcami. Wyzwanie przyjęli m.in. szefowie Poczty Polskiej, Grupy Atlas, FAKRO Polska, Mokate, vivus.pl, Zanox, Grupy Adamed.
– W działalności polskich start-upów przeważa orientacja na B2B. Można wywnioskować, że impulsem do ich zakładania jest rynek tworzony przez duże firmy – tłumaczy założenia tej konfrontacji Kruczkowska. W jej trakcie mają wystąpić młodzi przedsiębiorcy, którzy mają już doświadczenie w takich kontaktach: przedstawiciele firmy Sotrender opowiedzą o swojej współpracy z Virgin Mobile, Telemedico – o klientach z sektora ubezpieczeniowego i bankowego, HG Intelligence – o kooperacji z Gino Rossi.
Jak podkreśla prezes Arendarski, debata nie będzie się koncentrować wyłącznie na przypadkach zakończonych sukcesem. – Choć godne pochwały, nie zapewniają wzrostu gospodarczego – zaznacza. Chodzi o wypracowanie skutecznych mechanizmów współpracy triady biznes-nauka-start-upy. Na tym zresztą nie koniec. – Kontynuacją debaty będą spotkania branżowe, mające na celu bardziej szczegółową analizę przyczyn słabej dynamiki rozwoju innowacyjności polskiej gospodarki oraz wspólne poszukiwanie rozwiązań dla konkretnych hamulców rozwojowych – zapowiada Wyszkowski.