Drużyna WUT Solar Boat, w której skład wchodzą studenci Politechniki Warszawskiej oraz Szkoły Głównej Handlowej, opracowała innowacyjną łódź napędzaną wyłącznie energią słoneczną. Konstrukcję wyróżniają zaprojektowane przez Polaków hydroskrzydła, które umożliwiają łodzi osiąganie szybszych prędkości oraz ułatwiają utrzymywanie się na powierzchni wody. Zespół efekty swojej pracy zaprezentuje w lipcu podczas Mistrzostw Świata Łodzi Solarnych w Monako.
Szybkość, zwrotność i wytrzymałość w jednym
Studencka łódź wystartuje w trzech konkurencjach - sprint, slalom i fleet – czyli konkurencji wytrzymałościowej. Jak zapewniają członkowie WUT Solar Boat, ich konstrukcja, która poradzi sobie w trzech różnych kategoriach, będzie szybka, zwrotna i wytrzymała. Dlatego jednym z najważniejszych elementów łodzi będą hydroskrzydła, które umożliwią tzw. pływanie bezwypornościowe.
Każdy robi to co lubi
Jak zapewniają członkowie WUT Solar Boat, największym atutem ich drużyny jest mieszanka specjalistów z różnych dziedzin oraz zdobyte wcześniej doświadczenia. Za prace techniczne odpowiadają studenci z Politechniki Warszawskiej. Z kolei o sprawy organizacyjne dbają ich koledzy ze Szkoły Głównej Handlowej.
– W naszym zespole każdy zajmuje się tym, w czym jest najlepszy. Łącząc różne dziedziny wiedzy odkrywamy rozwiązania, których w pojedynkę byśmy nie dostrzegli – mówi Andrzej Gut, koordynator projektu. Bardzo cenne są również dla zespołu WUT Solar Boat ubiegłoroczne doświadczenia zdobyte w trakcie zawodów w Monako.
Studenci planują zakończyć budowę łodzi wraz z końcem maja. Wtedy zespół więcej czasu będzie spędzał nad Zalewem Zegrzyńskim, gdzie przeprowadzi testy łodzi i dokona optymalizacji poszczególnych parametrów pod kątem zawodów w Monako.
Realizacja projektu jest możliwa dzięki pozyskaniu przez WUT Solar Boat dofinansowania z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) w ramach programu „Najlepsi z najlepszych”, który jest finansowany ze środków pochodzących z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (POWER). Ponadto głównym partnerem zespołu jest Grupa Azoty.
Napisz do autora: kamil.sztandera@innpoland.pl
Reklama.
Udostępnij: 33
Michał Sadowski, kierownik techniczny
Wykonujemy autorski projekt hydroskrzydeł, które mają za zadanie utrzymywać łódź nad powierzchnią wody w znaczącym stopniu redukując opory ruchu, dzięki czemu łódź może płynąć jeszcze szybciej. Dopracowanie hydroskrzydeł, tak by działały zgodnie z symulacjami jest w tym momencie naszym największym wyzwaniem.
Michał Sadowski
To przybliżyło nas nie tylko do techniki ale i do technologii wykonywania poszczególnych części łodzi solarnej. Doświadczenie jest z naszej perspektywy najważniejsze przy realizacji tego typu projektów. Teraz wiemy, że w Monako liczy się niezawodność.