Społeczna odpowiedzialność biznesu daleko wykracza poza wolontariat
Społeczna odpowiedzialność biznesu daleko wykracza poza wolontariat Materiały prasowe

Aplikacja do rozpoznawania skradzionych dzieł sztuki. Oprogramowanie pozwalające na automatyczne przekształcanie tekstu do mowy. Maskotki usypiające dzieci jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki. Zaskakująco do każdego z tych "wynalazków" przyłożyły się projekty CSR (społeczna odpowiedzialność biznesu), który zaczyna stawiać na nowoczesność i kreatywność. O tym, że działalność społeczna przedsiębiorstw wykroczyła już dawno poza klasycznie pojmowany wolontariat można przekonać się na przykładzie inicjatyw wspieranych przez Citi Foundation na całym świecie, a w Polsce – poprzez Fundację Kronenberga przy Citi Handlowy.

REKLAMA
Dobroczynność 4.0
Oczywiście, fundacja jak każda inna organizacja pożytku publicznego angażuje się w szereg akcji charytatywnych poprzez sprawdzony zespół. Tylko w 2015 roku podczas obchodów Global Community Day 80 000 ochotników w koszulkach z nadrukiem #CitiVolunteers wpisało w swój życiorys społecznika ponad 1200 udanych projektów społecznych. Dodajmy do tego kolejne liczby - prawie 500 miast i 93 kraje – i wówczas możemy ściągnąć czapki z głów, aby wyrazić podziw dla skali tego przedsięwzięcia. Zresztą w tym roku #CitiVolunteers biją kolejny rekord w pomaganiu, a dzięki social mediom każdy może dołączyć – wystarczy Tweet, żeby zdecydować, do kogo trafi grant.
Zgodnie ze światowymi trendami fundacja dba o zapewnienie w równym stopniu swoim beneficjentom zarówno przysłowiowej ryby (poprawa losu tu i teraz), jak i wędki (szansa na lepszą przyszłość). A okazji do łowienia perspektyw edukacyjnych i zawodowych stwarza co niemiara. Wszystko w ramach 4 sztandarowych programów.
logo
Podczas Światowego Dnia dla Społeczności dziesiątki tysięcy [url=https://twitter.com/hashtag/citivolunteers]#CitiVolunteers[/url] przystępuje do prac spełniających potrzeby społeczne Materiały prasowe
Centra przedsiębiorczości
Nowoczesne trendy urbanizacyjne odzwierciedla program Pathway to Progress słusznie zakładający, że ośrodki miejskie są silne i konkurencyjne na tyle, ile wiedzy, umiejętności i doświadczenia mają mieszkający w nich młodzi ludzie. Spełnianiu ich marzeń zawodowych służy wachlarz inicjatyw, począwszy od wolontariatu pracowniczego, poprzez letnie programy stażowe i warsztaty o przedsiębiorczości, a skończywszy na treningach z mentorami z uczelni wyższych czy projektach uzgadnianych z władzami w celu budowania dobrego klimatu dla zatrudnienia.
W Polsce efektem tego programu jest m.in. długofalowa kooperacja z Akademickimi Inkubatorami Przedsiębiorczości. Oferują one młodym przedsiębiorcom pomoc w utworzeniu i prowadzeniu raczkującego biznesu, a także wsparcie istniejących już firm w postaci kompleksowych warsztatów, sesji mentoringowych czy spotkań z inspirującymi biznesmenami.
Koordynatorzy programu pomagają też mającym aspiracje biznesowe kobietom w przebijaniu szklanego sufitu. Temu służy chociażby rozwijany w kraju nad Wisłą projekt "Biznes w kobiecych rękach". We współpracy z Siecią Przedsiębiorczych Kobiet dołożył on cegiełkę do sukcesu Szumisi. To nazwa założonej przez Annę Skórzyńską firmy, a także jej sztandarowego produktu - misi, które emitując szum przypominający dźwięk suszarki pomagają zasnąć noworodkom i niemowlakom. Polskie Szumisie trafiły już pod zagraniczne strzechy, zdobywając wiele wyróżnień, w tym zbierając oklaski od takiego giganta jak Google.
Pod egidą Pathway to Progress prowadzone są też szeroko zakrojone badania dotyczące bieżących postaw respondentów, analizujące najnowsze trendy na rynku pracy czy omawiające dynamiczne zmiany zachodzące na poziomie małych i średnich przedsiębiorstw. Wartościowe merytorycznie raporty badawcze powstają także na temat Polski – w mediach wielokrotnie cytowane są statystyki Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy na temat finansów czy oszczędzania.
Patronat nad kulturą
Community Progress Makers Fund to z kolei propozycja wsparcia finansowego aktywnych organizacji pozarządowych, które wkładają dużo serca w poprawę szeroko rozumianych warunków bytowych lokalnych społeczności. Budowa przystępnych cenowo mieszkań, rozbudowa miejscowej infrastruktury, upowszechnianie równego dostępu do kultury to tylko kilka z wielu osiągnięć, jakimi mogą pochwalić się koordynatorzy tego programu.
Aspekt kultury w Polsce jest realizowany przede wszystkim poprzez ochronę dziedzictwa kulturowego. Przykładem jest Nagroda im. prof. Aleksandra Gieysztora przyznawana od 17 lat osobom i instytucjom wykazującym troskę o dorobek polskiej kultury czy współpraca z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego w programie odzyskiwania utraconych dóbr kultury.
Z najnowszych projektów, które wsparła Fundacja Kronenberga przy Citi Handlowym, jest aplikacja ArtSherlock. W oparciu o rejestr skatalogowanych przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego pozycji jest ona w stanie zidentyfikować zrabowane dzieła sztuki. W błędzie będzie jednak ten, kto pomyśli, że jej grupą docelową są tylko konserwatorzy, kustosze i inni specjaliści od ochrony wytworów kultury. Aplikacja wyróżnia się banalną obsługą - wystarczy tylko zrobić zdjęcie obrazowi, a jego weryfikację zostawić już zewnętrznemu systemowi - dzięki czemu każdy może poczuć się jak poszukiwacz skarbów na miarę Indiany Jonesa czy Lary Croft.
Wsparcie dla startupów
Paliwem dla nowoczesnej gospodarki tzn. takiej, która przybiera na wadze, karmiąc się najnowszymi technologami, a nie pracą taniej siły roboczej, jest Citi Microentrepreneurship Awards. A ponieważ nie ma innowacyjności bez gotowych na ryzyko start-upów, stąd targetem tej formy pomocy są właśnie młodzi przedsiębiorcy z głową pełną rewolucyjnych pomysłów.
W ramach tego programu pieniądze ze specjalnie utworzonego funduszu grantowego płyną szerokim strumieniem do kreatywnych mikroprzedsiębiorstw w ponad 30 krajach. Wśród beneficjentów są laureaci polskiego "Konkursu Mikroprzedsiębiorca Roku", który nagradza właścicieli mikrofirm zakorzenionych w lokalnych społecznościach.
Jednym z pierwszych laureatów tytułu „Mikroprzedsiębiorca Roku” był zespół IVONA-Software, twórcy wielojęzycznego syntetyzatora mowy IVONA, od 2013 w stajni Amazon. Niedawny laureat konkursu firma Digital Core Design też zdobywa świat. Jako twórca i producent najszybszego procesora na świecie oferuje rozwiązania technologiczne, które znajdują zastosowanie m.in. w satelitach, samolotach, urządzaniach przemysłowych czy w elektronice użytkowej. Licencje DCG na wybrane innowacje zostały kupione przez takie koncerny jak Intel, Sony, Philips czy Siemens.
logo
Wolontariusze Citi na całym świecie aktywnie korzystają z social mediów i urządzeń mobilnych w swoich projektach. Materiały prasowe
Wolontariat made in Poland
Inspiratorem i patronem wspomnianych polskich sukcesów jest Fundacja Kronenberga przy banku Citi Handlowy, reprezentująca Citi Foundation, która w imieniu Citi koordynuje działania CSR na świecie. Fundacja Kronenberga przy Citi Handlowy szczyci się jednym z najbardziej profesjonalnych programów wolontariatu pracowniczego w kraju.
Wolontariusze działający w Polsce mają na swoim koncie takie ciekawe projekty jak: „Hipoterapia na szlaku” (szlak konny dla niepełnosprawnych), „Citi Skills Marathon. Policz się” (program warsztatów kompetencyjnych w domach dziecka, wyróżniony przez Global Volunteer Recognition Program) czy „Żyj zdrowo i aktywnie” (plan aktywizacji fizycznej i edukacji zdrowotnej dla niepełnosprawnych).
logo
Fundacja Kronenberga przy Citi Handlowy realizuje szereg wartościowych projektów. Na zdjęciu prezentacja "Citi Skills Marathon. Policz się". Materiały prasowe
Globalna skala
11 czerwca wszystkie szlachetne inicjatywy z różnych stron świata miały kulminację w postaci Światowego Dnia Citi dla Społeczności. Kilkadziesiąt tysięcy ludzi pod szyldem #CitiVolunteers wyruszyło w teren, aby nieść wiedzę i pomoc lokalnym wspólnotom w ponad 90 krajach.
Poprzednia edycja wydarzenia pobiła rekord w liczbie zrealizowanych projektów i godzin przepracowanych na rzecz dobra publicznego. Ale oglądanie się na statystyki nie jest tu najważniejsze. Za tymi liczbami kryją się bowiem konkretni ludzie i jeśli dzięki tej akcji ich życie stanie się choć trochę lepsze, to znaczy, że było warto.

Artykuł powstał we współpracy z Citi Handlowy