
Zasady z rynku suplementów diety zawitały do branży motoryzacyjnej. Kiedy producent reklamował lek na biegunkę, pokazywał, jak w brzuchu pacjenta pojawia się cieknąca armatura. Już jedna tabletka uszczelniała te rury i następował koniec "gonitwy". Koncern BP też sięgnął po takie dziwaczne wizualizacje. Po zatankowaniu paliwa active tysiące piranii rzekomo pożerają brud z silnika, co uzdrawia auto. Zatankowałem, pojeździłem i oto, ile przepłaciłem.
jazda ekonomiczna na zwykłym paliwie 5,2 l/100
jazda ekonomiczna BP Active 4,8-5 l/100 km
Jazda normalna, dynamiczna (wyprzedzanie TIR ów i aut jadących wolniej niż 100 km/h)
zwykłe paliwo 6,6 l/100 km
BP Active 6,2- 6,4 l /100 km
Jeśli BP oczyszcza coś w samochodzie, to pierwszą rzeczą z pewnością będzie portfel kierowcy. Za 50 litrów diesla na warszawskiej stacji BP ( 4,53 zł /l) zapłaciłem 226 złotych. Z kolei na najtańszej stacji Auchan przy Wola Parku litr normalnego diesla kosztował 3,97 – czyli 198 zł za tankowanie.
Uważamy, że nasze nowe paliwa z technologią Active i korzyści płynące z ich stosowania są warte swej ceny. Przy ciągłym stosowaniu nowe paliwa zapewniają klientom szereg korzyści, których oczekują, w szczególności obniżone spalanie. Wszystkie nasze nowe paliwa ciekłe zwalczają zanieczyszczenia w silniku. To inwestycja w kondycję samochodu.
Czas zabrać się za drugą cechę super paliwa. "Pożera brud z silnika niczym setki głodnych piranii". W tym wypadku koncern liczy na wykorzystanie powszechnego już zjawiska, że dla wielu kierowców samochód stał się członkiem rodziny. Kiedy więc mama, tata i dwójka dzieci zamawiają hot-dogi na stacji benzynowej to robi im się żal, że ich auto zjada tylko "zwykłe paliwo". Tyle kupując paliwa z kategorii premium płacimy głównie za lepsze samopoczucie, swoje, a nie auta. Bo jak wykazał choćby serwis Motormania, silniki przystosowane do benzyny 95-oktanowanej zasilane 98 oktanami wcale nie maja więcej mocy.
– Szlamy lub sadza na zaworach wlotowych, które tworzą na powierzchni zaworu gazy spalinowe mieszające się z paliwem i olejem smarowym
– Zanieczyszczenia pochodzenia olejowego, takie jak szlam osady na tłokach
– Zanieczyszczenia powstałe w procesie produkcji paliwa mogą być przenoszone do układu paliwowego, blokując filtry i powodując reakcje prowadzące do powstawania osadów
Przymknijmy na to oko, bo trzeba dodać, że BP wstrzeliło się w główny problem forów motoryzacyjnych. Skąd biorą się osady i zanieczyszczenia – niekoniecznie winne jest paliwo. Eksperci firmy Castrol zdiagnozowali inne przyczyny. To na przykład powolna jazda na krótkich dystansach z niedogrzanym silnikiem, albo eksploatacja silnika na LPG, które to paliwo ma kilkukrotnie wyższą zawartość siarki. Wzrasta wówczas lepkość oleju i zakwaszenie. Dochodzi do odkładania się zanieczyszczeń smolistych w silniku.
Napisz do autora: tomasz.molga@natemat.pl
