Wyjazd do USA, spotkania z inwestorami, zajęcia na amerykańskich uczelniach oraz przesłuchanie w jednym z najbardziej znanych akceleratorów na świecie. To tylko niektóre z nagród, jakie zdobyli 1 lipca w Słowenii Gabriela Wyszyńska oraz Karol Molasy – polscy licealiści, zwycięzcy finału sieci klubów przedsiębiorczości uSchool.
uSchool to działający w kilku krajach Europy kompleksowy klub dla licealistów, którzy chcą dowiedzieć się więcej i doświadczyć tego, co oznacza własny biznes. Głównym celem programu uSchool jest przygotowanie uczniów szkół średnich do wyzwań czekających ich w życiu zawodowym, czyli do rozwiązywania problemów, współpracy w zespole, wykorzystywania wielu zasobów, „sprzedawania” pomysłów, a przede wszystkim – do dobrego rozpoznawania potrzeb i problemów.
Mentorzy prowadzący zajęcia w ramach uSchool starają się, aby młodzi ludzie podążali za swoimi pasjami i łączyli je z działaniami biznesowymi. Całość programu opiera się na autorskim podejściu bazującym na koncepcjach Design Thinking, Lean Startup oraz Disciplined Entrepreneurship.
Program uSchool powstał sześć lat temu w Słowenii i szybko zyskał miano jednego z najlepszych programów przedsiębiorczości na świecie. W minionym roku szkolnym w sześciu polskich szkołach pod skrzydłami wydawnictwa Nowa Era oraz przy wsparciu firmy Innovatika uruchomiono pilotaż programu.
Po 10 miesiącach pracy nad swoimi pomysłami, młodzi start-upowcy przedstawili efekty swoich działań przed jury. Biznesowych rozwiązań było wiele – MyShopper, aplikacja działająca w modelu shareconomy łącząca osoby chcące zarobić robiąc zakupy dla tych, którzy chcą mieć zakupy przyniesione do domu; MotoJanusz, aplikacja pomagająca motoryzacyjnym laikom w procesie zakupu używanego samochodu; LikeBlock, zakładka do Instagrama blokująca możliwość przypadkowego polubienia zdjęcia w tej aplikacji. W efekcie intensywnych obrad jury, wygrały dwa zespoły - Volunteering Space i Briefing4U - jeden prezentujący rozwiązanie społeczne, drugi biznesowe. Zakwalifikowały się one do międzynarodowego finału w Słowenii.
Volunteering Space to portal grupujący oferty pracy wolontarystycznej dla uczniów szkół średnich. Powstał w Liceum Kopernika w Warszawie pod okiem mentora Piotra Olesińskiego. Portal dopasowuje oferty wolontariatu do profilu ucznia oraz wspiera w kwestiach prawnych.
Briefing4U to platforma, która pozwala zaprojektować własną, luksusową bieliznę za rozsądną cenę. Mentorami grupy z liceum ALON42 w Warszawie byli Katarzyna Królak-Wyszyńska, prezes Innovatiki oraz Wojtek Kałucki, ekspert współpracujący z Innovatiką.
Europejski finał uSchool odbywający się w Słowenii wprowadził polskich licealistów w świat międzynarodowej przedsiębiorczości. Spotkali się z Prezydentem Słowenii Borutem Pahorem, który wspiera przedsiębiorczą młodzież i chętnie zaprasza ją do siebie, udostępniając nawet Pałac Prezydencki na Startup Weekend, czyli szalone 48 godzin, podczas których powstają, zwykle nieoczekiwane, nowe produkty i usługi.
W parlamencie natomiast uczestników programu uSchool przywitał premier i udostępnił im swoją mównicę, twierdząc, że przedsiębiorczość to siła, która jest potrzebna Słowenii i Europie. Przed rozpoczęciem finałowych prezentacji, wystąpił profesor Chip Heath ze Standford University – autor książek „Made to Stick” oraz „Switch” – który pokazywał, że warto zmieniać świat na lepsze i że wprowadzanie tych zmian jest całkiem proste. Tak ośmieleni młodzi przedsiębiorcy rozpoczęli prezentacje swoich biznesów.
Podczas finału wystąpiły zespoły ze Słowenii, Polski oraz Węgier. Wśród finalistów znaleźli się m.in. twórcy zdalnie sterowanych urządzeń do sprzątania małych zabawek, dziewczyna chcąca budować nowoczesne domy drewniane w kształcie drzew, zespół pracujący nad lepszą komunikacją człowiek-pies za pomocą urządzenia określającego w jakim nastroju jest pies, czy też zespół pracujący nad aplikacją przypominającą z wyprzedzeniem o urodzinach twoich bliskich - na tyle wcześnie, by zdążyć zorganizować prezent.
W jury zasiedli inwestorzy ze słoweńskiego funduszu kapitałowego oraz autor wielu przedsięwzięć biznesowych profesor George Deriso z University of Colorado. Zachwycił ich pomysł Gabrieli Wyszyńskiej i Karola Molasego, którzy zaprezentowali Briefing4U - rozwiązanie pozwalające poczuć swobodę tworzenia, zaprojektować coś unikalnego i sprawić sobie małą przyjemność bez poczucia winy. Jest to platforma do projektowania spersonalizowanych, luksusowych majtek za rozsądną cenę.
Polscy licealiści okazali się najlepszymi młodzieżowymi start-upowcami w Europie. Niedowierzanie, euforia, łzy, wielka szansa, duma... Wszystkie te emocje towarzyszyły zespołowi, który został nagrodzony za prosty pomysł, dobrze określoną potrzebę i realną możliwość wykonania. W nagrodę – wyjazd do USA, spotkania z inwestorami, zajęcia z profesorami University of Colorado oraz udział w przesłuchaniach do jednego z najbardziej znanych akceleratorów - TechStars.
Zwycięstwo polskiego zespołu pokazuje, że początkujący mogą osiągnąć bardzo dużo oraz że konsekwencja działania jest ważniejsza niż wyjątkowość pomysłu. Twórcy Briefing4U nie zawsze mieli łatwo – ich koledzy długo nie rozumieli atrakcyjności ich pomysłu. Mimo to, młodzi i dzielni przedsiębiorcy nie poddali się.
Wykonali prototyp, zrobili pierwszy test on-line i w ciągu 48 godzin zebrali kilkadziesiąt adresów mailowych od osób zainteresowanych ich produktem.
Program uSchool udowadnia, że praktyczne doświadczenia mogą zainspirować młode pokolenie do wychodzenia poza utarte schematy i mogą być katalizatorem zmian pobudzającym młodzież do odważnego myślenia, pro-aktywności i rozwiązywania wyzwań, jakie stawia przed nimi przyszłość.