W październiku sieć otworzy 600 placówkę w Polsce. Ostatni happening może jednak popsuć jubileusz sieci.
W październiku sieć otworzy 600 placówkę w Polsce. Ostatni happening może jednak popsuć jubileusz sieci. Anna Krasko / Agencja Gazeta
Reklama.
Klientów Lidla spotkała w ten weekend dość szokująca niespodzianka. W niektórych sklepach sieci aktywiści doczepiali do kiści bananów małe notki oraz liściki. Opisywały one moralnie wątpliwe praktyki, których firma miałaby dopuszczać się w stosunku do swoich dostawców owoców.
„Podczas gdy zarobki na plantacjach ledwie wystarczają na życie, pensje i zyski wyższej kadry zarządzającej, a przede wszystkim właściciela grupy Lidl, są olbrzymie: kwotę, którą pracownik plantacji w Ekwadorze zarabia przez rok, Dieter Schwarz [właściciel grupy Schwarz, do której należy między innymi Lidl i Kaufland] inkasuje w 68 sekund” - takie informacje można było przeczytać w dyskontach sieci w Krakowie, Warszawie i Radomiu.
O happeningu redakcja INN:Poland została poinformowana przez Fundację Kupuj Odpowiedzialnie. W wiadomości przytoczono również inny komunikat, na który natrafili niczego niespodziewający się klienci. Jego treść brzmiała: „W Ekwadorze z roku na rok wzrasta liczba dzieci, które rodzą się z poważnymi niepełnosprawnościami w wyniku wzrastającego użycia pestycydów na plantacjach.” Zarzuty aktywistów są zatem poważne – nie chodzi tylko o kwestię nierówności płacowych, ale i zagrożenia zdrowia.
logo
Takie notatki zostały doczepione do kiści bananów w kilku sklepach sieci. Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie
Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie prowadzi również petycję, w której nawołuje m.in. do płacenia adekwatnych stawek dostawcom owoców tropikalnych oraz zapewnienie pracownikom prac związkowych przez włodarzy sieci. Na chwilę obecną pod listem podpisało się prawie 70 tysięcy internautów. Jego pełną treść można znaleźć tutaj.
Poprosiliśmy biuro prasowe polskiej filii sieci Lidl o skomentowanie tej sytuacji. W momencie powstawania artykułu redakcja INN:Poland nie otrzymała żadnej odpowiedzi.
Aktualizacja: Otrzymaliśmy oficjalne stanowisko Lidla. Pełną treść można znaleźć poniżej:

Jako firma odpowiedzialna społecznie Lidl Polska obliguje wszystkich swoich dostawców do podpisania przyjętego przez nas kodeksu etycznego będącego integralną częścią każdej umowy.

Zgodnie z postanowieniami w nim zawartymi wszyscy nasi dostawcy zobowiązują się do zachowania najwyższych standardów etycznych w swoich działaniach, w tym – przestrzegania przepisów ustawowych, zakazu pracy dzieci, zakazu pracy przymusowej, zapewnienie godnych warunków wynagrodzenia, zakazu dyskryminacji, zasad bezpieczeństwa i higieny w miejscu pracy oraz przepisów dotyczących ochrony środowiska.

Firma Lidl jest liderem w swojej branży w zakresie gwarantowanych wysokich standardów pracy. Etyczne podejście do pracowników jest podstawą naszego działania dlatego też oczekujemy, że firmy dostarczające produkty do naszej sieci będą kierowały się takimi samymi zasadami w swoim postępowaniu.

Czujemy się odpowiedzialni za otoczenie, w którym funkcjonujemy dlatego też m. in dokładamy starań, aby wiele z naszych produktów wyróżnionych zostało certyfikatami świadczącymi o wysokich standardach społecznych oraz ochronie środowiska naturalnego – takimi jak: EU ORGANIC BIO LOGO, Rainforest Alliance, UTZ oraz MSC. Każdego dnia oferujemy naszym klientom gamę produktów posiadającą te oznaczenia dla przykładu są to EU ORGANIC BIO LOGO np. banany, jabłka, marchew, produkty mleczne marki Biotrend, Rainforest Alliance np. wszystkie ananasy dostępne w sklepach naszej sieci czy też czekolada z migdałami marki Bellarom, certyfikat UTZ - wiele produktów marek własnych Lidl zawierających kakao lub masę kakaową np. czekolady Fin Carre, oraz MSC - sezonowo w naszej ofercie dostępne są liczne produkty rybne z tym certyfikatem.

Warto podkreślić, że aktywnie wspieramy wzrost świadomości ekologicznej wśród konsumentów. Przekazujemy informacje dotyczące znaczenia proekologicznych certyfikatów oraz dobrych praktyk w zakresie ekologii m.in. prowadziliśmy kampanię edukacyjną tłumaczącą znaczenie certyfikacji UTZ na Facebooku oraz na stronie www.lidl.pl, a także w gazetkach reklamowych.

Jesteśmy świadomi, że praca w zakresie zrównoważonego rozwoju jest procesem długofalowym co obliguje nas do ciągłej pracy w tych obszarach.

Napisz do autora: grzegorz.burtan@innpoland.pl