Polscy pracodawcy mówią, że... nie ma problemu nadgodzin. Tak naprawdę pozwalają sobie na coraz więcej

Co czwarty pracodawca w żaden sposób nie rekompensuje pracy po godzinach – alarmuje Państwowa Inspekcja Pracy
Co czwarty pracodawca w żaden sposób nie rekompensuje pracy po godzinach – alarmuje Państwowa Inspekcja Pracy Mateusz Skwarczek/Agencja Gazeta
Co czwarty pracodawca w żaden sposób nie rekompensuje pracy po godzinach – alarmuje Państwowa Inspekcja Pracy. W ciągu kilku ostatnich lat odsetek ten wzrósł trzykrotnie. A Polacy wyrabiają godziny nadliczbowe wyjątkowo często – według badań, zdarza się to 75 proc. naszych rodaków.

Dane do, których dotarł Dziennik Gazeta Prawna”, porażają skalą zjawiska. Państwowa Inspekcja Pracy podała, że w pierwszej połowie 2016 roku 28,9 proc. firm nie wynagradzało w żaden sposób pracowników w zamian za pracę w nadgodzinach dobowych, Więcej, bo aż 33 proc. nie robiło tego z tytułu przekroczenia normy tygodniowej. W części przedsiębiorstw uważa się natomiast, że pojęcie nadgodzin po prostu...nie istnieje.

Tymczasem według badań agencji Hays Poland w nadgodzinach pracuje prawie 75 proc. zatrudnionych na etacie Polaków. W badaniu, w którym wzięło udział niemal 1,5 tys. pracowników na brak zapłaty za dodatkowe godziny narzekało aż 54 proc. respondentów. Sondaż nie brał jednak pod uwagę sytuacji, w której pracodawca daje swojemu podwładnemu dodatkowy czas wolny.

PIP zauważa jednak, że proceder nie wynika jedynie z przyczyn ekonomicznych. Dużą rolę odgrywa także skomplikowane prawo, przez które firmy mają problemy z właściwym rozliczaniem wymiaru czasu pracy. Bez względu na przyczyny zjawiska, problem narasta. W ciągu ostatnich 5 lat odsetek firm, które nie rekompensują swoim pracownikom nadgodzin wzrósł trzykrotnie.


źródło: Gazeta Prawna

Napisz do autora: adam.sienko@innpoland.pl

Trwa ładowanie komentarzy...

BLOGI

NAJNOWSZE WPISY

Piotr BuckiPiotr Bucki

Podczas ostatniej konferencji Kurs na HR w Gdańsku, Marcin Grzegory z Invest in Pomerania, zadał widowni pytanie, „Kto z Państwa wie coś na temat projektu Invest in Pomerania”. Potem dodał, „Pytam, bo wiem, że nie ma nic gorszego niż opowiadania o rzeczach, które ludzie znają i kojarzą”. Miał rację.

Łukasz DudkoŁukasz Dudko

Odpowiedzi na to pytanie jest tyle, że wystarczyłoby pewnie na grubą książkę, ale skupmy się na dwóch kluczowych błędach: słabej analizie konkurencji oraz nieprzygotowaniu produktu i zespołu. Bez tego ekspansja na rynki zagraniczne nie ma szans.

Bartłomiej DąbkowskiBartłomiej Dąbkowski

Walter Isaacson, w podsumowaniu biografii Leonardo da Vinci, podsuwa nam sporą listę wniosków wynikających z działalności artysty, które można wykorzystać do rozwijania swojej kreatywności.