Pizza Dominium znalazła się pod ostrzałem użytkowników wykopu. „Pizza Dominium przekazuje nasze numery telefonów innym firmom bez naszej zgody” - przekonuje jeden z użytkowników portalu. „Firmy te przesyłają nam spam SMS. Tłumaczą, że numer telefonu to nie są dane osobowe i mogą to robić” - dodaje.
Historia, jaką opowiada innym użytkownikom Wykopu osoba posługująca się nickiem „dostawca_pizzy”, jest prosta. „Któregoś dnia zamówiłem pizzę w Dominium. Oczywiście, nie wyrażałem żadnej zgody na przesyłanie informacji handlowej itd. I od tego momentu zaczął mi przechodzić spam SMS z różnymi ofertami i promocjami u nich.
Napisałem do nich maila i udało im się odpisać dopiero na trzeciego – na pierwszego nie odpisali, a drugi nie doszedł, bo mieli pełną skrzynkę” - dorzuca dostawca_pizzy.
Wykopowicz przedstawia następnie treść pisma, jakie otrzymał od sieci. „(...) wyjaśniam, że podczas świadczonych usług Spółka nie gromadzi i nie przetwarza danych osobowych swoich Klientów, poza sytuacjami, w których zamówienia dokonywane są po zalogowaniu się na osobiste konta na stronie internetowej, bądź na platformie Hot Deal. Tylko w powyższych sytuacjach Klienci podają swoje dane osobowe, a także mają możliwość wyrażenia zgody na ich przetwarzanie przez Gusto Dominium. W pozostałych przypadkach, przy składaniu zamówień (zamówienia telefoniczne i online bez logowania się) Klient podaje wyłącznie numer telefonu i adres dostawy (adres dostawy nie jest tożsamy z adresem zamieszkania). Powyższe dane nie umożliwiają zidentyfikowania konkretnego Klienta, a co za tym idzie, nie są danymi osobowymi w rozumieniu art. 6 ustawy o ochronie danych osobowych”.
O to rozumienie najwyraźniej w tym sporze chodzi. Dla właścicieli telefonów każdy spam przychodzący na ich urządzenia to nadużycie – związane z ujawnieniem numeru komórkowego. Dla pizzerii – i, jak można zakładać, nie tylko dla niej – naruszenie przepisów to wyłącznie sytuacja, w której numer telefonu jest powiązany z nazwiskiem właściciela czy adresem domowym.
Pizzeria nie ukrywa zatem, że numery telefonów wędrują. „(...) Spółka zleca prowadzenie części akcji marketingowych podmiotom zewnętrznym, jednakże Spółka nie ma informacji czy otrzymany przez Pana SMS został wysłany przez któryś z podmiotów współpracujących ze Spółką. W trosce o dobro Klientów po każdorazowym zgłoszeniu takiego faktu przez Klienta, Spółka niezwłocznie informuje wszystkich partnerów marketingowych o takim zgłoszeniu”. Oznacza to prośbę o usunięcie lub zablokowanie takiego numeru telefonu.
Co nie znaczy najwyraźniej, że definitywnie skończy to sprawę. „Nadmieniam, żę Spółka nie ma bezpośredniego wpływu na wysyłanie wiadomości SMS przez partnerów, jak również nie ma dostępu do zgód, bowiem cały proces gromadzenia danych oraz materiałów podlega wewnętrznym regulacjom konkretnego partnera (...)” - dodaje w swoim stanowisku firma.