Poczta Polska ma ambitny plan przekształcenia się w firmę o zasięgu globalnym, która działałaby międzynarodowo. Spółka chce też usprawnić swoją podstawową działalność. Stąd zapowiedzi niecodziennego przedsięwzięć, w jego skład wchodzi m.in. stworzenie własnej floty lotniczej.
– W kontekście strategii i planów to wyobrażam sobie, że Poczta Polska dysponuje własną flotą samolotów lub razem z jakimś partnerem. Wyobrażam sobie, bo zjawiska, które na rynku zachodzą pokazują, że dobrze byłoby mieć firmę, która działa na rynkach międzynarodowych, której Poczta Polska jest właścicielem. My o tym wiemy, my to sprawdzamy i badamy, ale musimy patrzeć pod względem pewnych priorytetów – mówi Przemysław Sypniewski, prezes Poczty Polskiej.
Firma jeszcze pod koniec września podpisała porozumienie z China Post Group. Na jego mocy polski operator będzie dostarczał przesyłki z Chin do 30 krajów europejskich. Taka decyzja jest wynikiem rosnące popularności handlu internetowego i dynamicznego rozwoju w segmencie przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych. Celem Poczty Polskiej jest stanie się operatorem logistycznym koordynującym handel między Azją a Europą.
Własna flota to jednak dalsza perspektywa. Spółka koncentruje się obecnie na inwestycji w Centralny Hub Logistyczny, który współpracowałby z Centralnym Portem Komunikacyjnym. Sypniewski twierdzi, że inwestycje w infrastrukturę logistyczną w ciągu nadchodzących lat są konieczne. Jego zdaniem, Poczta Polska uległaby inaczej przeciążeniu, zaś czas dostawy przesyłek wydłużyłby się.
Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury, zgadza się, że Centralny Hub Logistyczny powinien współpracować z Centralnym Portem Komunikacyjnym. – Tak, będą one ze sobą współpracować, nie wyobrażam sobie, żeby było inaczej. Rolą zarządu Poczty Polskiej jest poszukiwanie takiej lokalizacji, która z punktu widzenia kosztów obsługi czy kosztów usług proponowanych przez pocztę, będzie najbardziej dogodna i korzystna – przekonuje.
Poczta zainwestuje do 2021 r. 1 mld zł. Kwota zostanie w znacznej mierze przeznaczona na poprawę sieci logistycznej – chodzi m.in. o budowę wspomnianego Centralnego Hubu Logistycznego. Zostanie on zlokalizowany w centralnej Polsce, a w ciągu kilku miesięcy poznamy dokładną lokalizację.