Jeden z największych dylematów współczesności został rozwiązany. Już wiemy, kto jest inteligentniejszy: pies czy kot?

Psy mają w korze mózgowej 530 mln neuronów, koty - dwukrotnie mniej.
Psy mają w korze mózgowej 530 mln neuronów, koty - dwukrotnie mniej. Fot. Pixabay
Kij w mrowisko odwiecznych sporów o wyższości intelektualnej jednych zwierzątek nad drugimi postanowili wsadzić badacze z Vanderbilt University. Wyniki ich badań sprawią, że w sieci wybuchną gwałtowne spory, rozpadną się wieloletnie przyjaźnie, a atmosfera świąt pryśnie.

Badania Amerykanów są bowiem jednoznaczne: psy są inteligentniejsze od kotów. I to znacznie! Zgodnie z szacunkami naukowców mają w korze mózgowej około 530 milionów neuronów, czyli ponad dwukrotnie więcej niż koty. Czy to ma znaczenie? Owszem, i to niebagatelne. Neurony w korze mózgowej odpowiadają za myślenie, planowanie i złożone zachowania.

Projekt objął skądinąd nie tylko domowe pupile, naukowcy przyglądali się m.in. lwom i niedźwiedziom brunatnym – w sumie 280 gatunkom ssaków, których wspólnymi cechami miały być kły i pazury pozwalające żywić się innymi zwierzętami. – Wierzę, że końcowa liczba neuronów, jakie posiada zwierzę, zwłaszcza w korze mózgowej, determinuje bogactwo jego wewnętrznego stanu mentalnego oraz umiejętność przewidywania, co się wydarzy w ich otoczeniu, w oparciu o wcześniejsze doświadczenia – podsumowywała kierująca badaniem prof. Suzana Herculano-Houzel.

Na pocieszenie, warto pamiętać, że człowiek posiada w korze mózgowej około 16 miliardów neuronów, czyli – póki co – poziom jego inteligencji jest nieosiągalny dla innych gatunków.

źródło: Spectrum News
Trwa ładowanie komentarzy...

BLOGI

NAJNOWSZE WPISY

Piotr BuckiPiotr Bucki

Podczas ostatniej konferencji Kurs na HR w Gdańsku, Marcin Grzegory z Invest in Pomerania, zadał widowni pytanie, „Kto z Państwa wie coś na temat projektu Invest in Pomerania”. Potem dodał, „Pytam, bo wiem, że nie ma nic gorszego niż opowiadania o rzeczach, które ludzie znają i kojarzą”. Miał rację.

Łukasz DudkoŁukasz Dudko

Odpowiedzi na to pytanie jest tyle, że wystarczyłoby pewnie na grubą książkę, ale skupmy się na dwóch kluczowych błędach: słabej analizie konkurencji oraz nieprzygotowaniu produktu i zespołu. Bez tego ekspansja na rynki zagraniczne nie ma szans.

Bartłomiej DąbkowskiBartłomiej Dąbkowski

Walter Isaacson, w podsumowaniu biografii Leonardo da Vinci, podsuwa nam sporą listę wniosków wynikających z działalności artysty, które można wykorzystać do rozwijania swojej kreatywności.