LOT idzie na wojnę z tanimi liniami. Cięta riposta Ryanaira

LOT złożył skargę do UOKiK na działania Ryanair na Lotnisku w Modlinie
LOT złożył skargę do UOKiK na działania Ryanair na Lotnisku w Modlinie Franciszek Mazur / Agencja Gazeta
LOT uważa, że stawki, które płaci Ryanair na lotnisku w Modlinie są zbyt niskie i wynikają z braku konkurencji. W związku z tym złożył zawiadomienie w UOKiK. Narodowy przewoźnik szybko nadział się jednak na ciętą ripostę ze strony irlandzkiej firmy.

Jak poinformowała „Rzeczpospolita”, LOT w piśmie złożonym do UOKiK wskazuje, że port lotniczy w Modlinie ma tylko jednego przewoźnika, który płaci wyjątkowo niskie stawki, co może razić w połączeniu z tym, że samo lotnisko przynosi wielomilionowe straty. O tym, jak niskokosztowi przewoźnicy żerują na portach pisaliśmy już w tym miejscu.

Niedozwolona pomoc
Umowa między portem, a Ryanairem skonstruowana jest w taki sposób, że stawki spadają wraz ze zwiększeniem się ruchu pasażerskiego. Na razie irlandzki przewoźnik płaci za każdego pasażera 6 zł, jednak w przypadku przekroczenia tej ilości pasażerów stawki spadną do 5 zł. Taka umowa obowiązuje do 2023 roku.

Zdaniem przewoźnika narodowego stosowanie stawek degresywnych w połączeniu z osiągnięciem progu przepustowości, wynoszącego w Modlinie około 3 mln pasażerów, spowoduje, że żaden inny przewoźnik nie będzie miał szans na rozwinięcie się w Modlinie.

To wg LOT-u oznacza, że irlandzki przewoźnik znajduje się pozycji uprzywilejowanej, a ewentualni konkurenci będą automatycznie dyskryminowani. Dodatkowo w zawiadomieniu widnieje informacja, że wszystkie dotacje państwowe dla Modlina mogą nosić znamiona niedozwolonej pomocy publicznej.


Ryanair odpowiada na zarzuty
Na odpowiedź irlandzkiego przewoźnika nie czekaliśmy długo. Członek zarządu, Juliusz Kumorek, poinformował, że Ryanair zgodzi się na odstąpienie połowy miejsca na lotnisku w Modlinie. To wg niego pozwoli, że obydwaj przewoźnicy będą mogli korzystać z takich samych stawek za odprawę pasażerów.

W zamian za to Ryanair chętnie przeniesie połowę swoich lotów na Lotnisko Chopina.
Dodatkowo poinformował, że Ryanair chce w najbliższych latach zwiększyć ruch pasażerski z Modlina do około 6 mln pasażerów, co bez rozbudowy lotniska będzie niemożliwe. Wcześniej taką rozbudowę zablokowały Polskie Linie Lotnicze, na które irlandzki przewoźnik złożył skargę jeszcze w grudniu 2017 r.

Z kolei prezes Lotniska Chopina, Mariusz Szpikowski najchętniej widziałby tanie linie w Radomiu. Temu według planów ma służyć rozbudowa tego portu.
Trwa ładowanie komentarzy...

BLOGI

NAJNOWSZE WPISY

Piotr BuckiPiotr Bucki

Podczas ostatniej konferencji Kurs na HR w Gdańsku, Marcin Grzegory z Invest in Pomerania, zadał widowni pytanie, „Kto z Państwa wie coś na temat projektu Invest in Pomerania”. Potem dodał, „Pytam, bo wiem, że nie ma nic gorszego niż opowiadania o rzeczach, które ludzie znają i kojarzą”. Miał rację.

Łukasz DudkoŁukasz Dudko

Odpowiedzi na to pytanie jest tyle, że wystarczyłoby pewnie na grubą książkę, ale skupmy się na dwóch kluczowych błędach: słabej analizie konkurencji oraz nieprzygotowaniu produktu i zespołu. Bez tego ekspansja na rynki zagraniczne nie ma szans.

Bartłomiej DąbkowskiBartłomiej Dąbkowski

Walter Isaacson, w podsumowaniu biografii Leonardo da Vinci, podsuwa nam sporą listę wniosków wynikających z działalności artysty, które można wykorzystać do rozwijania swojej kreatywności.