Zaczynał jako księgarnia internetowa, dzisiaj jest najcenniejszą marką na świecie. Mowa o Amazonie, który w rankingu wartości marek przygotowywanym co roku przez Brand Finance, wyprzedził dotychczasowego lidera.
Amazon na podium znajduje się nieprzerwanie od 2016 roku, ale dopiero w tym roku wskoczył na pierwsze miejsce, wyprzedzając Apple’a i Google’a. Wartość marki największego internetowego biznesu szacowana jest na prawie 151 mld dolarów. Jej wartość w stosunku do ubiegłego roku wzrosła o blisko 42 proc.
Znajdujący się na drugim miejscu Apple wart jest trochę ponad 146 mld dolarów (wzrost o 37 proc. w porównaniu do roku 2017), a Google niecałe 121 mld dolarów (wzrost o 10,5 proc.).
„Siła i wartość marki Amazon pozwalają na nieustanne rozszerzanie jej działalności o nowe sektory i nowe rynki” – napisał David Haigh, dyrektor generalny Brand Finance. Dodatkowo uważa on, że wszystkie dostępne dane na temat giganta internetowego pozwalają przypuszczać, że jego wartość będzie ciągle rosła.
Ostrzeżenie dla Apple’a i Google’a
Jak dowiadujemy się z raportu, Apple nie zdołało wskoczyć na pierwsze miejsce głównie z powodu braku dywersyfikacji. To w połączeniu ze słabą sprzedażą flagowych iPhone’ów, wyhamowało wzrost wartości marki.
Drobne upomnienie otrzymało również Google, które nadmiernie koncentruje się na pojedynczych sektorach. To w opinii twórców raportu hamuje uwolnienie potencjału marki.