W przypadku dużych sieci handlowych opłata recyklingowa może się dublować z opłatą produktową.
W przypadku dużych sieci handlowych opłata recyklingowa może się dublować z opłatą produktową. Fot. Kamil Gozdan / Agencja Gazeta
Reklama.
Czym jest opłata recyklingowa?
Do jej pobrania, zgodnie z ustawą, zobowiązany jest przedsiębiorca prowadzący jednostkę handlu detalicznego lub hurtowego, w której oferowane są klientom lekkie torby na zakupy z tworzywa sztucznego przeznaczone do pakowania produktów sprzedawanych w danej jednostce.
Opłatę recyklingową wprowadziła ustawa z października 2017 roku. Wysokość opłaty ustalono na maksymalnie 1 zł. Jednak rozporządzenie Ministerstwa Środowiska obniżyło ją do 20 groszy. Ten wymóg spowodowany jest przepisami Unii Europejskiej. Dodatkowa opłata za foliowe torebki jednorazowe ma pomóc w ich przetwarzaniu i jednocześnie ograniczać ich liczbę na rynku. Ma to się ma przyczynić się do ochrony środowiska naturalnego.
Zdublowana opłata
Szczegółowa analiza, którą przeprowadził „Dziennik Gazeta Prawna” wskazuje, że dublowanie się obu opłat dotyczy sklepów o powierzchni powyżej 500 m2 i sieci supermarketów, a także właścicieli co najmniej jednego obiektu handlowego o powierzchni 5 tys. m2 i dotyczy sprzedawanych w tych sklepach produktów.
Zgodnie z zapisami ustawy opłatę produktową zobowiązane są uiścić te placówki handlowe, które nie uzyskają odpowiedniego poziomu odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych.