W tym regionie Wielkiej Brytanii każde przestępstwo, wykroczenie lub wniosek możesz złożyć na policji bez wychodzenia z domu. Od włamania po psią kupę leżącą na ulicy. Strona internetowa pozwala na załatwienie każdej sprawy, a zgłoszenie jest traktowane na równi z telefonem lub wizytą na komisariacie.
Deana Sweeta z policji w West Midlands w Wielkiej Brytanii spotkałem podczas zorganizowanej przez Oracle konferencji Modern Business Experience Oracle w Londynie. Opowiedział mi o tym, jak przebiegł proces przemiany policji w jego regionie w służbę rodem z XXI wieku.
W Wielkiej Brytanii są 42 podobne jednostki miejscowej policji. W West Midlands służy 10,5 tysiąca policjantów i osób cywilnych. Spora firma.
Jakiś czas temu policja doszła do wniosku, że czas najwyższy na zmianę skostniałej struktury i cyfryzację. Wdrożyła więc program nazwany West Midlands 2020. Miał on wiele etapów, ale kluczowe dla obsługi interesantów i samych policjantów były dwa.
W pierwszym policja postawiła na budowę swojej nowej strony internetowej. W efekcie powstało coś, o czym w Polsce możemy co najwyżej pomarzyć. Okazuje się, że w tym regionie Wielkiej Brytanii przestępstwo można zgłosić nie tylko dzwoniąc na policję czy idąc na posterunek. Wystarczy wejść na stronę miejscowych stróżów prawa.
I wszelkie zgłoszenia dokonane w ten sposób są równie prawnie skuteczne, jak inne. A sama strona wręcz emanuje prostotą. Za jej pomocą można zgłosić praktycznie wszystko – od wypadku, włamania do domu, aż po psią kupę leżącą na ulicy – serio, to nie żart. Brytyjczycy do czystości przykładają dużą uwagę. A wykroczenie jest wykroczeniem, niezależnie od jego skali. Wracając do strony – przez nią można też składać wszelkie wnioski i sprawdzać ich stan.
Jak to wszystko działa?
To tzw. front end aplikacji, czyli to, co widzą użytkownicy. Z drugiej strony działa back office, czyli coraz bardziej wydajny system dla policjantów. Został on wdrożony na początku tego roku.
– Dokonaliśmy centralizacji całego back office’u w jeden spójny model. Chodzi o system, który jest dostępny dla policjantów, obywatele go nie widzą. Zunifikowaliśmy 200 funkcji w jeden wewnętrzny portal. Pytasz jakie to funkcje? Urlopy, pensje i premie, zarządzanie kadrami, zatrudnieniem, wszelkiego rodzaju wnioski. I efekt jest niesamowity. Do tej pory nasi funkcjonariusze czekali od 5 do 40 dni na akceptacje wniosków lub informacje, teraz 80 proc. spraw jest załatwianych w ciągu 24 godzin – mówi mi Dean Sweet, oficjalnie Assistant Director Shared Services w West Midlands Police.
Migracja West Midlands Police do chmury pozwala również na wprowadzanie analityki danych i oprogramowania do przewidywania popytu i analizowania trendów na obszarach lokalnych. W ten sposób pozwoli siłom ostrzec zespoły o wiele szybciej w tym, co się dzieje i spojrzeć na pojawiające się trendy, aby lepiej przeciwdziałać przestępczości.
– Na dodatek dzięki zarządzaniu i statystykom wiemy, gdzie policjanci są rzeczywiście potrzebni, a gdzie jest ich za dużo. Możemy na bieżąco wysyłać ludzi w miejsca, gdzie coś może się dziać. Znamy nasze wyniki, naszą skuteczność, sposoby w jakie ludzie się z nami kontaktują – tłumaczy Dean Sweet.
Dodaje, że obecnie 90 proc. zgłoszeń pracowników dotyczących wszystkich spraw przychodzi do administracji i szefostwa za pośrednictwem strony internetowej. Ba, 92 proc. użytkowników jest zadowolona z nowego rozwiązania i ocenia je wysoko.
– Teraz funkcjonariusze mogą się połączyć z obsługą na czacie. Średnio zajmuje to tylko 2 minuty, wcześniej musieli wisieć na słuchawce nawet 35 minut – wyjaśnia Sweet.
Strona o której mówimy jest dostępna dla wszystkich funkcjonariuszy policji, również w wersji na smartfony.
Czysta oszczędność
Pytany o pieniądze i koszty całego rozwiązania, wyjaśnia, że wymierne korzyści będą ogromne. Już wiadomo, że koszty obsługi administracyjnej spadły niesamowicie.
– Szacujemy, że zaoszczędzimy na tym bezpośrednio ok. 37 mln funtów w ciągu 10 lat. A na system i jego wdrożenie wydaliśmy 4,8 mln funtów. Czyli bardzo niewiele, w porównaniu do benefitów. Ale i tak najważniejsze, jest to, że kompletnie zmieniliśmy system pracy, funkcjonariusze mogą się skupić na tym, co ważne a nie martwić się, że ich wnioski nie zostały jeszcze rozpatrzone – mówi Sweet.
W ramach wdrażania programu West Midlands 2020 wykorzystuje się coraz więcej smartfonów i kamer noszonych na mundurze, w celu rejestrowania i zgłaszania wszelkich incydentów dotyczących zachowania policjantów i interesantów. Włączenie większej liczby technologii ma na celu zapewnienie mieszkańcom bezpieczniejszej społeczności dzięki możliwości zgłaszania incydentów znacznie szybciej i sprawniej niż wcześniej.