Rząd żąda donosów. Chce, by mali dostawcy skarżyli się na sieci handlowe

Producenci żywności za rzadko skarżą się na duże sieci, rząd chce to zmienić
Producenci żywności za rzadko skarżą się na duże sieci, rząd chce to zmienić Foto: Marcin Tomalka / Agencja Gazeta
Liberalizacja zasad dotyczących donoszenia na nieuczciwe praktyki dużych odbiorców – to plan rządu na zwiększenie liczby skarg. Dotychczasowe prawo, uchwalane w pośpiechu, okazało się martwe.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi przygotowało projekt nowelizacji ustawy dotyczącej skarg do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Chodzi o to, by mali dostawcy nie bali się alarmować urzędu, gdy duży odbiorca żywności próbuje ich wykiwać – pisze Puls Biznesu.

Wyniki przeprowadzonych kontroli
W tym celu chce znieść kilka istotnych ograniczeń w przepisach. Do tej pory donosy nie mogły być anonimowe, a podmioty musiały spełniać odpowiednie warunki finansowe (np. 50 tys. zł obrotów między stronami w okresie 2 lat i 100 mln zł obrotów odbiorcy). Zawiadomienia będzie też mógł składać praktycznie każdy.

Poprzednia ustawa weszła w życie ponad rok temu. Miała eliminować takie zjawiska, jak narzucanie odległych terminów płatności, wymuszanie niskich cen i dodatkowych opłat (np. osławionego półkowego).

Okazało się, że to prawo nie działa, bo do UOKiK wpłynęło ledwie 38 skarg. Na dodatek w wyniku przeprowadzonych kontroli nikt nie został ukarany. Tylko jedna firma skupująca marchew została zobowiązana do zaprzestania nagannej praktyki.
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie
Trwa ładowanie komentarzy...

BLOGI

NAJNOWSZE WPISY

Marek PorzeżyńskiMarek Porzeżyński

Coraz częściej pod sztandarem walki z terroryzmem, w tym również cyberterroryzmem, przeprowadza się zmiany w prawie, które rozpoczynają dyskusję nad prawem do prywatności i wzajemnym stosunkiem obu wartości. Czy zawsze jednak mamy do czynienia z ingerencją w prywatność jednostki przy okazji zapewnienia większego poziomu bezpieczeństwa?

Bartłomiej DąbkowskiBartłomiej Dąbkowski

Pewne książki warto przeczytać, inne trzeba. Do tej drugiej kategorii zalicza się z pewnością „Siła Nawyku”, której autorem jest Charles Duhigg. Jak tłumaczy już sam podtytuł, książka pozwala zrozumieć „dlaczego robimy to co robimy i jak można to zmienić w życiu i biznesie”. Otóż okazuje się, że mózg działa według pewnych schematów.

Krzysztof SurgutKrzysztof Surgut

Twoja Firma została zaatakowana przez hakerów? No to może warto odpowiedzieć im "Pięknym za Nadobne" i przygotować lub zlecić kontratak? To nie jest najlepszy pomysł. Dlaczego? Zapraszam do lektury.