Nowy, niebezpieczny przekręt. Łowią naiwnych wypłacających pieniądze z bankomatów

Oszuści próbują złowić ofiary, namawiając do zeskanowania kodów QR z naklejek na bankomatach.
Oszuści próbują złowić ofiary, namawiając do zeskanowania kodów QR z naklejek na bankomatach. Fot. Grażyna Makara / Agencja Gazeta
Nowe modele smartfonów i inne atrakcyjne urządzenia elektroniczne można wygrać, wykonując jedną prostą czynność – skanując kod QR z naklejek, jakie pojawiły się na bankomatach w całej Polsce. Problem w tym, że ten – z pozoru atrakcyjny – konkurs to pułapka na naiwnych.

Oszustwo z wykorzystaniem kodów QR
Zeskanowanie kodu QR to wystawienie się na „strzał” oszusta, jest bowiem najczęściej jednoznaczne z zamówieniem usługi typu SMS Premium. A to ostatecznie może pustoszyć nasze konto bankowe nawet na kilkaset złotych w ciągu miesiąca.

Tego schematu zaczęli używać od kilku tygodni – być może miesięcy – oszuści w Polsce. – Nawet jedno kliknięcie może nas narazić na bardzo wysoki rachunek za telefon – komentował ekspert portalu Niebezpiecznik.pl, Marcin Maj dla RMF24. – Oszuści liczą na to, że ktoś zeskanuje kod i zamówi w ten sposób niechcianą płatną subskrypcję – dodawał.

Sprawa została zgłoszona na policję, ale najwyraźniej to ledwie wierzchołek góry lodowej. Kody QR zyskiwały i traciły popularność już wielokrotnie, ale w ostatnich latach znów stają się coraz chętniej używanym sposobem zawierania transakcji.

Biorąc pod uwagę, że oszuści nigdy nie zostają w tyle, wkrótce możemy mieć do czynienia z jeszcze innym typem oszustwa: zastępowaniem kodów QR sprzedawcy (np. na produktach) takimi, które przygotowali oszuści.
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie
Trwa ładowanie komentarzy...

BLOGI

NAJNOWSZE WPISY

Marek PorzeżyńskiMarek Porzeżyński

Geoblokowaniem nazywane są praktyki polegające na blokowaniu dostępu do stron internetowych lub przekierowywania na strony przewidziane dla danego rynku ze względu na przynależność państwową odwiedzającego. Takie praktyki uznawane są za dyskryminujące...

Bartłomiej DąbkowskiBartłomiej Dąbkowski

Pewne książki warto przeczytać, inne trzeba. Do tej drugiej kategorii zalicza się z pewnością „Siła Nawyku”, której autorem jest Charles Duhigg. Jak tłumaczy już sam podtytuł, książka pozwala zrozumieć „dlaczego robimy to co robimy i jak można to zmienić w życiu i biznesie”. Otóż okazuje się, że mózg działa według pewnych schematów.

Krzysztof SurgutKrzysztof Surgut

Twoja Firma została zaatakowana przez hakerów? No to może warto odpowiedzieć im "Pięknym za Nadobne" i przygotować lub zlecić kontratak? To nie jest najlepszy pomysł. Dlaczego? Zapraszam do lektury.