Seria gier zarobiła więcej niż dwie ogromne marki filmów - chwali się ich producent. Okazuje się jednak, że za wielkimi słowami kryje się znacznie bardziej przyziemna prawda.
Activision Blizzard, producent serii gier Call of Duty, pochwalił się w komunikacie do inwestorów, że ich flagowa seria osiągnęła wynik finansowy wyższy niż wszystkie filmy Marvela wyświetlane w kinach razem wzięte. Co więcej, zarobiła ona dwukrotnie więcej niż wszystkie filmy z serii Gwiezdne wojny w kinach.
Ta strzelanka w widoku pierwszoosobowym okazała się także jedną z najlepiej sprzedających się marek growych w ciągu ostatnich dziesięciu lat.
To na pierwszy rzut oka spore osiągnięcie. Gwiezdne wojny zdobyły rekord Guinessa w kategorii najbardziej dochodowa marka filmowa. Z kolei filmy Marvela od dawna kojarzą się ze sprzedażowymi hitami. Prawda okazuje się nieco bardziej skomplikowana
Bilety do kina są tańsze niż gry
Skąd więc różnica w przychodach? Po pierwsze, gry są droższe. Podstawowa cena gry wideo w Stanach Zjednoczonych, to ok. 60 dolarów. Według informacji Narodowego Stowarzyszenia Właścicieli Kin, bilet kosztuje średnio 8,5 dolara - czyli siedem razy mniej.
To dlatego przez długie lata utrzymało się przekonanie, że kina w ogóle nie zarabiają na biletach. Głównym źródłem przychodów miała być sprzedaż popcornu oraz innych przekąsek.
Nie liczymy tutaj nawet faktu, że gry mają często kilka wersji (różniących się ceną), edycje kolekcjonerskie, czy dodatkowe treści, za które użytkownicy muszą dopłacić. Kino jest w tej sytuacji rozrywką jednorazową.
Ile sprzedano gier z serii Call of Duty?
Po drugie, Call of Duty to seria 21 gier, które zostały wydane na kilkanaście różnych urządzeń - konsol i komputerów osobistych. Na koniec 2016 szacowano, że cała marka sprzedała 250 milionów kopii gier. Gwiezdne wojny zaś szacuje się, że obejrzało blisko 800 milionów osób.
Dla porównania, na początku tego roku CD Projekt chwalił się, że trzy części Wiedźmina sprzedały ok. 33 miliony kopii. Same wyniki sprzedaży pochodzą jednak głównie od producentów gier - nie ma bowiem jednej instytucji, która zbierałaby niezależnie wszystkie takie dane.
Po trzecie słowo klucz - wyniki w kinach. Seria Gwiezdne wojny zarobiła głównie dzięki przychodom z zabawek, figurek, koszulek etc. Nie inaczej jest w przypadku filmów Marvela. Same kina posłużyły raczej jako magnes, który przyciągnie konsumentów do sklepów z zabawkami. Te zaś dodały na konto Gwiezdnych Wojen ponad 30 miliardów dolarów. Pierwszy miliard zaś potrafią zarobić w ciągu 12 dni.
Activision Blizzard pochwaliło się, że w trzecim kwartale jego przychody osiągnęły 1,5 miliarda dolarów. Nie chwali się ona za to, jakie wyniki finansowe osiągają konkretne gry z jej portfolio.