Wpływy reklamowe w publicznej telewizji z roku na rok lecą na łeb na szyję, mimo, że branża reklamowa osiąga ostatnio doskonałe wyniki i niemałą część swojego sukcesu wpompowuje w TVP. By jakoś ustabilizować sytuację Telewizji Polskiej, w ostatnich trzech latach państwo dołożyło do medium blisko 2 mld zł.
Analizę finansową publicznej telewizji przeprowadził portal money.pl. Główne wnioski nie malują optymistycznego obrazka TVP - mimo 25 proc. wzrostu polskiej branży reklamowej w ciągu ostatnich 9 lat, zyski reklamowe TVP w tym samym czasie spadły o 35 proc., z kolei bilans trzech lat prezesury Jacka Kurskiego to straty w wysokości ok. 180 mln zł.
Nie tylko za czasów Kurskiego pieniądze z reklam w TVP lecą w dół - taki trend można zaobserwować już od lat. Jak zauważa serwis, „w ciągu dekady nikt nie zatrzymał spadków na dłużej niż dwa lata”, zatem milionowe straty finansowe to żadne wyjątkowe osiągnięcie.
2 miliardy kroplówki
Jednak Kurski odnotował jednak inny „sukces” - kroplówkę ze strony rządu. Jak wynika z analizy portalu, w ciągu trzech lat rządów Prawa i Sprawiedliwości, w publiczną telewizję wpompowano prawie 2 mld zł. Zaś koszty w medium rosną - tylko w dwa lata na samą misję publiczną TVP zaczęło wydawać o 150 mln zł więcej.
Pomoce finansowe ze strony państwa zaczęły się w 2016 r., kiedy to TVP wyemitowała obligacje o wartości 300 mln zł. Kupił je Bank Gospodarstwa Krajowego. Chwilę później rząd znalazł dla publicznej telewizji 800 mln zł pożyczki. I niekoniecznie doczeka się jej zwrotu - pożyczka zakładała bowiem, że zmieni się sposób finansowania mediów publicznych, ten zaś wciąż pozostaje taki sam.
W 2017 r. TVP otrzymało 860 mln zł w postaci rekompensaty za niepłacących abonament, zaś w połowie 2018 r. medium doczekało się kolejnego zastrzyku gotówki - 300 mln zł za nowe obligacje wyemitowane przez TVP. W ciągu trzech lat PiS do telewizji powędrowało zatem 1,9 mld zł.
Rekompensaty dla TVP
Jak pisaliśmy ostatnio w INNPoland.pl PiS złożyło niedawno w Sejmie projekt ustawy, zgodnie z którym TVP i Polskie Radio za 2018 i 2019 rok dostaną łącznie 1,26 mld złotych rekompensaty w związku z ubytkiem opłat abonamentowych w latach 2018-19. Jednak Konwent Seniorów zdecydował w środę, że z porządku obecnych obrad Sejmu projekt nowelizacji przyznający Kurskiemu rekompensaty zostanie usunięty.