Ile wart jest WOŚP? Wielką Orkiestrę Świątecznej Pomocy niezwykle trudno wycenić, bo nie jest organizacją komercyjną, a charytatywną. Jednak bez wątpienia Fundacja Jurka Owsiaka znajduje się ścisłej czołówce wśród polskich marek. Co więcej, ostatnie wydarzenia mogą nie tyle zaszkodzić, co scementować markę i w perspektywie długoterminowej umocnić ją, co jeszcze bardziej podniesie jej wartość.
Nic nie zachwieje marką?
Niedawne dramatyczne wydarzenia w Gdańsku, które doprowadziły Jerzego Owsiaka do rezygnacji z funkcji szefa WOŚP oraz jego decyzja o powrocie po pogrzebie zamordowanego podczas wydarzenia prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza, zatrzęsły posadami Fundacji. Mimo to eksperci są przekonani, że zamieszanie jej nie zaszkodzi, a wręcz umocni pozycję Orkiestry jako marki w Polsce.
– Obserwujemy obecnie dużą jedność wokół Orkiestry. Oczywiście czas pokaże, czy wpłynie to na markę WOŚP, ale można założyć, że długofalowo to Orkiestrę może wzmocnić - mówi w rozmowie z portalem money.pl Wojciech Borowski, prezes McCann Worldgroup.
Ile wart jest WOŚP?
To z kolei może wpłynąć na wartość marki. Trudno jednak mówić o wartości Fundacji, bo ta jest „bezcenna”, jak przekonują eksperci. Niemniej świadomość marki jest w Polsce bezcenna i można ulokować ją, jeśli nie w pierwszej trójce, to na pewno w pierwszej piątce najbardziej wartościowych i rozpoznawalnych polskich brandów.
– Ta marka jest po prostu bezcenna i stoi ponad wszelkimi algorytmami – tłumaczy serwisowi Szymon Walkiewicz z agencji Walk. – Orkiestra nigdy nie zostanie przecież sprzedana – dodaje.
Gdyby jednak pokusić się o wycenę WOŚP i zastosować te same narzędzia, co w przypadku organizacji komercyjnych, to należałoby pomnożyć wysokość rocznych wpływów Orkiestry przez osiem.
– Wyjdzie mniej więcej miliard złotych – podlicza Walkiewicz.
– Jerzy Owsiak jest wartością samą w sobie i twarzą Orkiestry. Jednak wydaje mi się, że ta organizacja i jej marka są już na tyle silne, by móc ewentualnie przetrwać bez swojego założyciela – kontynuując jego dzieło i dalej mieć ogromne sukcesy - wtóruje mu Wojciech Borowski.
Pokojowa Nagroda Nobla
Jak wyliczył magazyn „Press”, WOŚP został uznany za najbardziej wartościową organizację charytatywną w Polsce. Z kolei jej szef, chyba nierozerwalnie związany z marką, jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych osób w Polsce. Jak pisał Kamil Rakosza z naTemat.pl, ostatnio Komitet Norweski przyjął nominację Jerzego Owsiaka do Pokojowej Nagrody Nobla.