Złota kura dostała zadyszki. Cena w górę, sprzedaż iPhone'ów w dół

Apple zanotował solidne wyniki finansowe za ostatni kwartał kalendarzowy roku 2018. Niepokojący jest jednak spory spadek w segmencie iPhone'ów.
Apple zanotował solidne wyniki finansowe za ostatni kwartał kalendarzowy roku 2018. Niepokojący jest jednak spory spadek w segmencie iPhone'ów. Fot. Jenifer Chen / Flickr.com / Public Domain
Stało się, to co musiało się stać. Apple pochwalił się wynikami finansowymi za ostatni kwartał, a te - jak zwykle - są wręcz kosmiczne. Jednak na tej złotej maszynie pojawiła się skaza. W segmencie iPhone'ów zanotowano duży spadek. Apple wyczuł pismo nosem, zatem - by uniknąć trudnych pytań inwestorów, przestał raportować dokładną sprzedaż smartfonów, chwali się jedynie finansami.

Apple, jak przyzwyczaił inwestorów - wypracował imponujące wyniki finansowe. Takie, za które świat biznesu dałby się pokroić. Jednak główny motor napędowy finansów firmy - iPhone'y - zaliczył znaczną obsuwę. Omawiamy wyniki za ostatni kwartał roku kalendarzowego 2018 r. (pierwszy kwartał fiskalny 2019 w rozumieniu Apple). A więc najgorętszy okres w roku, także dla sprzedawców elektroniki. Historycznie w ostatnim kwartale Apple i inni producenci raportowali znaczne wzrosty w porównaniu do innych kwartałów danego roku.

Przychód Apple ze świątecznego kwartału, wyniósł 84,3 mld dol., o 5 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2017 r. To też zauważalna różnica pomiędzy wcześniejszymi prognozami firmy - Apple spodziewał się przychodu rzędu 89-93 mld dol.

Świetnie wyniki, niepokojący spadek w iPhone'ach
Zysk netto w omawianym okresie to 19,9 mld dol., w tej pozycji także mamy delikatny zjazd. Największe zainteresowanie budzi kondycja iPhone'ów. I tu mamy spadek przychodów o 15 proc. iPhone'y to największy motor napędowy finansów Apple. Za to lepiej poradziły sobie inne kategorie - iPady na lekkim wzroście, podobnie Maki, szczególnie przyjemne dla oka są wzrosty w kategorii usług oraz miksu smartwatchy, przystawek telewizyjnych czy akcesoriów.

Co ciekawe, firma w listopadzie zmieniła zasady publikacji wyników finansowych. Kiedyś podawała sprzedaż poszczególnych urządzeń co do sztuki, teraz jedynie sprzedaż netto, w tym przypadku niecałe 52 mld dol.. Analitycy giełdowi odebrali to, jak się okazuje - słusznie - jako zapowiedź spowolnienia.


Apple zaraportował, że baza wciąż aktywnych urządzeń z jego logo, to ponad 1,4 mld. Ponad 900 mln to iPhone'y.

Tim Cook, prezes Apple, winą za sytuację obciąża w dużej mierze rynek chiński. Tam spadek przychodów sięga 30 proc. Po pierwsze, lokalne marki oferują potężne smartfony po znacznie niższej cenie niż Apple. Po drugie, obok obniżającego się popytu w Chinach, rosną koszty produkcji ze względu na wojnę handlową między Chinami a USA. Na marginesie, jeden z chińskich prymusów, firma Oppo, debiutuje z końcem stycznia w Polsce.

Jednak to nie wszystko. W niższej sprzedaży odbija się zmiana polityki cenowej. Mieliśmy okres świąteczny, tradycyjnie doping dla handlu, oraz pierwszy kwartał, w którym w sprzedaży były wszystkie modele iPhone'ów z 2018 r. Te, wycenione w okolicach tysiąca dolarów i więcej, stanowią poważną barierę kosztową. Wzrosła marża na telefonie, jednak w ogólnym rozrachunku dynamika wyhamowała.

Prezes Apple stara się na różne sposoby skłonić użytkowników do częstszej przesiadki na nowe modele. Jednym z nich są różne metody finansowania zakupów, jakie oferuje firma swoim klientom w USA. Odsetek osób zwlekających z przesiadką na nowe urządzenie, co oczywiste, zwiększył się wraz z rosnącą ceną nowych modeli.
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie
Trwa ładowanie komentarzy...

BLOGI

NAJNOWSZE WPISY

Piotr BuckiPiotr Bucki

Aaron Sorkin – amerykański dramaturg, scenarzysta, reżyser i producent filmowy i telewizyjny – przekonuje, że jeśli nie masz w swojej opowieści takich słów jak „ale”, „jednak”, „z wyjątkiem”, „poza”, „tymczasem”, to nie stworzysz dobrej historii. Jeśli nie masz właśnie takich słów funkcyjnych, to nie masz też dobrej narracji do swojej prezentacji.

Jarosław TrelaJarosław Trela

Całkiem niedawno rozpoczął się nowy rok 2019. Jaki był poprzedni dla mnie i mojej firmy? Odpowiem obiektywnie i szczerze. Dobry. Z dumą mogę powiedzieć, że cały czas rośniemy, notujemy zyski, a pracy nie brakuje. Jest to zasługa kilku składowych. Po pierwsze wzrastającej świadomości co do sektora odnawialnych źródeł energii.

Krzysztof SurgutKrzysztof Surgut

Twoja Firma została zaatakowana przez hakerów? No to może warto odpowiedzieć im "Pięknym za Nadobne" i przygotować lub zlecić kontratak? To nie jest najlepszy pomysł. Dlaczego? Zapraszam do lektury.