Nowa kara od fiskusa. Za każde źle wypełnione pole w ewidencji 500 zł kary

Za źle wypełnione pole w JPK - 500 zł mandatu od fiskusa. Tak może wyglądać przyszłość polskich przedsiębiorców.
Za źle wypełnione pole w JPK - 500 zł mandatu od fiskusa. Tak może wyglądać przyszłość polskich przedsiębiorców. 123rf.com
Od 1 lipca zniknie konieczność składania comiesięcznych deklaracji VAT - wszystkie informacje urzędnicy będą otrzymywali w postaci elektronicznego Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK), co w założeniu ma uprosić życie przedsiębiorcom. Jednak okazuje się, że sprawa nie będzie taka oczywista, bo za nieprawidłowo wypełnione pole w JPK będą grozić sankcje finansowe.

Wysokie sankcje
Nawet 500 zł kary za każdą stwierdzoną nieprawidłowość może nałożyć na podatnika naczelnik urzędu skarbowego, jeśli w przesłanej przez niego ewidencji znajdą się błędy. Ministerstwo Finansów uspokaja, że nie chodzi o drobne literówki, a o sytuacje, które uniemożliwiają prawidłowe rozliczenie podatku, jak np. wpisanie numeru NIP w miejsce daty otrzymania faktury.

Ponadto zanim urząd nałoży karę, wskaże podatnikowi błąd. Ten zaś będzie miał 14 dni, żeby JPK poprawić. Jednak jak zauważa „Rzeczpospolita”, obecne przepisy są bardziej surowe i nawet drobna literówka może grozić olbrzymim mandatem.

– Na razie przepis jest jednoznaczny. Kary grożą za każdy błąd, a więc i za nieprawidłowe wyliczenie kwoty VAT, i za literówki – mówi „Rz” Arkadiusz Łagowski, partner w kancelarii Martini i Wspólnicy.

Komu mandat?
Nie do końca wiadomo również, na kogo kary będą nakładane. Eksperci zauważają, że przepis nie określa, czy karę 500 zł będą płacić spółki, czy drobni przedsiębiorcy. Niejasność przepisów i widmo sankcji wprowadzają wśród przedsiębiorców uzasadniony niepokój.

– Nakładanie kolejnych kar za coraz mniejsze przewinienia to niestety stała tendencja – kwituje w rozmowie z dziennikiem Agnieszka Durlik z Krajowej Izby Gospodarczej.
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie
Trwa ładowanie komentarzy...

BLOGI

NAJNOWSZE WPISY

Piotr BuckiPiotr Bucki

Aaron Sorkin – amerykański dramaturg, scenarzysta, reżyser i producent filmowy i telewizyjny – przekonuje, że jeśli nie masz w swojej opowieści takich słów jak „ale”, „jednak”, „z wyjątkiem”, „poza”, „tymczasem”, to nie stworzysz dobrej historii. Jeśli nie masz właśnie takich słów funkcyjnych, to nie masz też dobrej narracji do swojej prezentacji.

Jarosław TrelaJarosław Trela

Całkiem niedawno rozpoczął się nowy rok 2019. Jaki był poprzedni dla mnie i mojej firmy? Odpowiem obiektywnie i szczerze. Dobry. Z dumą mogę powiedzieć, że cały czas rośniemy, notujemy zyski, a pracy nie brakuje. Jest to zasługa kilku składowych. Po pierwsze wzrastającej świadomości co do sektora odnawialnych źródeł energii.

Krzysztof SurgutKrzysztof Surgut

Twoja Firma została zaatakowana przez hakerów? No to może warto odpowiedzieć im "Pięknym za Nadobne" i przygotować lub zlecić kontratak? To nie jest najlepszy pomysł. Dlaczego? Zapraszam do lektury.