Gigantyczne osiedla w programie Mieszkanie Plus. Jednej rzeczy będzie tam bardzo brakować

Mirosław Barszcz, koordynator Rady Mieszkalnictwa przy premierze i prezes BGK Nieruchomości, tłumaczył liczbę miejsc parkingowych przy osiedlach Mieszkania Plus.
Mirosław Barszcz, koordynator Rady Mieszkalnictwa przy premierze i prezes BGK Nieruchomości, tłumaczył liczbę miejsc parkingowych przy osiedlach Mieszkania Plus. Fot. Maciej Jaźwiecki / Agencja Gazeta
Olbrzymie osiedla na obrzeżach dużych miastach, z małą liczbą miejsc parkingowych, ale ze sklepami, przedszkolami i szkołami – tak wygląda przyszłość komercyjnej odnogi programu Mieszkanie Plus. W wywiadzie dla Wyborczej opowiedział o niej prezes Polskiego Funduszu Rozwoju Nieruchomości Mirosław Barszcz.


PFRN zarządza komercyjną odnogą programu Mieszkanie Plus. W jej ramach do użytku oddano na razie ok. 480 mieszkań, w tym roku odbiorcy wprowadzą się do ok. 650 kolejnych. Kupowaniem i wynajmowaniem mieszkań zajmuje się Polski Fundusz Rozwoju (PFR), który jesienią 2018 roku został właścicielem spółki BGK Nieruchomości, realizującej inwestycje w ramach programu Mieszkanie Plus.

W wersji niekomercyjnej, opartej o grunty przekazane państwu przez firmy i samorządy dzieje się niewiele.

W wywiadzie dla Gazety Wyborczej, Mirosław Barszcz kreśli wizję Mieszkania Plus, która dla wielu osób może być zaskakująca. Mówi na przykład o wielkim osiedlu na południowych rubieżach Warszawy, przy ulicy Karczunkowskiej. Ma tam powstać 3 tys. mieszkań, ale ze stosunkowo małą liczbą miejsc parkingowych – jedno ma przypadać na dwa mieszkania.

Osiedle bez miejsc parkingowych
W rozmowie przeprowadzonej przez Gabrielę Łazarczyk, prezes PFRN podkreśla, że fundusz zrobi wszystko, by mieszkańcy nie potrzebowali samochodów. Na sugestię, że trudno będzie zmusić ludzi, by pozbyli się aut, Barszcz odpowiada:


– Zaskoczę panią, ale zmusimy. My nie jesteśmy deweloperem - nie sprzedajemy mieszkań, tylko je wynajmujemy. Wprawdzie mamy zapewnioną pewną liczbę miejsc postojowych na wspomnianej Karczunkowskiej, ale potrzebne będzie zarządzanie tymi zasobami, by miejsc wystarczyło.

Dodaje, że dopiero za 3 lata, po zrealizowaniu inwestycji będzie wiadomo, kto będzie miał prawo do miejsca postojowego, a kto nie. Barszcz mówi, że dziś PFRN ma już decyzje inwestycyjne dla 15 tys. lokali, a w ciągu najbliższych tygodni otrzyma je kolejnych 15 tys. Nie oznacza to, że są one w budowie – po prostu planuje się ich budowę. 80 proc lokali powstanie w dużych miastach.
Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie

Oceń ten artykuł:

Trwa ładowanie komentarzy...

BLOGI

NAJNOWSZE WPISY

Marek PorzeżyńskiMarek Porzeżyński

Unia Europejska zgodnie ustanowiła ramy umożliwiające karanie za dokonanie cyberataków zagrażających poszczególnym państwom.

Anna SzubertAnna Szubert

1 czerwca w Hali Expo w Łodzi odbędzie się siódma edycja pokazu polskich projektantów Marka Wspiera Markę. To wydarzenie wyjatkowe na skalę Polski.

Igor IluninIgor Ilunin

Nasze samochody jeszcze nie jeżdżą samodzielnie. Na pewno też nie latają. Ale postęp technologiczny ostatnich kilku lat jest zadziwiający.