"Dzień dobry, poproszę hasło abonenckie" — po takim telefonie pod żadnym pozorem go nie podawaj

Oszuści podający się za firmy telekomunikacyjne usiłują wyłudzać dane od abonentów.
Oszuści podający się za firmy telekomunikacyjne usiłują wyłudzać dane od abonentów. Kai Chan Vong/Flickr/CC BY 2.0
Firmy telekomunikacyjne często wydzwaniają do swoich klientów w celu przedstawienia nowej oferty. Z kolei klienci zazwyczaj nie chcą z nimi rozmawiać — i dobrze — bo może okazać się, że to nie twój operator, a oszust, który chce wyłudzić od was wrażliwe dane.


Natrętni konsultanci
Odezwał się do nas czytelnik ze skargą, że wydzwaniają do niego oszuści podszywający się pod firmę telekomunikacyjną. Głos w telefonie, nie przedstawiając się z imienia i nazwiska, zażądał od niego hasła abonenckiego. Jedyna informacja jaką podał, to że jest przedstawicielem T-Mobile.


Nasz czytelnik na szczęście wyczuł, że sprawa z śmierdzi na odległość, ponieważ profesjonalni pracownicy firmy na samym początku podają dokładnie swoje dane i raczej są uprzejmi w stosunku do klienta. Nie chcąc być zbyt niemiłym — ponieważ istniał cień szansy, że to rzeczywiście pracownik firmy — klient odmówił dalszej rozmowy. Głos jednak nie odpuszczał i upierał się, że po podaniu hasła abonenckiego przedstawi klientowi niebywale korzystną ofertę oraz proponował najnowszy smartfon. Ostatecznie nasz czytelnik nie dał się wrobić i zakończył rozmowę z oszustem.


Jak zweryfikować numer?
I całe szczęście, ponieważ jego podejrzenia o ryzyku okazały się słuszne. Po sprawdzeniu numeru telefonu w internecie, wyszło na jaw, że z tego numeru niejednokrotnie dzwoniono do innych osób, a rozmowa za każdym razem przebiegała w podobny sposób.


Skrajna większość komentarzy w sprawie numeru była negatywna. Pojawiały się też takie, w których klienci twierdzili, że po kontakcie z biurem obsługi dostawali informację, że wskazany numer nie należy do przedstawiciela firmy. Pamiętajmy, że pracownik infolinii pyta o hasło abonenckie czy PESEL, gdy chce nas zweryfikować - przykładowo, gdy sami dzwonimy zapytać o coś. Jeśli pracownik sam dzwoni z ofertą, do jej przedstawienia nie potrzebuje hasła abonenckiego, dopóki nie zgodzimy się oferty przyjąć.

Najłatwiejszym sposobem na zweryfikowanie numeru telefonu jest wpisanie go na jednej ze specjalnie przygotowanych stron, na których internauci dzielą się opiniami na temat konkretnych numerów. Właśnie z takiej strony skorzystał nasz czytelnik. Komentarze zamieszczone pod numerem, mówiły same za siebie.

Nowe sposoby wyłudzania
Dane osobowe to łakomy kąsek dla oszustów, a ci prześcigają się w sposobach na pozyskanie informacji. W zeszłym miesiącu pisaliśmy o nowej metodzie naciągaczy, o której poinformowała nas czytelniczka. Kobieta oglądając mieszkania na wynajem, natknęła się na wyjątkowo atrakcyjną ofertę mieszkania blisko centrum Warszawy. Cena niższa niż średnia rynkowa. – Bez wahania postanowiłam skontaktować się z właścicielem – opisuje nasza czytelniczka. Od tego momentu zaczęły się dziać podejrzane rzeczy.

Wystrzegać należy się również wszelkiego rodzaju "przelewów autoryzacyjnych", gdy ktoś prosi o przesłanie 1 zł w celu autoryzacji, powołując się na różne preteksty, ostatnio na system ePIT.

Znajdź nas na Znajdź nas na instagramie

Oceń ten artykuł:

Trwa ładowanie komentarzy...

BLOGI

NAJNOWSZE WPISY

Igor IluninIgor Ilunin

Większość ludzi już jest przyzwyczajona do przyswajania danych i multimediów na wielu ekranach. Stąd oczekiwana, że samochody zapewnią podobne możliwości, są naturalne.

Piotr BuckiPiotr Bucki

Czasem na szkoleniach przeprowadzam pewien eksperyment. Proszę uczestników, żeby wskazali lewą i prawą stronę. Nic trudnego. Dla przeważającej większości. To jednak nie koniec eksperymentu.

Tomasz SwiebodaTomasz Swieboda

Polski rynek venture capital z roku na rok staje się coraz dojrzalszy i powoli zaczyna przypominać zachodnie ekosystemy. Tak w ostatnich dwóch latach wyglądała lokalna scena startupowa.