Blokada konta na Facebooku lub usunięcie kontrowersyjnej i zgłoszonej przez użytkowników treści to prawdziwa bolączka osób często publikujących posty na portalach społecznościowych. Ministerstwo Cyfryzacji uruchomiło właśnie nową usługę „Odwołaj się od decyzji portalu”, która ma pomóc użytkownikom „z banem”.
Blokowanie treści i kont
Nowa usługa resortu to po prostu punkt kontaktowy dla użytkowników Facebooka. Powstała na skutek próśb posłów w imieniu internautów, którym serwis blokował konta lub usuwał zgłoszone treści. Jak przypomina „Rzeczpospolita”, z blokadą kanału zetknęły się m.in. kojarzona z Konfederacją telewizja wRealu24.tv, oberwał również kanał Radio Maryja, z którego usunięto homilię ks. abp. Jędraszewskiego.
Jak pisaliśmy w INNPoland.pl,sporym echem odbiły się również usunięcia facebookowych fanpage’y Marszu Niepodległości, Młodzieży Wszechpolskiej, Obozu Narodowo-Radykalnego oraz Ruchu Narodowego w 2016 r. oraz blokada ok. 300 profili zgłoszonych przez Ośrodek Monitorowania Zachowań Rasistowskich i Ksenofobicznych.
Według administratorów Facebooka naruszały one „standardy społeczności w zakresie mowy nienawiści”, tymczasem ich autorzy twierdzili, że oskarżenia te są niesłuszne.
Resort cyfryzacji prowadzi już dalsze rozmowy z innymi portalami, m.in. Twitterem i Googlem, by wprowadzić podobne możliwości odwoływania się od blokady treści.
Potyczki polityczne
Nowa usługa ministerstwa z pewnością ucieszy aktywnych w mediach społecznościowych internautów. Najczęściej bowiem cenzurze podlegają treści, które zgłaszają sami użytkownicy, zaś takie zgłoszenia, zarówno ze stron środowisk lewicowych, jak i prawicowych, nierzadko są elementem politycznych potyczek. Te z kolei nie wymagają tak radykalnych środków, jak blokada czyjegoś konta.
Nowa opcja „Odwołaj się od decyzji portalu” jest dostępna na stronie gov.pl i wymaga posiadania konta na profilu zaufanym.