Panika koronawirusowa spowodowała, że Polacy ruszyli tłumnie do sklepów. Niestety, zwiększony ruch w sklepach to większe ryzyko rozprzestrzeniania się wirusa. GIS wydał w tej sprawie specjalne zalecenia.
Klienci w sklepach mają kontakt z innymi klientami, ale też z pracownikami sieci. To wzmaga ryzyko rozprzestrzeniania się wirusa. Punktami zapalnymi są m.in. lady kasowe, wózki czy koszyki oraz stoiska ze sprzedawanymi luzem warzywami, owocami czy pieczywem.
Są też zalecenia dla sprzedawców. Pracownicy sklepów powinni regularnie i dokładnie myć ręce mydłem i dezynfekować środkiem na bazie alkoholu o stężeniu min. 60 proc. Co więcej, placówki handlowe powinny promować płatności bezgotówkowe oraz umieszczać dozowniki z płynem odkażającym w widocznych miejscach i regularnie je napełniać.
W obiektach handlowych zaleca się:
1. Zachować bezpieczną odległość od rozmówcy (1-1,5 metra).
2. Promować dokonywanie płatności bezgotówkowych w placówkach handlowych.
3. Promować regularne i dokładne mycie rąk przez pracowników obiektów handlowych wodą z mydłem lub ich dezynfekcję środkiem na bazie alkoholu (min. 60%).
4. Upewnić się, że osoby przebywające w obiektach handlowych mają dostęp do miejsc, w których mogą myć ręce mydłem i wodą.
5. Umieścić dozowniki z płynem odkażającym w widocznych miejscach i upewnić się, że dozowniki te są regularnie napełniane.
6. Wywiesić w widocznym miejscu informacje, jak skutecznie myć ręce.
7. Upowszechniać wśród pracowników wiedzę z zakresu BHP.
8. Zwrócić szczególną uwagę na rekomendacje, aby podczas wizyt w placówkach handlowych NIE dotykać dłońmi okolic twarzy zwłaszcza ust, nosa i oczu.
9. Przestrzegać higieny kaszlu i oddychania. Podczas kaszlu i kichania należy zakryć usta i nos zgiętym łokciem lub chusteczką – jak najszybciej wyrzuć chusteczkę do zamkniętego kosza i umyć ręce, używając mydła i wody lub zdezynfekować je środkami na bazie alkoholu (min. 60 proc.).
Nie obawiać się zwracać uwagi współpracownikowi i klientowi, aby nie kasłał i nie kichał w naszym kierunku ani na produkty spożywcze.
10. Zapewnić, aby pomieszczenia handlowe były czyste i higieniczne:
• powierzchnie dotykowe takie jak: kasy samoobsługowe, blaty, lady i stoły, klamki, włączniki światła, poręcze i inne przedmioty (np. telefony, klawiatury, terminale płatnicze), a także wózki i koszyki muszą być regularnie wycierane środkiem dezynfekującym lub przecierane wodą z detergentem;
• wszystkie obszary często używane, takie jak toalety, pomieszczenia wspólne, powinny być regularnie i starannie sprzątane z użyciem wody z detergentem.
Co kupić w razie epidemii?
Jak już pisaliśmy w INNPoland.pl, Niemiecki Urząd Ochrony Ludności i Pomocy na Wypadek Katastrof opublikował listę produktów, które powinno się mieć w domu na wypadek wybuchu pandemii.
Do awaryjnej rezerwy żywności, wystarczającej jednej osobie na przeżycie mniej więcej 10 dni, należą – 20 litrów wody, 3,5 kg produktów zbożowych, zbóż, mąki, makaronu, ryżu, 2,5 kg owoców w puszkach i orzechów, 4 kg suchych roślin strączkowych, 2,6 kg mleka i produktów mlecznych, 1,5 kg mięsa, ryb i jajek, 0,4 kg tłuszcz i oleju.