Pomysł na globalny biznes kreowany w Polsce. Ta firma płaci podatki u nas
Artykuł we współpracy z LPP
03 kwietnia 2020, 09:38·3 minuty czytania
Publikacja artykułu: 03 kwietnia 2020, 09:38
Niekiedy nazwa marki bywa myląca. Zapytani o jej pochodzenie, wskazujemy odruchowo na zagranicę, tym bardziej, gdy obcobrzmiące miano dotyczy biznesu w branży odzieżowej. W końcu taki Reserved, Mohito, Sinsay, Cropp czy House nie występują w rodzimym słowniku, jednak są polskie do szpiku kości. Wszystkie należą bowiem do LPP.
Reklama.
Kiedy mowa o międzynarodowych firmach, mamy przed oczami najczęściej biznesy, których siedziby znajdują się w USA, Chinach czy Europie Zachodniej, a w naszym kraju co najwyżej dostępne są ich filie. LPP odwraca tę zależność. Globalnie rozpoznawalna sieć odzieżowa działa na 39 rynkach, lecz jej centrala mieści się... przy ulicy Łąkowej w Gdańsku.
To polskie przedsiębiorstwo odzieżowe prowadzi ponad 1700 salonów sprzedaży w 25 krajach. Sklepy otwierają swoje podwoje w takich prestiżowych stolicach jak Londyn, Berlin, Tel Awiw czy Moskwa. Dzięki sprzedaży online odzież polskiej marki zamawiają mieszkańcy 30 krajów. To Polska jest jednak tym miejscem, gdzie zapadają strategiczne decyzje i projektowane są nowe kolekcje.
W zakresie produkcji rodzinna firma (ten kierunek zarządzania przyświeca przedsiębiorstwu kierowanemu przez jego współzałożyciela, Marka Piechockiego) współpracuje z zakładami odzieżowymi zarówno w Polsce, jak i za granicą. W naszym kraju liczba szwalni wykonujących zamówienia LPP zbliża się już do 90.
Swoim pomysłem na biznes modowy i dotychczasową działalnością lider polskiej branży odzieżowej dokłada swoją cegiełkę do rozwoju polskiej gospodarki. Zarządzająca pięcioma markami firma deklaruje, że podatki, jakie płaci, odprowadza do polskiej kasy. W ten sposób w ciągu ostatnich 5 lat LPP zasiliło budżet Polski kwotą blisko 4 mld zł.
Dla zobrazowania tej suchej liczby wystarczy podać kilka przykładów. 4 mld zł to tyle, ile wyniósłby koszt zakupu 2000 elektrycznych autobusów (2 mln za 1 pojazd) lub budowy 7 stacji metra (tyle mniej więcej kosztował centralny odcinek II linii w Warszawie). Za tę kwotę można by też sfinansować świadczenia z programu 500+ dla 8 mln dzieci w Polsce.
Za 2018 rok wpływy do budżetu państwa z tytułu danin wpłaconych przez LPP sięgnęły niemal 1 mld zł. Na tę sumę w pierwszej kolejności złożyły się płatności wynikające z podatku VAT (541 mln zł), a na drugim miejscu wpłaty z podatku dochodowego od osób prawnych, czyli CIT (przeszło 144 mln zł). Trzecim źródłem wkładów firmy do budżetu były cła (132 mln zł).
Wpływy uzyskane z samego podatku CIT to z kolei kwota, za którą można by osobno zrealizować takie inwestycje infrastrukturalne do realizacji usług publicznych jak 145 posterunków policji, 30 przedszkoli, 25 przystanków osobowych na szlaku kolejowym, 4 km dróg ekspresowych, 110 km miejskich dróg rowerowych lub 144 km chodników dla pieszych.
Według zestawienia Ministerstwa Finansów notowana na GPW polska firma znajduje się wśród 30 płatników, którzy odprowadzili największą kwotę z tytułu podatku dochodowego za 2018 rok. Na tle swojego sektora (branży handlowej) LPP mieści się w pierwszej trójce firm, których działalność generuje największe wpływy do budżetu polskiego państwa.
W ujęciu terytorialnym polska sieć odzieżowa pozostaje największym na Wybrzeżu płatnikiem podatkowym i jednym z największych w Polsce. Według szacunków, wielkość wszystkich danin LPP do budżetu przekroczy 1 mld zł za 2019 rok. LPP jest też istotnym pracodawcą – struktury spółki w Polsce (biuro, sklepy, centra dystrybucyjne) tworzą 14 tys. miejsc pracy.
Wkład w krajowy budżet i rynek pracy na taką skalę możliwy jest m.in. dzięki rosnącemu znaczeniu spółki na arenie międzynarodowej oraz wzrastającemu eksportowi firmy, który w ubiegłym roku wyniósł ponad 3 mld zł. W drugim kwartale 2019 r. przychody ze sprzedaży zagranicznej po raz pierwszy w historii LPP przewyższyły te osiągane w Polsce.
Historia LPP sięga 1991 roku, gdy Marek Piechocki i Jerzy Lubianiec rozpoczęli działalność w branży odzieżowej i założyli przedsiębiorstwo PH Mistral, które po czterech latach zmieniło nazwę na obecny trzyliterowy skrót. Pierwszą autorską marką polskiej firmy było Reserved. Pierwszy salon tej sieci sklepów otwarto w 1998 roku.