Jeśli nie ma cię w internecie, to tak jakbyś nie istniał. Jak zbudować obecność firmy w sieci?
Dawid Wojtowicz
24 kwietnia 2020, 09:21·4 minuty czytania
Publikacja artykułu: 24 kwietnia 2020, 09:21
Prowadzisz biznes, ale nie promujesz go w internecie? Tracisz wiele, a w przyszłości możesz nawet pożegnać się z działalnością w swojej branży. Już dziś, jeśli Twojej firmy nie ma w sieci, to tak, jakby nie istniała dla blisko… 70% społeczeństwa! Z badania przeprowadzonego przez międzynarodową firmę doradczą EY wynika bowiem, że w Polsce 66% konsumentów szuka informacji o produktach i ich cenach, przeglądając wyłącznie witryny internetowe. Jaki z tego wniosek? W dzisiejszym świecie kluczem do Twojego biznesowego sukcesu jest promocja firmy w sieci, a bez obecności własnej marki w internecie wcześniej czy później musisz liczyć się z przegraną w rynkowej grze.
Reklama.
Na szczęście, nie musisz być specjalistą od marketingu internetowego, by dołączyć do globalnej wioski WWW i docierać ze swoimi produktami czy usługami do tych klientów, dla których internet to w zasadzie jedyne okno na świat. W tym, jak przenieść Twoją firmę do cyberprzestrzeni (a nie jest to wcale tak trudne i wymagające, jak się może na początku wydawać), pomoże Ci poradnik przygotowany przez ekspertów UPC Biznes z myślą o przedsiębiorcach stawiających pierwsze kroki w e-promocji.
Dlaczego warto polubić świat WWW?
W darmowym ebooku „Jak zbudować obecność firmy w sieci? Poradnik od podstaw." znajdziesz szereg danych, które uświadomią Ci, jak wiele tracą przedsiębiorcy niechętni budowaniu własnej marki w internetowej społeczności. Na fakt, że klient staje się coraz bardziej cyfrowy, nie ma co się jednak obrażać. Z tym że w siłę rośnie handel elektroniczny (kolejne sklepy internetowe wyrastają jak grzyby po deszczu), trzeba się po prostu pogodzić. Najważniejsze to zmienić kierunek myślenia z „wchodzę do internetu z duszą na ramieniu, ale nie mam innego wyjścia" na "rozpoczynam działalność online, bo mogę na tym tylko zyskać". Motywacją powinien być, nie strach przed porażką, lecz wizja dalszego rozwoju. A korzyści z promocji w internecie można długo wymieniać.
Prowadząc działalność biznesową w sieci, możesz znajdować klientów na całym świecie. Bariery geograficzne przestają być jakąkolwiek przeszkodą. Internet pozwoli Ci zbudować i utrzymywać relacje z każdym potencjalnym klientem, niezależnie od tego z jak odległego zakątka świata pochodzi. Znikają też ograniczenia czasowe. Klienci cały czas mają dostęp do oferty firmy i mogą zadawać pytania w dowolnym momencie. Ty zaś możesz na nie odpowiadać tak szybko, jak tylko Ci wygodnie (masz więc trochę czasu, by pomyśleć nad odpowiedzią).
Kolejną korzyścią z promocji biznesu w sieci jest dostęp do konkretnej grupy odbiorców. Internet daje dużo możliwości w różnicowaniu przekazu reklamowego, tak aby był on dostosowany do poszczególnych grup docelowych (ich potrzeb i zainteresowań). Jest to tzw. targetowanie reklamy. W opanowaniu tej sztuki pomogą Ci badania opinii konsumentów, które w internecie są stosunkowo łatwo dostępne.
Co więcej, nie masz aż tak związanych rąk przy tworzeniu czy zamawianiu reklam. Na bieżąco możesz monitorować efekty prowadzonych kampanii, korzystać z narzędzi do pomiaru ich skuteczności, a w razie błędów lub niezadowalających efektów modyfikować ich przekaz. Reklama firmy w internecie jest więc o wiele bardziej elastyczna. Pozwala również budować pozytywny wizerunek marki poprzez organizację konkursów czy innych akcji aktywizujących odbiorców.
I nie ma co się oszukiwać – na e-promocję wydasz mniej niż na jej tradycyjne formy. Aktywność w internecie nie nadszarpnie budżetu Twojej firmy tak jak np. reklama w telewizji, radiu czy prasie. Koszty „zetniesz" też na komunikacji (z zagranicznym klientem porozmawiasz przez komunikator, jak z każdym innym) oraz kampaniach reklamowych (ewentualne zmiany nie będą tak kosztowne, jak np. nowy tekst w gazecie).
Wreszcie oferowanie produktów/usług oraz otwieranie się na obsługę klienta w sieci to dla Twojej firmy wstęp do większego procesu, jakim jest transformacja cyfrowa, czyli przestawienie przedsiębiorstwa na tory innowacyjności i najnowszych technologii. Ostrożne szacunki, jakie przytacza George Westerman, naukowiec z zespołu MIT Sloan Initiative on the Digital Economy, wskazują, że firmy, które przeszły transformację cyfrową i zrobiły to dobrze, dziś osiągają zyski większe o 26% od konkurencji w branży.
Jak poradnik UPC Biznes pomoże Twojej firmie zaistnieć w internecie?
Korzyści z aktywności w internecie już poznałeś. Jeśli jesteś gotowy wykonać kolejny krok (przejść do konkretnego działania), ale nie za bardzo wiesz, od czego zacząć projektowanie swojej "internetowej wizytówki", w podjęciu najlepszej decyzji pomoże Ci poradnik „Jak zbudować obecność firmy w sieci?". To kompendium wiedzy o tym, jak mądrze i skutecznie wykorzystać możliwości, jakie daje cyfrowy świat. Autorzy przewodnika przystępnie objaśniają wszystkie internetowe narzędzia. Prowadzisz niewielki biznes i chcesz zaistnieć w sieci? Świetnie, bo zebrane w poradniku wskazówki są właśnie dla Ciebie.
Na początku zaznajomisz się z darmowymi miejscami do promocji w sieci. Choć pewnie znane jest Ci powiedzenie „nie ma nic za darmo", to internet akurat mile Cię zaskoczy. Autorzy poradnika nie tylko skupili się na królujących obecnie mediach społecznościowych (Facebook, Twitter, Instagram), ale także poświęcili uwagę (i słusznie) mniej popularnym kanałom komunikacji, takim jak fora internetowe czy serwisy ogłoszeniowe. Ty też o nich nie zapominaj, bo wciąż niemało jest internautów, którzy w poszukiwaniu fachowca, mając do wyboru social media czy specjalistyczne fora, wybiorą te drugie.
Z drugiej strony, nie da się ukryć, że serwisy społecznościowe to wszechpotężne narzędzia promocji, dzięki którym twój biznes może naprawdę wypłynąć na szerokie internetowe wody. Dlatego eksperci z UPC Biznes wzięli pod lupę i przyjrzeli się jak najdokładniej trzem platformom: Google Maps, Facebook i Instagram. Posiłkując się ebookiem, krok po kroku założysz na nich swój firmowy profil. Unikniesz też pułapek, w które wpada wielu przedsiębiorców. Dowiesz się np. dlaczego postawienie wyłącznie na Facebooka, mimo jego ogromnej popularności, może być złym rozwiązaniem. Z kolei w dziale o Instagramie poczytasz o funkcji, która z miejsca podbiła serca użytkowników tego serwisu (Instastory) i zdobędziesz wiedzę, jak zrobić z niej dobry użytek.
Czy lepiej samodzielnie zbudować stronę WWW, czy zlecić jej wykonanie firmie? Na co warto zwrócić uwagę przy wyborze hostingu? Oszczędzać i wybierać darmowe rozwiązania, czy może nieco uszczuplić firmowy budżet i zainwestować w płatne usługi hostingowe? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz w rozdziale poświęconym zakładaniu i promowaniu strony internetowej. To właśnie ona jest wizytówką firmy w sieci, drogowskazem dla przyszłych klientów i zaproszeniem ich na inne kanały komunikacji. Bez niej działalność online traci sens, dlatego weź sobie do serca wszystkie spisane tu porady.
Po pierwszych aktywnościach w social media i założeniu własnej witryny nie musisz jeszcze rozstawać się z poradnikiem. Na deser twórcy ebooka zostawili opis płatnych form promocji. Co oznacza skrót SEO? Jakie są plusy i minusy Google Ads, a jakie Facebooks Ads? Dlaczego nie należy przechodzić obojętnie obok porównywarek internetowych? I jakie perspektywy otwiera przed firmą e-mail marketing? Zaglądając na ostatnie strony poradnika, wejdziesz na wyższy stopień wtajemniczenia w technikach e-promocji.
Poradnik za jedno kliknięcie
Za te wszystkie cenne porady nie będziesz musiał nic płacić. Przygotowany przez ekspertów UPC Biznes ebook dostępny jest bezpłatnie na stronie www.upc.pl/biznes/lp/firma-w-sieci/ Nie musisz być klientem tej sieci, zakładać konta ani logować się na stronę tego dostawcy usług telekomunikacyjnych. Wystarczy, że klikniesz podany tam link, a na dysk twojego urządzenia trafi poradnik w kompletnym wydaniu.