Od dzisiaj do 30 września list polecony można odebrać w formie elektronicznej.
Od dzisiaj do 30 września list polecony można odebrać w formie elektronicznej. Fot. Agnieszka Sadowska/ Agencja Gazeta
Reklama.

Jak działa e-doręczenie?

Aby otrzymać korespondencję z urzędów w formie elektronicznej, musimy najpierw założyć profil zaufany. Kiedy już to zrobimy, kolejnym krokiem jest wizyta na portalu GOV.pl, na którym musimy założyć usługę eSkrzynka. Bez naszego wyraźnego pozwolenia poczta nie może bowiem dostarczyć przesyłki elektronicznie.
W takiej formie będziemy mogli otrzymać jedynie przesyłki polecone, których zawartość stanowi korespondencja. O ile jednak dotrze do nas korespondencja z urzędu gminy, spółdzielni lub wspólnoty mieszkaniowej, to po przesyłki z sądów, prokuratury i innych organów ścigania oraz od komornika sądowego będziemy musieli wciąż udać się osobiście.
Jak tłumaczy Ministerstwo Cyfryzacji, datą doręczenia przesyłki będzie dzień pobrania pliku z eSkrzynki. Jeśli tego nie zrobimy, za datę skutecznego doręczenia uznany zostanie dzień zwrotu przesyłki (czyli dwa tygodnie od dnia następnego od zamieszczenia dokumentu w eSkrzynce).

Elektroniczne doręczenia

Warto zaznaczyć, że na stworzenie tymczasowej możliwości odebrania listu poleconego w formie elektronicznej pozwoliła nowelizacja koronawirusowej specustawy. Równocześnie trwają prace nad osobną ustawą o doręczeniach elektronicznych, której projekt został przyjęty w lutym przez Radę Ministrów.
Po wejściu w życie ustawy tradycyjną papierową korespondencję miałyby otrzymywać jedynie tzw. osoby wykluczone cyfrowo, które z tego czy innego powodu nie mogą regularnie odbierać e-maili.
Za realizację usługi doręczeń elektronicznych odpowiedzialni będą operator wyznaczony oraz dostawcy komercyjni. Tak, jak teraz, operatorem wyznaczonym będzie Poczta Polska.