Wniosek o dopisanie do rejestru wyborców w jednym okienku, zgłoszenie unieważnienia dowodu osobistego w innym, nie mówiąc już o zgłoszeniu narodzin dziecka czy wniosku o prawo jazdy, które znów trzeba załatwiać gdzie indziej. Polskie urzędy przez lata ganiały obywateli od okienka do okienka. Teraz ma się to zmienić - dzięki nowej odsłonie GOV.pl Polacy mają szansę załatwić wszystko w internecie.
Wszystko w jednym miejscu
Gwoli ścisłości, z wieloma urzędowymi sprawami już wcześniej można było uporać się z pomocą internetu, jednak nie wszystkie usługi były tak intuicyjne. Nie były też zgromadzone w jednym miejscu. Nowa platforma GOV.pl i panel Mój GOV mają to zmienić, ponieważ w swoich zakładkach skupiają 19 ministerstw, 5 urzędów (w tym 4 wojewódzkie) oraz 141 kart usług.
Docelowo platforma ma objąć 19 ministerstw oraz wszystkie urzędy wojewódzkie. Dzięki temu w przyszłości polski obywatel większość spraw administracyjnych i kontaktów z urzędami będzie mógł załatwić bez wychodzenia z domu.
– GOV.PL powstał po to, by obywatele mieli łatwiejszy dostęp do informacji o tym, co dzieje się w poszczególnych instytucjach. Wystarczy znać jeden adres - GOV.PL - by znaleźć wszystko, czego potrzebujemy – reklamował platformę minister cyfryzacji, Marek Zagórski.
Co oferuje GOV.pl?
Co prawda dzisiejsza wersja strony jest jeszcze ograniczona, lecz mimo to już oferuje wiele usług, które niejednemu ułatwią życie. Na razie obywatele mogą zrealizować urzędową wizytę online w kategorii: dokumenty i dany osobowe, edukacja, kierowcy i pojazdy, meldunek i wybory, nieruchomości i środowisko, podatki, pomoc prawna, praca i biznes, rodzina i małżeństwo, wojsko i bezpieczeństwo, wyjazdy i wypoczynek, zasiłki i pomoc finansowa, zaświadczenia i odpisy oraz zdrowie i ubezpieczenia społeczne.
Do zgromadzonych na jednej platformie, dostępnych na razie usług, należą między innymi: zamówienie dowodu osobistego, w tym zgłoszenie jego unieważnienia w razie utraty lub uszkodzenia, uzyskanie zaświadczenia o przebiegu lub ukończeniu studiów lub uzyskanie prawa jazdy, sprawdzenie swoich punktów karnych, wnioskowanie o wpisanie do rejestru wyborców, uzyskanie podatkowej interpretacji czy odpisu aktu stanu cywilnego, możliwość skorzystania z programu Rodzina 500+ i Dobry Start, wyrabianie karty EKUZ czy dostęp do e-recept i e-skierowań.
Jak korzystać z GOV.pl?
Korzystanie z dobrodziejstw nowej wersji GOV.pl nie jest dostępne ot tak. Najpierw wymagane jest zalogowanie się na panel Mój GOV, zaś dostęp do niego daje jedynie Profil Zaufany lub e-dowód. Dzięki własnemu profilowi użytkownik, oprócz dostępu do wszystkich wymienionych usług, otrzymuje również prywatną skrzynkę do korespondencji z urzędami - znajdą się w niej złożone do urzędów wnioski oraz urzędowe odpowiedzi na nie.
Profil daje nam także dostęp do naszych danych, zgromadzonych m.in. w rejestrze PESEL, Rejestrze Dowodów Osobistych oraz w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (w zakresie posiadanych pojazdów). Korzystając z panelu, użytkownicy mają również dostęp do e-usług ZUS.
Całość usługi została dostosowana do smartfonów. Wystarczy odpalić telefon, by szybko skorzystać z mobilnej wersji strony. Jak podkreśla Ministerstwo Cyfryzacji, panel dostępny w urządzeniach z dotykowymi wyświetlaczami był szczególnym priorytetem resortu.