Wódka Soplica na bazie cytryny, piwo Somersby mango i limonka, kawa Jacobs Barista Edition to najbardziej innowacyjne produkty FMCG w Polsce wg raportu Nielsena “Breakthrough Innovation Poland 2019”. Konsumenci wciąż oczekują od producentów wprowadzania nowych produktów.
Polacy są otwarci i lubią testować nowości. Z badania Nielsen BASES wynika, że widząc nowy produkt 3/4 z nas deklaruje, że rozważa jego zakup, jeśli produkt nam opowiada, a 20 proc. zawsze kupuje, ponieważ lubi próbować nowości.
Jednak wprowadzenie i utrzymanie na rynku nowych produktów nie jest wcale łatwe. Patrząc na liczbę nowych kodów EAN pojawiających się bazach Nielsena w poszczególnych latach, widać, że liczba nowych produktów wprowadzanych na polskim rynku sukcesywnie spadała i wynosiła odpowiednio 28 proc. w 2017 r., 22 proc. w 2018 r. oraz 18 proc. w 2019 r.
Ale trzeba też pamiętać, że większość nowych produktów nie wytrzymuje na półkach sklepowych nawet roku, bo udane wprowadzenie innowacji na rynek jest procesem złożonym, a opracowanie i aktywacja nowych produktów jest jednym z trudniejszych zadań stojących przed producentami.
“Breakthrough Innovation Poland 2019”
Laureatami tegorocznej edycji konkursu zostały: wódka Soplica na bazie cytryny (malina, mięta, pigwa), piwo Somersby mango i limonka, kawa Jacobs Barista Edition, napój Tymbark mango mięta, słodycze Choco Fresh, przekąski Lajkonik Wypiekarnia Bajgle i Paluchy, produkty kulinarne Łowicz Kaszotto i Risotto.
Nagrodzono także nabiał Activia z nasionami Chia, produkty mrożone i chłodzone Dr. Oetker Feliciana Speciale i Pollo Ricotta, lody Kinder i Kinder Bueno, sałatki makaronowe Lisner Al Dente, kosmetyki kolorowe Bourjois Always Fabulous, kapsułki do prania Persil Discs 4-in-1, pastę do zębów Colgate Advanced White Charcoal i Max White Charcoal i chusteczki nawilżane Pampers Aqua Pure.
Pamiętać o trendach
Marek Rudek, Innovation Business Partner w Nielsen BASES mówi, że w tym roku największe innowacje zaliczają się do największych kategorii pod względem wartości sprzedaży, czyli m.in. alkohole mocne i piwo, które uplasowały się na czele raportu.
Z kolei przykład marki Activia czy Colgate udowadnia, że dobre innowacje otwierają szerokie pole do budowy portfolio produktów. Kolejne wnioski to takie, że moda nie omija innowacji i rok 2019 r. pod względem smaków należał do mango, co wykorzystały marki Somersby i Tymbark.
– Warto też pamiętać o aktualnych trendach, np. convenience, które dostrzegły marki Łowicz, Dr. Oetker i Lisner. Nie do przecenienia jest również angażowanie konsumentów do współtworzenia nowych produktów, zarówno na etapie ich rozwoju, jak i wprowadzenia na rynek, jak miało to miejsce w przypadku marek Persil oraz Bourjois – ocenia Rudek.