Platforma dla nowych pomysłów. Startup Heroes pomoże postawić ci pierwszy krok w biznesie
Dawid Wojtowicz
20 lipca 2020, 08:38·4 minuty czytania
Publikacja artykułu: 20 lipca 2020, 08:38
Świetny pomysł na biznes, smykałka przedsiębiorcy i otwarty umysł. To najważniejsze cechy start-upowców, wynalazców zainteresowanych wprowadzaniem na rynek innowacji. Jeśli posiadasz te atuty i jesteś gotowy przejść od planów do działania, możesz postawić pierwszy krok, korzystając ze wsparcia, jakie oferuje Startup Heroes, platforma startowa dla nowych pomysłów.
Reklama.
Projekt, realizowany w ramach "Programu Operacyjnego Polska Wschodnia na lata 2014-2020", został stworzony przez Olsztyński Park Naukowo-Technologiczny (OPN-T), jednostki powołane do wspierania rozwoju przedsiębiorstw innowacyjnych przy pomocy inkubacyjnych programów. Jednym z nich jest platforma Startup Heroes, której trwa właśnie druga edycja.
– Platforma powstała, aby wspierać przedsiębiorcze osoby poszukujące powtarzalnego, skalowalnego i rentownego modelu biznesowego. Firmy uzyskują gotowy schemat profesjonalnego programu inkubacji, który mogą powielać po zakończeniu projektu, zdobywając tym samym nowych klientów w swojej działalności gospodarczej – mówi Agnieszka Wasilewska, zastępca kierownika projektu Startup Heroes w Olsztyńskim Parku Naukowo-Technologicznym.
Wsparcie na starcie
Celem projektu, jest stworzenie warunków dla rozwoju start-upów i skomercjalizowanie ich pomysłów. Docelowo program ma wesprzeć powstanie 132 nowych przedsiębiorstw na obszarze województwa warmińsko-mazurskiego. Inkubator otwiera drzwi przed projektami z sektora ICT, ekoenergetyki oraz produkcji żywności.
– Do pierwszej edycji wnioski złożyło 171 pomysłodawców z 3 wskazanych branż. W ramach selekcji wyłoniono 22, którzy zgodnie z regulaminem platformy zobowiązani byli do założenia spółki z o.o. W trakcie inkubacji start-upy otrzymały usługi m.in. w zakresie porad prawnych, księgowych, zarządzania i przedsiębiorczości, wsparcia technologicznego, czy zakupu usług z rynku. Proces inkubacji zakończyli wszyscy zakwalifikowani. Na chwilę obecną 8 atart-upów z pierwszej edycji otrzymało wsparcie z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości – opowiada Agnieszka Wasilewska.
Manager Inkubacji do dyspozycji
Każdy start-up otrzyma swojego menadżera inkubacji, czyli opiekuna nadzorującego właściwy przebieg inkubacji. To on przeprowadzi wywiad z przedstawicielami start-upu, aby dopasować ekspertów i usługi do potrzeb biznesu. Poza nadzorem nad prawidłową realizacją programu menadżer będzie odpowiedzialny również za systematyczną ocenę postępu prac nad rozwijanym pomysłem.
– Przy drugiej edycji Startup Heroes wprowadziliśmy kilka zmian, część zamierzonych, a część nieplanowanych. Z myślą o zadowoleniu uczestników platformy wyłoniliśmy nowych partnerów świadczących usługi na rzecz start-upów. Dodatkowo wprowadziliśmy usprawnienia związane z obiegiem dokumentów. Natomiast sytuacja związana z pandemią COVID-19 zaowocowała zmianą formy szkoleń czy Demo Day z formy bezpośredniej na zdalną – wyjaśnia Agnieszka Wasilewska.
Po zakończonym procesie manager przygotuje raport z inkubacji. Raport ten będzie zapisem historii rozwoju startupu od rozpoczęcia inkubacji do jej końca oraz postępów, jakie zostały wykonane przez zespół. Po uzyskaniu pozytywnej rekomendacji start-up może starać się o 1 mln złotych dofinansowania na rozwój swojego biznesu, przystępując do konkursu "Rozwój start-upów w Polsce Wschodniej".
Kolejna edycja Startup Heroes również składa się z 6 półrocznych cyklów inkubacji, poprzedzonych 3-miesięczną rekrutacją do każdego kolejnego cyklu. Nabór do obecnego etapu (III Rundy) trwa do 31 lipca 2020 roku. Tak jak w przypadku każdej tury zwieńczy go panel ekspertów, który zadecyduje o zakwalifikowaniu do profesjonalnego programu inkubacji startupów.
Każdy wybrany uczestnik będzie mógł skorzystać z usług podstawowych i usług specjalistycznych. W pierwszym pakiecie oferowane są przestrzeń do pracy nad pomysłem, obsługa prawna i księgowa, doradztwo podatkowe, pomoc w przygotowaniu identyfikacji korporacyjnej i szkolenia pitchingowe do występu przed inwestorami. W skrócie: wiedza i umiejętności niezbędne w prowadzeniu młodej firmy.
W ramach usług specjalistycznych zostanie przygotowany dla każdego start-upu indywidualny program inkubacji. Szkolenia z tego pakietu mogą dotyczyć oceny rynkowej produktu, analizy potrzeb klienta, wizualnego kreowania marki czy marketingu. Przewidziane jest też wsparcie techniczne, technologiczne, inżynierskie i informatyczne. Wszystko zależy od specyfiku wybranego start-upu i jego modelu biznesowego.
Startupy i ich sukcesy
Jednym ze start-upów, który wziął udział w projekcie, jest firma Esensic z Olsztyna. Pracuje ona nad platformą lokalizacji w czasie rzeczywistym w przestrzeniach zamkniętych i ograniczonych, tam, gdzie nie dociera sygnał GPS lub jest na tyle zniekształcony, iż nie pozwala na dokładną i precyzyjną lokalizację obiektów. Rozwiązanie olsztyńskiego start-upu lokalizuje je z dokładnością kilkunastu centymetrów, co przekłada się na różne zastosowania, w tym optymalizację procesów zachodzących wewnątrz przedsiębiorstw, jak i również zwiększenie bezpieczeństwa w wielu aspektach.
– Poszukiwaliśmy inkubatora, który realizuje program 1.1.1 POPW. Startup Heroes w tamtym czasie miał akurat otwartą rekrutację, postanowiliśmy więc złożyć wniosek właśnie do tego programu. Niemniej jednak również słyszeliśmy kilka ciepłych słów o OPN-T od znajomych z Olsztyna – opowiada Łukasz Bijok, prezes Esensic.
– Do udziału w Startup Heroes skłoniła nas chęć realizacji projektu o dużym potencjale, lecz i dużym zapotrzebowaniu na zasoby biznesowe, marketingowe czy
wprost finansowe, pozwalające rozwinąć projekt technologicznie. Od początku mieliśmy na względzie rozwinięcie projektu również w aspektach nietechnologicznych, jak i docelowo przystąpienie do programu 1.1.2. Program inkubacji spełniał nasze oczekiwania, więc postanowiliśmy przystąpić – tłumaczy założyciel start-upu.
Esensic przeszedł już inkubację. Obecnie znajduje się po "bezpiecznej stronie"
programu 1.1.2. – Inkubacja w Startup Heroes rozwinęła nasz model biznesowy, pomogła w innych aspektach jak np. analizy rynku , czy prawnych, finalnie otwierając nam możliwość do złożenia wniosku o znaczące dofinansowanie naszego pomysłu – wylicza Łukasz Bijok.
Program Startup Heroes rozpoczął się 1 stycznia 2019 i zakończy się 31 sierpnia 2023 roku. Całkowita wartość projektu wynosi 18 mln zł, z czego zdecydowanie większa część (17 mln zł) pochodzi ze środków Funduszy Europejskich wyłożonych w ramach "Programu Operacyjnego Polska Wschodnia na lata 2014-2020" na potrzeby Olsztyńskiego Parku Naukowo-Technologicznego w Olsztynie.