Każdy, kto miał lub ma samochód, wie jak ciężko jest znaleźć dobrego i, co ważne, uczciwego mechanika. Za naprawy można zostawić w serwisie krocie. Niestety zdarza się, że niektórzy mechanicy mają cały wachlarz oszustw, które mogą nas wpędzić w spiralę kosztów oraz irytacji. Warto więc poznać te najczęściej stosowane.
Najczęściej do mechanika jedziemy, kiedy jest już konieczna wymiana jakichś podzespołów albo zaczyna nas coś niepokoić, np. dziwne odgłosy dobiegające z komory silnika. Z reguły zostawiamy samochód w serwisie i czekamy na informację z dokładną ekspertyzą.
Tutaj warto być czujnym. Niektórzy mechanicy wynajdują bowiem kolejne awarie lub informują o konieczności wymiany kilku innych części. Tymczasem rzekome naprawy często są robione na wyrost, aby tylko zwiększyć cenę naszego serwisu.
Mechanicy po prostu chcą upiec dwie pieczenie na jednym ogniu. Z jednej strony wykonają zleconą przez nas naprawę, z drugiej zaś - korzystając z okazji, dorabiają wykonując czynności, które są niepotrzebne.
Nasze części na sprzedaż
Warto znać swoje auto albo chociaż posiadać dokładne fotografie, zwłaszcza części eksploatacyjnych, o ile to możliwe. Mechanicy czasami korzystają z naszej niewiedzy oraz z faktu, że nikt nie patrzy im na ręce podczas pracy.
Serwisanci mogą nam wymontować części, które są w dobrym stanie i wymienić na zużyte. Mechanik zyskuje, bo wykonał nierzetelnie swoją usługę oraz może wymontowaną dobrą część odsprzedać. My zostajemy z rachunkiem do zapłacenia i zużytą częścią, która spowoduje, że w niedługim czasie wrócimy do mechanika oszusta.
Wyższe koszty
Jeśli jedziemy do mechanika, aby wymienił olej, to musimy się liczyć z kosztami wspominanego płynu, ważne, aby był zgodny z parametrami producenta. Do rachunku trzeba doliczyć robociznę oraz zakup filtra oleju. Mechanik raczej nie powinien mieć problemów, aby podać dokładną cenę za całość usługi – wymiana i części.
Bywa jednak, że serwisy w chwili odbioru auta informują, że wyszło trochę więcej, niż początkowo zakładali. Zaznaczmy, że z reguły nie dostajemy wcześniej informacji o podwyższonym koszcie za usługę. W zależności od sytuacji, mechanicy mogą w różny sposób uzasadniać większe koszty np. więcej spędzonych godzin przy aucie, użycie dodatkowych chemikaliów, prądu, koszy utylizacji starych płynów eksploatacyjnych. Zawsze również prośmy o zużyte czy wymienione elementy.
Sprawdzanie auta klienta
Faktycznie niektóre naprawy wymagają od mechanika wykonania jazdy próbnej naszym autem. Dobrze będzie, jak zostaniemy poinformowani o tym fakcie przez serwis.
Niestety zdarza się, że samochody pozostawione w serwisie są wykorzystywane przez mechaników w celach prywatnych lub służbowych jako np. auto wożące części czy oleje z hurtowni.
Dlatego przed zostawieniem kluczyków zróbmy zdjęcie licznikowi przebiegu, a po odbiorze sprawdźmy również, czy auto jest czyste w środku. Obowiązkiem mechanika jest zabezpieczanie np. folią foteli, kierownicy czy drążka zmiany biegów, aby wyeliminować ewentualne zniszczenie tapicerki.
Tani olej w cenie drogiego
Szczególną ostrożność należy zachować przy odbiorze auta. Na rachunku faktycznie może się wszystko zgadzać, czyli olej i części renomowanych firm, której pasują do naszego auta. Wszystko zgodnie z ustaleniami.
To gdzie jest haczyk? Otóż mechanicy mogą po prostu dokonać wymiany, naprawy, ale używając tzw. zamienników, bądź części używanych, regenerowanych. Szczególnie ważne jest w przypadku droższych komponentów jak wtryskiwacze, turbosprężarka, koło dwumasowe, sprzęgło. W rezultacie dane z rachunku nie będą pokrywać się z rzeczywistością.
Mała naprawa, długi serwis
Serwisy, aby zwiększyć swoje obroty, często ponad możliwości przerobowe deklarują, że auto będzie gotowe na jutro. W praktyce czas owej naprawy rozciąga się na kilka kolejnych dni, a mechanicy tłumaczą, że musieli długo czekać na daną część.
Ważne, aby dopilnować, żeby wszystko zostało rzetelnie wykonane i aby nie dopuścić do sytuacji, w której mechanik wybiórczo traktuje zlecone sprawy. Dodatkowo sprawdźmy, czy wszystko jest na swoim miejscu. Zdarza się, że podczas serwisu gubione są śrubki, elementy ochronne danej części. Jak wiemy, łatwiej jest rozłożyć, niż złożyć. Szczególnie kiedy praca mechanika jest nieuporządkowana.
Naturalnie, tak zachowuje się wycinek branży. Zdecydowaną większość stanowią solidni, uczciwi mechanicy, niemniej to wciąż nagminne oszustwa. Zwłaszcza, że - w przypadku problemów z autem - mamy tendencję szukać pomocy u najbliższego mechanika, mniej czasu poświęcamy opiniom na temat danego usługodawcy - mniej niż gdybyśmy wybierali się do nowego dentysty, fryzjera czy restauracji.
Doradzamy sprawdzić wcześniej opinie o danym warsztacie w internecie i wybrać się do nawet bardziej oddalonego, ale solidnego, tym bardziej, gdy niespecjalnie mamy pojęcie o swoim aucie, co nie jest żadną zbrodnią - wszyscy nie mogą się znać na wszystkim.