Opłat bankowych możemy uniknąć otwierając podstawowy rachunek płatniczy.
Opłat bankowych możemy uniknąć otwierając podstawowy rachunek płatniczy. Fot. Julian Sojka / Agencja Gazeta
Reklama.
Do dokładnego sprawdzenia, jakie opłaty podniósł ostatnimi czasy nasz bank, zachęca Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Informację o każdej zmianie musieliśmy otrzymać mailem, tradycyjną pocztą lub w systemie bankowości elektronicznej – jednak bardzo prawdopodobne jest, że przyszła ona w formie mało czytelnej dla laików. A taka nieuwaga może nas kosztować niemałe pieniądze.
– Zachęcam konsumentów, aby sprawdzili aktualne stawki za czynności bankowe. Seniorzy, którzy opłacają rachunki w okienku, powinni zwrócić uwagę, czy nie płacą za to więcej. Do czujności zachęcam również osoby, które robią przelewy przez internet. Jeżeli stawki wzrosły, warto rozważyć zmianę rachunku bankowego, a jeśli posiadamy rachunki w kilku bankach – ograniczenie ich liczby – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Podstawowy rachunek płatniczy – co to?

Osoby, które niewiele korzystają ze swojego konta nie są jednak skazane na płacenie za jego użytkowanie po wsze czasy. Od sierpnia 2018 r. każdy bank i spółdzielcza kasa oszczędnościowo-kredytowa musi mieć w swojej ofercie alternatywę, tzw. podstawowy rachunek płatniczy.
Jest to konto, którego założenie i prowadzenie jest bezpłatne, zaś prowadząca je instytucja finansowa nie pobiera opłat za podstawowe usługi (do określonych limitów) – czyli dobra opcja dla osób o niewielkich dochodach.
Podstawowy rachunek płatniczy może założyć każdy, kto nie posiada innego rachunku w walucie polskiej. Co jednak, jeśli już posiadamy płatne konto? Nic straconego! Spokojnie możemy je zamknąć i złożyć wniosek o otwarcie podstawowego rachunku płatniczego – bank nie ma prawa tego odmówić.
– Zgodnie z polskim i unijnym prawem banki i SKOK-i mają obowiązek udostępnić konsumentom taką możliwość bezpłatnie. Cały czas monitorujemy sytuację na rynku i jeśli pojawią się nieprawidłowości, to podejmę stosowne działania aby zabezpieczyć prawa i interesy konsumentów – podkreśla prezes UOKiK.