Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że oszuści podszywają się pod niego, wysyłając maile z informacją o błędnie opłaconych składkach lub o braku wpłaty i konieczności jej uregulowania w ciągu 24 godzin.
Fałszywe wiadomości są wysyłane z adresu alert@zus.pl.
ZUS podkreślił tym samym, że "nie kieruje do swoich klientów informacji o rozliczeniach składkowych drogą mailową" oraz że "za pośrednictwem korespondencji elektronicznej klienci Zakładu nie otrzymują żadnych wezwań do zapłaty czy też informacji o nadpłatach".
Należy pamiętać również, że drogą elektroniczną Zakład Ubezpieczeń Społecznych kontaktuje się wyłącznie z tymi klientami, którzy posiadają konto na portalu Platformy Usług Elektronicznych i wybrali taką właśnie formę kontaktu.
Zakład ostrzega, żeby w nigdy nie odpowiadać na tego rodzaju maile i nie otwierać zawartych w nich załączników. Tego rodzaju maile mogą często infekować komputer lub próbować uzyskać dostęp do znajdujących się na nim danych wrażliwych.
ZUS zaznaczył, że jeśli ktokolwiek z klientów ma wątpliwości co do nadawcy otrzymanej korespondencji, prosi o kontakt z najbliższą placówką; z Centrum Obsługi Telefonicznej, dostępnym pod numerem: 22 560 16 00; lub adresem mailowym cot@zus.pl.
Turyści dokonywali rezerwacji przez stronę internetową i wpłacali zaliczkę albo całą kwotę za nocleg. Na miejscu jednak okazywało się, że takiego noclegu w ogóle nie ma. Na tamten moment zgłoszono kilka takich sytuacji.
Do oszustw miało dojść przy sprzedaży noclegów w dwóch miejscowościach, Karpaczu i Szklarskiej Porębie.