
Reklama.
Jak piszą wiadomoscihandlowe.pl, opłata, o której mowa zaczęła obowiązywać w styczniu 2018 r. - jej stawkę ustalono w rozporządzeniu na poziomie 20 gr (ustawa dopuszcza maksymalnie 1 zł) od każdej wydanej torebki z tworzywa sztucznego o grubości od 15 do 50 mikrometrów. Na początku wpływy z tytułu tej opłaty były rozczarowujące, ale pod koniec 2019 r. uszczelniono przepisy.
Wpływy z opłat za reklamówki foliowe
Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska wynika, że nowelizacja prawa przyniosła pozytywne skutki, przynajmniej w zakresie wpływów z opłaty. Resort zdradza, że wpłaty do budżetu państwa z tytułu opłaty recyklingowej łącznie za lata 2019 i 2020 wyniosły 266,34 mln zł, z czego 89,84 mln to szacunkowe wpływy za rok 2019, a 176,50 mln - za rok 2020.Wiadomoscihandlowe.pl zapytały ministerstwo także, o ile wzrosło lub spadło "zużycie" toreb z tworzywa sztucznego, oraz ile tego rodzaju toreb - objętych opłatą i obowiązkiem prowadzenia ewidencji - wydano klientom w Polsce w 2020 r. W odpowiedzi ministerstw stwierdziło, że dane za ubiegły rok "nie zostały jeszcze zweryfikowane", a tym samym resort jeszcze ich nie posiada.
Podatek cukrowy zadziałał
Działający od stycznia 2021 r. podatek cukrowy spełnił swoje zadanie. Podwyższona cena zniechęciła Polaków do kupna napojów wzbogacanych cukrem i słodzikami. Choć opłata nakładana jest na producentów, to ci po prostu przerzucili podwyżkę dalej. Koniec końców to my płacimy więcej w sklepie.Od wejścia w życie opłaty cukrowej na początku tego roku ceny napojów bezalkoholowych wzrosły średnio o 26 procent – wynika z najnowszych danych Centrum Monitorowania Rynku, cytowanych przez TVN24.
Największe spadki zaobserwowano w segmentach napojów gazowanych, wód smakowych i herbat mrożonych.
Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej INNPoland.pl