Czy już wkrótce pożegnamy się z paniami i panami z Żabki? Sieć uruchomiła pierwszy Żappka Store. Sklep jest połączony z aplikacją Żappka i nie ma w nim ani kas, ani obsługi. Placówka jest dostępna 24h na dobę przez 7 dni w tygodniu, dzięki czemu klienci mogą korzystać z niej o dowolnej porze dnia i nocy.
Pierwszy Żappka Store został otwarty na Międzynarodowych Targach Poznańskich. Sklep wykorzystuje innowacyjną technologię opartą o AI, która powstała dzięki współpracy Żabki Future z amerykańską firmą technologiczną AiFi - przekazuje firma w komunikacie.
– Grupa Żabka rozwija koncepty w obszarze modern convenience, które odpowiadają na potrzeby współczesnych klientów (...) Współtworzymy ekosystem cyfrowych rozwiązań ułatwiających życie naszym klientom – mówi Tomasz Suchański, CEO Grupy Żabka Polska.
Koncept jest oparty na najnowszych technologiach, takich jak zaawansowane modele przetwarzania obrazu przy wykorzystaniu algorytmów sztucznej inteligencji do obsługi klienta oraz inteligentne rozwiązania do zarządzania zasilaniem, bezpieczeństwem i dostępnością sklepu.
Aby zrobić zakupy, wystarczy smartfon z zainstalowaną aplikacją żappka oraz aktywacja usługi Żappka Pay. Przed wejściem do Żappka Store aplikacja wygeneruje jednorazowy, przypisany do punktu kod QR, który należy zeskanować na czytniku przy drzwiach. Po zeskanowaniu kodu, drzwi otworzą się automatycznie.
– (Klienci) nawet w kilka sekund mogą zrobić szybkie zakupy, wybierając produkt i po prostu wyjść bez konieczności dokonywania płatności na miejscu – mówi Tomasz Blicharski, dyrektor zarządzający Żabka Future.
Zamontowany w Żabka Store system kamer, wykorzystujący algorytmy m.in. deep learning, rozpozna zdjęte z półek produkty, naliczy odpowiednią kwotę, po czym sfinalizuje płatność za pomocą podpiętej do Żappka Pay karty płatniczej.
Czy Żappka Store wyprze tradycyjne Żabki? Firma zapewnia, że nowy koncept ma być uzupełnieniem oferty firmy. Został on opracowany z myślą o lokalizacjach, w których nie ma możliwości otwarcia standardowego sklepu Żabka.
Autonomiczne sklepy
Jak pisaliśmy w InnPoland, autonomiczne sklepy - czyli takie, które nie wymagają ekspedientów i mogą działać 24/7 - to przyszłość handlu. Już od kilku lat szczególnie w tej kwestii rozwijają się kraje azjatyckie.
Na otwarcie pierwszych sklepów autonomicznych zdecydował się m.in. chiński gigant e-commerce - grupa Alibaba, w Korei znajdziemy samoobsługowy placówki sieci 7-Eleven, również Amazon cały czas testuje swoje pierwsze sklepy, które nie będą wymagać ekspedientów.
W Polsce pierwszy sklep autonomiczny otwarto w 2019 w Poznaniu. Jest to sieć Take&Go, która oferuje produkty pierwszej potrzeby. Sklep jest czynny całodobowo, siedem dni w tygodniu, a wejdziemy do niego korzystając ze specjalnego klucza generowanego w postaci kodu QR.