Samolot Ryanair
Nowy plan UE sprawi, że tanie bilety lotnicze podrożeją Fot. 123rf.com

Lubicie weekendowe wypady samolotem do europejskich stolic? Wygląda na to, że niedługo już będziecie mogli się nimi cieszyć. Jednym z efektów nowego pakietu klimatycznego Komisji Europejskiej będzie bowiem znaczny wzrost cen tanich biletów lotniczych.

REKLAMA
Plan "Fit for 55" ma przyspieszyć redukcję emisji gazów cieplarnianych w najbliższym dziesięcioleciu – a jednym ze sposobów, w jaki KE chce to osiągnąć, jest wprowadzenie nowego podatku od tradycyjnego paliwa lotniczego. Z podatku będzie zwolnione jedynie zrównoważone paliwo lotnicze, którego dzisiejszy udział w lotnictwie jest marginalny.

Koszt biletów lotniczych

Jak podaje serwis Business Insider, analitycy S&P Global Platts obliczyli, jak mogą zmienić się ceny biletów lotniczych po wejściu w życie nowego podatku. Okazuje się, że najtańsze bilety mogą zdrożeć dwu- albo nawet i trzykrotnie.
"Biorąc pod uwagę wzrost cen tylko z ETD, opłata za paliwo lotnicze wykorzystane na rejs z Paryża do Rzymu na odległość 1113 km wyniosłaby 17,47 euro lub 34,94 euro za lot w obie strony. We wrześniu 2021 r. cena biletu w dwie strony na trasie Paryż-Rzym wyceniana jest na 22,16 euro" – piszą eksperci.
Czytaj także:

Fit for 55

Przyjęty w zeszłym tygodniu przez Komisję Europejską plan "Fit for 55" to pakiet rozwiązań legislacyjnych, które mają doprowadzić do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych o 55 proc. w stosunku od 1990 do 2030 roku. Rozwiązania będą miały wpływ na gospodarki, firmy, a nawet gospodarstwa domowe.
Wśród założeń znajdziemy m.in.:
  • W ramach Unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) - obniżenie ogólnego pułapu emisji i zwiększenie rocznego tempa ich redukcji. Dodatkowo stopniowe wycofywanie bezpłatnych uprawnień do emisji dla lotnictwa oraz nowy system handlu uprawnieniami do emisji w odniesieniu do dystrybucji paliwa dla transportu drogowego i budynków.
  • Przyspieszenie przejścia na mobilność bezemisyjną, dzięki wprowadzonemu wymogowi zmniejszenia średnich emisji z nowych samochodów o 55 proc. od 2030 r. i o 100 proc. od 2035 r.
  • W ramach dyrektywy w sprawie odnawialnych źródeł energii - zwiększenie poziomu docelowego, zgodnie z którym do 2030 r. 40 proc. energii należy produkować ze źródeł odnawialnych.
  • W ramach dyrektywy w sprawie efektywności energetycznej - bardziej ambitne, roczne cele dotyczące ograniczenia zużycia energii. Sektor publiczny będzie zobowiązany do corocznej renowacji 3 proc. swoich budynków.
  • To wszystko będzie oczywiście sporo kosztować. Dlatego Komisja Europejska założyła, że każde państwo powinno przeznaczać całość swoich dochodów z handlu uprawnieniami do emisji na projekty związane z klimatem i energią.

    Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej INNPoland.pl