
Reklama.
Plan "Fit for 55" ma przyspieszyć redukcję emisji gazów cieplarnianych w najbliższym dziesięcioleciu – a jednym ze sposobów, w jaki KE chce to osiągnąć, jest wprowadzenie nowego podatku od tradycyjnego paliwa lotniczego. Z podatku będzie zwolnione jedynie zrównoważone paliwo lotnicze, którego dzisiejszy udział w lotnictwie jest marginalny.
Koszt biletów lotniczych
Jak podaje serwis Business Insider, analitycy S&P Global Platts obliczyli, jak mogą zmienić się ceny biletów lotniczych po wejściu w życie nowego podatku. Okazuje się, że najtańsze bilety mogą zdrożeć dwu- albo nawet i trzykrotnie."Biorąc pod uwagę wzrost cen tylko z ETD, opłata za paliwo lotnicze wykorzystane na rejs z Paryża do Rzymu na odległość 1113 km wyniosłaby 17,47 euro lub 34,94 euro za lot w obie strony. We wrześniu 2021 r. cena biletu w dwie strony na trasie Paryż-Rzym wyceniana jest na 22,16 euro" – piszą eksperci.
Czytaj także:Fit for 55
Przyjęty w zeszłym tygodniu przez Komisję Europejską plan "Fit for 55" to pakiet rozwiązań legislacyjnych, które mają doprowadzić do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych o 55 proc. w stosunku od 1990 do 2030 roku. Rozwiązania będą miały wpływ na gospodarki, firmy, a nawet gospodarstwa domowe.Wśród założeń znajdziemy m.in.:
W ramach Unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) - obniżenie ogólnego pułapu emisji i zwiększenie rocznego tempa ich redukcji. Dodatkowo stopniowe wycofywanie bezpłatnych uprawnień do emisji dla lotnictwa oraz nowy system handlu uprawnieniami do emisji w odniesieniu do dystrybucji paliwa dla transportu drogowego i budynków.
Przyspieszenie przejścia na mobilność bezemisyjną, dzięki wprowadzonemu wymogowi zmniejszenia średnich emisji z nowych samochodów o 55 proc. od 2030 r. i o 100 proc. od 2035 r.
W ramach dyrektywy w sprawie odnawialnych źródeł energii - zwiększenie poziomu docelowego, zgodnie z którym do 2030 r. 40 proc. energii należy produkować ze źródeł odnawialnych.
W ramach dyrektywy w sprawie efektywności energetycznej - bardziej ambitne, roczne cele dotyczące ograniczenia zużycia energii. Sektor publiczny będzie zobowiązany do corocznej renowacji 3 proc. swoich budynków.
To wszystko będzie oczywiście sporo kosztować. Dlatego Komisja Europejska założyła, że każde państwo powinno przeznaczać całość swoich dochodów z handlu uprawnieniami do emisji na projekty związane z klimatem i energią.
Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej INNPoland.pl