Z mapy Warszawy mają zniknąć aż trzy centra handlowe. Zarządzająca nimi firma wskazała, że obiekty sobie nie radzą, zwłaszcza w pandemii Covid-19. W ich miejscu powstać mają osiedla mieszkalne, biura, a nawet hotele.
Po publikacji tekstu otrzymaliśmy od grupy Atrium oświadczenie, w którym zapewniono o tym, że nie ma w planach wyburzania jej obiektów handlowych w Polsce – planowana jest natomiast "transformacja obiektów handlowych w kierunku wielofunkcyjnych centrów dzielnicowych poprzez dodanie do istniejących galerii nowych funkcji mieszkalnych, biurowych czy rozrywkowych".
Tekst został odpowiednio zmodyfikowany, zaś na końcu zamieszczamy oświadczenie Atrium.
Reduta, King Cross i Targówek – centra handlowe do transformacji
Jak podaje "Gazeta Wyborcza", z mapy Warszawy mają zniknąć aż trzy centra handlowe:
Reduta przy Al. Jerozolimskich,
King Cross przy Jubilerskiej
Targówek przy Głębockiej
– To obiekty zaprojektowane jeszcze w latach 90. jako monofunkcyjne. Ich stan jest dziś, można powiedzieć, opłakany – tłumaczyli cytowani przez "Gazetę Wyborczą" przedstawiciele spółki, podczas czwartkowej komisji ładu przestrzennego Rady Warszawy.
Podobne plany były ostrożnie roztaczane już wcześniej, ale najprawdopodobniej decyzję przyśpieszyła pandemia Covid-19. Na miejscu placówek handlowych ma powstać zabudowa wielofunkcyjna – osiedla mieszkaniowe z punktami usługowymi, biura czy hotele.
Inwestor prowadzi takie negocjacje z dala od publiczności już od ok. 2 lat. Jako że stołeczny ratusz zwlekał jednak z rozstrzygającą odpowiedzą, przedstawiciele Atrium postanowili publicznie zaprezentować wizję dla terenów obecnie zajmowanych przez nierentowne galerie.
– Klienci dziś poszukują inwestycji wielofunkcyjnych, w których w jednym miejscu można pracować, mieszkać, chodzić na zakupy, korzystać z gastronomii, niekoniecznie w zamkniętej bryle centrum handlowego – tłumaczy natomiast Marlena Happach, szefowa miejskiego biura architektury i planowania przestrzennego.
Według "GW", ratusz miał przychylić się do pomysłu inwestora, ale jednocześnie nalegać, aby zmiany zostały odsunięte w czasie. Na przeszkodzie stoją bowiem plany zagospodarowania tych miejsc.
Obowiązkowe szczepienia pracowników handlu?
Jak pisaliśmy w INNPoland.pl, Główne organizacje handlu apelują do Polaków o szczepienie się, by uniknąć kolejnego lockdownu. Tymczasem pojawił się pomysł, by obowiązkowymi szczepieniami objąć pracowników handlu, szczególnie kasjerów w sklepach wielkopowierzchniowych. To rozwiązanie budzi jednak spore wątpliwości branży.
– Pracownicy sklepów mają codzienny kontakt z dziesiątkami osób. Powinniśmy zadbać o ich bezpieczeństwo poprzez szczepienie się. Powszechne szczepienia i uzyskanie odporności stadnej przez nasze społeczeństwo to krok w luzowaniu obowiązujących obostrzeń, co oznacza większą wygodę w robieniu zakupów przez klientów – mówi Renata Juszkiewicz, prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.
W obliczu zbliżającej się, czwartej fali, coraz częściej słyszy się o tym, że rząd panuje wprowadzenie nowych przepisów proszczepionkowych. Planowane jest m.in. wprowadzenie możliwości weryfikacji przez pracodawcę zaszczepienia pracowników, czy też wyłączenie pewnych usług dla osób niezaszczepionych.
– Jesteśmy bardzo bliscy wydania zalecenia szczepień obowiązkowych na koronawirusa dla wybranych grup zawodowych – mówił w TVN24 prof. Andrzej Horban, główny doradca premiera do spraw COVID-19.
Czy obowiązek szczepienia to dobry pomysł? – Wprowadzenie przymusu w naszym społeczeństwie może odnieść odwrotny skutek i wywołać sprzeciw społeczny - mówi Renata Juszkiewicz.
– Nie jest to dobry pomysł, może on doprowadzić do zaognienia sytuacji i kolejnych podziałów w społeczeństwie – uważa pracownik jednego z handlowych gigantów.
Stanowisko Atrium dotyczące planów i strategii związanej z rozbudową centrów handlowych.
Atrium jest europejskim właścicielem centrów handlowych, dla którego Polska i Warszawa
są jednymi z kluczowych rynków. Rozwijamy się i zmieniamy, a centra handlowe pozostają
częścią naszego DNA. Warszawa jest nowoczesną europejską stolicą, której dynamiczny
rozwój wymaga od nas podejmowania inicjatyw mających na celu poprawę jakości
powierzchni handlowych, które oferują możliwość zrobienia zakupów, zjedzenia posiłku czy
miłego spędzenia czasu dla lokalnych wspólnot, którym służymy każdego dnia. (...)
Współczesne miasta tworzą nowoczesne lokalne społeczności, w których większość usług
jest dostępna na wyciągniecie ręki. Tworzą także ekologiczne ekosystemy, w których
większość miejskich funkcji dostępna jest w promieniu 15 minut. Pozwala to mieszkańcom
czerpać najlepsze korzyści z życia w lokalnej społeczności, jak i wielkiej metropolii. Aby
osiągnąć ten długoterminowy cel, rozpoczęliśmy jakiś czas temu prace wewnątrz Atrium nad
rozwojem naszych nieruchomości poprzez dodanie do nich w przyszłości dodatkowych
funkcji takich jak biura czy mieszkania, tak aby stały się one wielofunkcyjnymi
nowoczesnymi lokalnymi centrami.
Atrium ogłosiło strategię dywersyfikacji swoich lokalizacji i powołanie nowej części
biznesowej skoncentrowanej na poszerzeniu działalności o apartamenty na wynajem. W tej
chwili przechodzimy proces weryfikacji i oceny potencjału działek których, jesteśmy
właścicielami, a które w znacznej części są zlokalizowane obok naszych centrów
handlowych, tak aby móc zweryfikować możliwość budowy na nich apartamentów na
wynajem. Proces ten wymaga cierpliwości, spojrzenia długoterminowego i wielokrotnych
konsultacji. Doceniamy możliwość dialogu z warszawskim Ratuszem tak, jak i lokalnymi społecznościami, którzy pomagają nam w pracach nad tą długoterminową wizją. Głos
naszych klientów, jest w tej kwestii kluczowy, bo to im powierzchnie te będą służyły przez
kolejne dekady.(...)
Wierzymy, że w najbliższym czasie uda nam się wypracować wspólnie ostateczną wizję
tego, jak te obiekty powinny wyglądać. O szczegółach będziemy rozmawiać ze wszystkimi
zainteresowanymi podmiotami. W przypadku centrów, w których istniejący plan zagospodarowania ma ponad 10 lat,
chcemy rozpocząć proces zmiany tak, by wypracować najciekawsze rozwiązania dla danej
lokalizacji.