"Miliony samochodów zostaną uziemione". Rzecznik przedsiębiorców krytykuje rząd za zmianę prawa
Dawid Wojtowicz
18 października 2021, 15:56·3 minuty czytania
Publikacja artykułu: 18 października 2021, 15:56
Adam Abramowicz nie szczędzi krytyki nowemu pomysłowi rządzących. Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców zgłosił swoje uwagi do rządowego projektu ustawy o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia. Według urzędnika zaproponowane regulacje po wejściu w życie doprowadzą do uziemienia milionów samochodów zasilanych gazem.
Reklama.
– Jeśli zapowiadana nowelizacja ustawy o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia w zakresie kontroli instalacji gazowych będzie obowiązywać od 1 stycznia 2022 roku, ucierpią na tym nie tylko przedsiębiorcy z branży alternatywnego zasilania pojazdów gazem LPG i CNG, ale też 2,5 miliona ich kontrahentów, czyli właścicieli samochodów napędzanych tym paliwem – ostrzega Adam Abramowicz.
Dlaczego RMŚP krytykuje zmianę ustawy o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia?
Adam Abramowicz wskazuje na zbyt krótkie vacatio legis i brak dostępu zainteresowanych stron do treści licznych aktów wykonawczych, które mają towarzyszyć zmianie prawa. Tymczasem rząd chce, by nowe przepisy weszły w życie już od 1 stycznia 2022 roku.
Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców wyraża również zaniepokojenie w związku z pomysłem przekształcenia Transportowego Dozoru Technicznego w "super-urząd". Nowelizacja ustawy przewiduje, że TDT otrzyma uprawnienia do cofania homologacji i kontroli, czy homologowana instalacja posiada pełną dokumentację zgodną z unijnymi przepisami.
Zdaniem ustawowego reprezentanta interesów sektora MŚP wejście w życie nowej ustawy w kształcie proponowanym przez rząd spowoduje utratę ważności świadectw homologacji typu WE oraz EKG ONZ już z dniem 31 grudnia 2020 roku. Adam Abramowicz ostrzega, że skutkiem ekspresowego tempa wprowadzania zmian będzie okresowe wyłączenie z ruchu milionów samochodów zasilanych gazem.
RMŚP stoi na stanowisku, że zapowiadane regulacje pociągną za sobą poważne skutki ekonomiczno-społeczne. Przedsiębiorcy z branży, czyli producenci, dystrybutorzy i instalatorzy gazowych instalacji samochodowych, staną przed ogromnym wyzwaniem błyskawicznego dostosowania się do nowych przepisów.
Z kolei właściciele aut na gaz, chcący otrzymać dokumentacje, poniosą niemałe koszty w związku z montażem instalacji zatwierdzonej do danego modelu i wersji silnika. Obciążeni zostaną głównie mikro- mali i średni przedsiębiorcy, którzy w poszukiwaniu oszczędności często zakładają instalacje gazowe w samochodach.
Jakie rozwiązanie proponuje Adam Abramowicz? Rzecznik MŚP postuluje przedłużenie konsultacji publicznych do końca roku oraz wydłużenie vacatio legis do 6 miesięcy od dnia ogłoszenia ustawy w Dzienniku Ustaw.
Nowelizacja ustawy o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia
Rządowy projekt ustawy o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia został przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury. Ma na celu wdrożenie rozporządzenia unijnego 2018/858 z 30 maja 2018 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, części i oddzielnych urządzeń technicznych przeznaczonych do takich pojazdów.
Zmiana w przepisach ma polegać przede wszystkim na tym, że do każdego modelu samochodu, każdego rodzaju silnika potrzebna będzie nowa homologacja do zamontowanej już instalacji LPG czy CNG. W połowie sierpnia 2021 projekt został skierowany do konsultacji publicznych.