Jak zacząć zarabiać dzięki wydarzeniom online? Dwa główne modele zarobkowania
Dawid Wojtowicz
26 października 2021, 09:56·4 minuty czytania
Publikacja artykułu: 26 października 2021, 09:56
Rozwój technologii komunikacji i rosnąca popularność pracy zdalnej sprawiają, że internet daje coraz większe możliwości zarobkowania. Jednym ze sposobów zarabiania w świecie online są webinary. Jak można wykorzystać te internetowe narzędzia w celach komercyjnych? Istnieją dwa modele zarabiania za pośrednictwem webinarów: generowanie leadów i sprzedaż dostępu.
Reklama.
Webinar jako narzędzie biznesowe
Webinar tudzież webinarium to rodzaj internetowego seminarium transmitowanego z użyciem wideo, dźwięku i tekstu za pośrednictwem przeglądarki internetowej wspartej przez dedykowane oprogramowanie (platforma dla webinarów). Takie spotkanie online umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym a uczestnikami. Najczęściej ma formę prezentacji lub treningu.
Do atutów webinarów należy interaktywna formuła, niezależność od miejsca i czasu, łatwe dzielenie się wiedzą oraz duże możliwości angażowania użytkowników. Z perspektywy marketingowców i sprzedawców organizowanie spotkań online to sposób na, kolokwialnie mówiąc, robienie biznesu, czyli po prostu docieranie do klientów i zarabianie pieniędzy.
Webinary pozwalają specjalistom od sprzedaży i marketingu na zarabianie głównie na dwa sposoby. Pierwszym jest tzw. generowanie leadów. Drugi opiera się zaś na sprzedaży dostępu do internetowych seminariów. Na czym polega każda z tych metod i jakie oferują możliwości dla firm i ekspertów w komercyjnym tego słowa znaczeniu?
Generowanie leadów i sprzedaż
Albo inaczej: pozyskiwanie leadów. To po prostu wykorzystanie webinarów w marketingu i PR w celu generowania zainteresowania lub zapytań o oferty produktów i usług w biznesie. Jest to więc metoda pośrednia zarobkowania – sam webinar na siebie nie zarabia, ale stwarza warunki do prowadzenia i rozwijania działalności komercyjnej.
W najprostszym ujęciu webinar można wykorzystać do prowadzenia sprzedaży produktu lub usługi. Spotkanie online służy przedstawieniu bezpośrednio oferty. Na ogół jednak prowadzący webinaria starają się "osadzić" produkt lub usługę kontekstowo. Seminarium zostaje poprowadzone w taki sposób, by uczestnicy wynieśli z niego jakąś wartość dodaną np. wiedzę na dany temat.
Kolejną formą pozyskiwania leadów jest wykorzystanie przycisku CTA (call-to-action) na platformie webinarowej, Na takim przycisku znajduje się słowo, fraza lub wyrażenie zachęcające uczestników do podjęcia natychmiastowego działania typu "Kup teraz", "Zapisz się", "Ściągnij teraz" albo "Dowiedz się więcej". Z wielu badań wynika, że CTA zwiększa sprzedaż.
Wiele webinarów odbywa się z myślą o budowaniu pozytywnego wizerunku marki w oczach konsumentów czy użytkowników. Spotkanie organizuje się na określony temat, dzięki któremu publiczność może dowiedzieć się interesujących informacji albo nauczyć się jakichś umiejętności. Marka zaczyna być postrzegana jako ekspert, a to wzbudza zainteresowanie jej ofertą.
Najprościej mówiąc, przykładem pierwszego działania jest prezentacja oprogramowania dla biznesu, ewentualnie "natywne" wplecenie go w tematykę problemu, z jakim boryka się wiele firm. Z kolei działaniem CTA będzie przekierowanie w odpowiednim momencie publiczności webinaru na stronę sklepu. Jako przykład trzeciej formy można wskazać bezpłatne lekcje języka angielskiego, prowadzone pod szyldem szkoły organizującej płatne kursy językowe.
Sprzedaż dostępu do webinaru
Drugą metodą zarabiania za pośrednictwem webinarów jest organizacja wydarzeń płatnych. Czyli za dostęp do internetowego seminarium – możliwość wysłuchania prezentacji i nawiązania kontaktu z prowadzącymi – uczestnik musi zapłacić. W ten sposób webinar przynosi bezpośredni dochód, staje się więc kolejną usługą pozwalającą firmie na zarobek.
Płatność za udział w spotkaniu online odbywa się za pośrednictwem różnych elektronicznych systemów przekazywania środków. Sprzedaż dostępu do webinaru spotykana jest we wszystkich typach internetowych seminariów. Zasadniczo wyróżnia się trzy rodzaje webinarów: na żywo, na żądanie i automatyczne. Różnice między nimi dotyczą głównie horyzontu czasowego.
• Webinar na żywo (live) to spotkanie online, w którym zarówno prezenter, jak i uczestnicy łączą się ze sobą w czasie rzeczywistym. Jest to najczęściej spotykany rodzaj webinaru, który pozwala na największą dynamikę, bo zadawanie pytań "na gorąco", dzięki czemu publiczność seminarium współuczestniczy w kreowaniu przekazu do uczestników wydarzenia.
• Webinar na żądanie (on-demand), jak wskazuje nazwa, można obejrzeć w dowolnym momencie (po uiszczeniu opłaty, jeśli dostęp do niego stanowi płatną usługę). Niekiedy przyjmuje postać specjalnie nagranej prezentacji, ale najczęściej powstaje z przeprowadzonego wcześniej webinaru na żywo. W razie dodatkowych pytań do tematu należy skorzystać z danych kontaktowych.
• Webinar automatyczny ma dużo wspólnego z webinarem na żądanie, z tą różnicą, że dostęp do niego jest ograniczony czasowo. Organizator określa więc termin, w jakim można odsłuchać wcześniej nagrany webinar. Takie wydarzenia mogą odbywać się cyklicznie np. kolejne webinary na dany temat udostępnia się co tydzień przez cały weekend, co tworzy wierne grono słuchaczy.
ClickMeeting – polska platforma do webinarów, spotkań online i wideokonferencji
Do przeprowadzenia webinarów służą dedykowane platformy, które w wielu przypadkach bazują na specjalnych aplikacjach. Dostępne są jednak również narzędzia działające w pełni w oknie przeglądarki. Ponieważ wszyscy korzystają z programów do przeglądania internetu, taka forma dostępu jest najwygodniejsza i służy gromadzeniu jak największej widowni. Prowadzący webinar musi mieć założone konto, a przyszli słuchacze otrzymać link do prezentacji.
O tym, jak to wygląda w praktyce, można przekonać się na przykładzie ClickMeeting. Jest to oparta na przeglądarce internetowej platforma do pracy zdalnej, prowadzenia zajęć, prezentacji oraz kontaktu z klientami. Lista funkcji obejmuje:
• trzy typy webinarów
• custom branding (dopasowanie strony webinarowej do marki)
• podpokoje
• transmisje na YouTube i Facebook
• moderowany czat
• przycisk CTA
• nagrywanie webinaru
• ankiety
• integracje z aplikacjami.
– Nasza siedziba mieści się w Gdańsku, to właśnie tu tworzymy i rozwijamy platformę ClickMeeting, z której skorzystało już ponad 580 000 klientów. W 2020 r. niemal 31 mln uczestników ze 180 krajów wzięło udział w ponad 2 mln webinarów i spotkań organizowanych za pośrednictwem naszej platformy – komentuje Dominika Paciorkowska, Dyrektor Zarządzająca ClickMeeting.
Rozwiązanie polskiej firmy pozwala również na organizowanie wydarzeń płatnych. Płatność jest możliwa dzięki integracji platformy z systemem PayU. W 2020 roku na całym świecie za pośrednictwem ClickMeeting odbyło się ponad 8,5 tys. płatnych webinarów, które zarobiły łącznie niemal 55 mln zł. W Polsce płatne webinary zarobiły w sumie blisko 2,5 mln zł.
Platforma ClickMeeting jest oprogramowaniem komercyjnym dostępnym w trzech planach abonamentowych: Live, Automated i Enterprise, których cena zależy od liczby uczestników. Twórcy oferują również wersję trial. Posiadacze konta testowego otrzymują dostęp do 30-dniowego darmowego okresu próbnego. Rejestracja możliwa jest pod tym linkiem.