Co to jest kod PKD, jak go sprawdzić i dla kogo ma znaczenie? Poradnik krok po kroku
Redakcja INNPoland
04 listopada 2021, 15:20·4 minuty czytania
Publikacja artykułu: 04 listopada 2021, 15:20
Niektórzy uważają, że to zbędna biurokracja, ale bez dobrze określonego kodu PKD można stracić szansę na dofinansowanie. Przekonywali się o tym przedsiębiorcy, którzy w pandemii chcieli skorzystać z tzw. tarcz antykryzysowych.
Reklama.
Kody PKD, czyli Polska Klasyfikacja Działalności.
Podpowiadamy, z jakich wyszukiwarek skorzystać, aby wybrać kod PKD.
Jak dodać kod PKD przez internet? Radzimy, jak to zrobić.
Co to jest kod PKD?
PKD to skrót od nazwy Polska Klasyfikacja Działalności, czyli zbioru, który systematyzuje rodzaje działalności społeczno-gospodarczej prowadzonej przez polskich przedsiębiorców, zarówno tych małych, jak i potężnych. Jest to kod, który wskazuje, czym dane przedsiębiorstwo się zajmuje, jaki jest obszar jej działalności.
Dla państwa takie posegregowanie danych jest istotne, bo obrazuje, jak rozwija się gospodarka i daje możliwość jej analizy, czy porównania z gospodarkami innych krajów.
Specyficzny kod działalności PKD
Katalog kodów Polskiej Klasyfikacji Działalności jest zawarty w rozporządzeniu Rady Ministrów z 24 grudnia 2007 r. Dzieli się na pięć poziomów, z których każdy ma kolejne gałęzie, przez co jest coraz bardziej szczegółowy. Na przykład Sekcja R klasyfikacji pt. działalność związana z kulturą, rozrywka i rekreacją ma cztery działy:
działalność twórcza związana z kultura i rozrywką
działalność bibliotek, archiwów, muzeów oraz pozostała działalność związana z kulturą
działalność związana z grami losowymi i zakładami wzajemnymi
działalność sportowa, rozrywkowa i rekreacyjna
Każdy z tych działów ma z kolei poddziały, które mają klasy, podklasy itd. Skomplikowane? Być może dla zupełnie świeżego przedsiębiorcy, który dopiero rejestruje firmę i jest w trakcie formalności, może się tak wydawać. Stąd warto skorzystać z wyszukiwarki zamieszczonej na stronie: biznes.gov.pl/pl/tabela-pkd. Wystarczy, że wpisze w nią słowo klucz, a system podpowie mu możliwe rodzaje działalności, które dopasuje do siebie.
Wybierając kod z katalogu PKD warto wskazać ten, który faktycznie będzie odpowiadać działalności, jaką zamierza prowadzić dany przedsiębiorca. Według prawników nie jest dobrze, jeśli ktoś wybiera dużo kodów PKD wychodząc z założenia, że być może w przyszłości rozszerzy swoją działalność, więc lepiej zawczasu się na taką ewentualność przygotować. Kody PKD powinny bowiem odzwierciedlać rzeczywisty zakres działalności danego przedsiębiorcy, a nie to, co może, ale nie musi, się kiedyś zdarzyć. I powinny być jak najbardziej dokładne.
Podanie wielu kodów PKD może bowiem wprowadzać w błąd, powodować niejasności i odstraszać potencjalnych klientów czy kontrahentów, wedle zasady, że jeśli coś jest do wszystkiego, to jest do niczego. Z drugiej strony nie ma żadnych konsekwencji za podanie wielu kodów PKD, a ich wskazanie przedsiębiorca może łatwo uzasadnić, np. ciągłym rozwojem firmy i poszukiwaniem nowych odbiorców usług.
Trzeba pamiętać, by wpisać kod z jak najniższej gałęzi klasyfikacji, czyli z podklasy. W przypadku CEIDG przedsiębiorca np. zakładając jednoosobową działalność gospodarczą powinien wpisać we wniosku (CEIDG-1) wszystkie typy działalności, ale także musi zaznaczyć, który kod jest główny i wskazuje na najważniejszy zakres usług czy działalności firmy. Co istotne, we wniosku jest miejsce jedynie na wpisanie siedmiu kodów, resztę można jednak dołączyć w załączniku (CEIDG-RD).
Konieczna aktualizacja kodów PKD
Każda zmiana w działalności przedsiębiorcy, np. związana z poszerzeniem zakresu świadczonych przez niego usług, musi zostać odnotowana i będzie wymagała aktualizacji wniosku do KRS czy CEIDG i uzupełnienia kodów PKD.
Eksperci wskazują, że powinno się to zrobić przed uzyskaniem przychodu z zakresu, którego dotyczy nowy kod PKD. Przedsiębiorcy wpisani do CEIDG mogą dokonać zmiany kodów PKD, korzystając z tego samego formularza co przy rejestracji, wpisując aktualne dane w polu 06.2, oraz ewentualnie w dodatkowym formularzu CEIDG-RD. Natomiast przedsiębiorcy wpisani do KRS muszą dokonać zgłoszenia na formularzu KRS-ZM, który stanowi załącznik do wniosku o zmianę danych w rejestrze przedsiębiorców.
Jak dodać kod PKD przez internet?
Aktualizacja kodów PKD nie wymaga żadnych wizyt w urzędzie. Może zostać dokonana bez opłat przez internet, za pomocą profilu zaufanego. Aby to zrobić, trzeba wejść na stronę CEIDG i zalogować za pomocą profilu zaufanego (np. wykorzystując do tego bankowość elektroniczną).
Potem należy wyszukać zakładkę: zmień dane we wpisie i określić, które z danych chcemy zmodyfikować. W tym miejscu należy wybrać odpowiednie pole i dodać nowe kody PKD wybierając je z listy oraz wskazać, który Urząd Skarbowy jest zainteresowany taką informacją. Na końcu przedsiębiorca musi podpisać wniosek elektronicznie i go wysyłać.
Na YouTube nie brakuje filmików, które w jasny sposób, krok po kroku pokazują, jak taki wniosek elektroniczny wypełnić, by nie popełnić błędu.
Niewłaściwe kody PKD
Jak wskazują prawnicy, nie ma żadnych konsekwencji za niewłaściwe wskazanie kodów PKD. Z punktu widzenia prawa podatkowego istotna jest bowiem nie kwalifikacja działalności, ale to czym przedsiębiorca się zajmuje i czy płaci z tego tytułu podatki.
Tak więc nikomu nie grozi kara za złe podanie kodu PKD, ale za prowadzenie działalności bez wymaganego zgłoszenia w KRS czy CEIDG już tak (kara grzywny lub nawet ograniczenia wolności do jednego miesiąca). Prawidłowe wskazanie kodów PKD może jednak uchronić przedsiębiorcę od sporu z fiskusem, który weryfikując jego przychody i koszty, sprawdza, czy mieszczą się one w zakresie działalności gospodarczej.