Nowy atak hakerski wymierzono w użytkowników smartfonów i tabletów z systemem Android. Podczas pobierania z oficjalnego sklepu Google Play fałszywej aplikacji z tapetami oferującej zdjęcia z serialu "Squid Game", na telefonach ofiar instalowany był spyware Joker.
Cyberprzestępcy często wykorzystują popularne wśród internautów tematy do realizacji swoich celów. Aktualnie społeczeństwo "grzeje" koreański serial "Squid Game", który zadebiutował na platformie Netfilx 17 września 2021 roku. Hakerzy wycelowali tym razem w użytkowników smartfonów i tabletów z systemem Android.
Podczas pobierania z oficjalnego sklepu Google Play fałszywej aplikacji z tapetami, oferującej zdjęcia z tego popularnego serialu, na telefonach ofiar instalowany był spyware. "Squid Game Wallpaper 4K HD" zawierała złośliwe oprogramowanie. Według Lukasa Stefanko, specjalisty ds. analizy zagrożeń w firmie ESET, był to znany od 2017 roku spyware pod nazwą Joker.
To jeden z bardziej powszechnych, a także niebezpiecznych programów szpiegujących, który po zainstalowaniu na urządzeniach z systemem Android może przekazywać przestępcom dane użytkowników, takie jak treść wiadomości tekstowych czy listę kontaktów. Co więcej, Joker może także zarejestrować ofiary do płatnych subskrypcji typu premium.
– Choć Google wycofał złośliwą aplikację, to ryzyko infekcji istnieje nadal. Aplikacja jest dostępna poza Google Play na stronach WWW – przestrzega Beniamin Szczepankiewicz, starszy specjalista ds. cyberbezpieczeństwa w ESET.
– Na fali popularności Squid Game zagrożenie powróciło. Przestrzegamy posiadaczy smartfonów i tabletów z systemem Android przed pobieraniem jakiegokolwiek oprogramowania z innych źródeł niż Google Play, które pomimo niedoskonałości pozostaje wciąż najbezpieczniejszym źródłem – dodaje ekspert ESET.
Popularność "Squid Game"
Od kilku tygodni "Squid Game", czyli serial, który obejrzycie na Netflixie, bije rekordy popularności w sieci. Produkcja cały czas utrzymuje się na pierwszym miejscu w TOP 10 popularnej platformy streamingowej, a nawiązania do niej pojawiają się w memach, tiktokach, a nawet liniach ubraniowych znanych marek.
Serialowa produkcja Netflixa opowiada o grupie 456 osób, które wskutek swoich problemów finansowych decydują się zagrać na śmierć i życie w turnieju opartym o znane, dziecięce zabawy. Stroje, w które ubrani są bohaterowie, cieszą się równie dużym zainteresowaniem.
Jak podaje serwis podlaskie24.pl. liczba wyszukiwań tylko samych białych trampek Vans w Wielkiej Brytanii wzrosła o 7800 proc!