Portugalski parlament ustanowił nowe przepisy prawa pracy. Mają one zagwarantować pracownikom zdrowy balans między życiem zawodowym a prywatnym oraz przyciągnąć do kraju "cyfrowych nomadów". Od teraz pracodawcy muszą uważać na higienę zarządzania czasem, ponieważ mogą zostać ukarani za kontaktowanie się z pracownikami poza godzinami pracy.
Jak przekazuje portal VICE World News, zgodnie z nowymi przepisami pracodawcy mogą zostać ukarani za kontaktowanie się z pracownikami po pracy i będą zmuszeni do pokrycia zwiększonych wydatków wynikających z pracy w domu - chodzi m.in. o rachunki za internet, gaz i prąd.
Partia Socjalistycznej Portugalii twierdzi, że nowe przepisy w Portugalii, uchwalone 5 listopada, zostały powzięte w kontekście nadużywania pracy w trybie home office, które zostało zaobserwowane po wybuchu pandemii COVID-19. Szefowie nie będą mogli chociażby wysyłać SMS-ów do pracowników poza normalnymi godzinami pracy.
Kogo obejmie nowe prawo? Okazuje się, że zmiany w obecnych przepisach mają swoje ograniczenia, gdyż będą dotyczyć wyłącznie firm zatrudniających więcej niż 10 pracowników.
To nie koniec zmian, gdyż zostaną wprowadzone także postanowienia, mające na celu pomoc pracownikom na home office, takie jak zakazanie pracodawcom monitorowania pracowników w domu. Pracownicy będą musieli spotykać się z przełożonym co dwa miesiące, aby zaprzestać izolacji.
Portugalia zabrania szefom wysyłania SMS-ów do pracowników po godzinach
"Pandemia przyspieszyła potrzebę uregulowania tego, co powinno być uregulowane" – oznajmiła portugalska minister pracy i ubezpieczeń społecznych Ana Mendes Godinho podczas konferencji technologicznej Web Summit w Lizbonie w zeszłym tygodniu.
"Telepraca może być 'game changerem', jeśli skorzystamy z jej zalet i zredukujemy wady" – dodała. "Uważamy, że Portugalia jest jednym z najlepszych miejsc na świecie dla tych cyfrowych nomadów i pracowników zdalnych, aby wybrać miejsce zamieszkania. Mamy zamiar przyciągnąć ich do Portugalii" – podkreśliła.