Czterodniowy tydzień pracy. Polacy jasno powiedzieli, co myślą o takim rozwiązaniu
Redakcja INNPoland
09 listopada 2021, 12:19·2 minuty czytania
Publikacja artykułu: 09 listopada 2021, 12:19
Jak wynika z danych Eurostatu Polska jest trzecim najdłużej pracujacym narodem w Europie – 40,1 godzin tygodniowo. Ostatnio pojawia się wiele sugestii, że krótszy niż pięciodniowy tydzień pracy wyjdzie na dobre zarówno pracodawcom, jak i pracownikom. Tymczasem Polacy ocenili pomysł wprowadzenia czterodniowego tygodnia pracy.
Reklama.
Badanie przeprowadziła HRK, firma zajmująca się doradztwem w branży HR. Z badania przeprowadzonego na 200 uczestnikach wynika, że najbardziej atrakcyjną korzyścią dla pracowników jest 4-dniowy tydzień pracy. Tę odpowiedź wybrało 73 proc. osób. Dla 64 proc. osób dodatkowy wolny dzień mógłby byłby wystarczającym argumentem, by zmienić pracę.
Drugim w kolejności najatrakcyjniejszym benefitem okazał się model hybrydowy, czyli częściowa praca z domu, częściowa z biura. Na tę opcję zagłosowało 68 proc. respondentów, a dla 52 proc. byłby to argument przekonujący do odejścia z pracy. Całkowitą pracę z domu wybrało zaledwie 6 proc. osób.
Dla ankietowanych atrakcyjna okazała się też ruchoma godzina rozpoczęcia pracy. 63 proc. uważa wybór przyjścia do biura pomiędzy godziną 7 a 10 za atrakcyjny. 40 proc. uznało to za argument do zmiany pracy.
Jak wiadomo, od 5-dniowego tygodnia pracy obecnie odchodzą firmy w Islandii czy Hiszpanii. 4-dniowy tydzień pracy testują też polskie firmy, głównie w sektorze IT. I – jak pisaliśmy w INN:Poland – mają zadowalające efekty.
Takie rozwiązanie miała wprowadzić m.in. firma Senuto, która zajmuje się dostarczaniem narzędzi do SEO. Jej pracownicy otrzymują za 4 dni wykonywania obowiązków takie same wynagrodzenie jak podczas pracy przez pięć dni.
– Pomysł wziął się z ogólnego przepracowania i stresu ostatnich 1,5 roku - razem z 4-dniowym tygodniem pracy wprowadziliśmy aplikację do rozmów z terapeutami. Piątek jest dniem wolnym, natomiast wszystkie warsztaty, szkolenia, naukę języków przenieśliśmy na piątki. Ale nikt nie sprawdza, co kto robi. Nie zgłaszamy również piątkowych urlopów – powiedział w rozmowie z portalem Sara Booth-Wrotkowski z Senuto. Z kolei agencja strategiczno-kreatywna Kava wprowadziła 6-godzinny dzień pracy.