Czy plany związane z Centralnym Portem Komunikacyjnym w końcu zaczną być realizowane? Na to wygląda. Spółka CPK podpisała umowę z firmami, które mają zaprojektować 4-kilometrowy odcinek tunelu kolei dużych prędkości w Łodzi. Wiadomo, kiedy więc można spodziewać się rozpoczęcia prac.
Centralny Port Komunikacyjny ma być docelowo węzłem przesiadkowym między Warszawą i Łodzią integrującym transport lotniczy, kolejowy i drogowy.
Pierwsza inwestycja CPK
We wtorek spółka CPK zawarła umowę z konsorcjum Metroprojekt i SUD Architekt Polska. Dotyczy ona zaprojektowania 4-kilometrowego odcinka tunelu (i infrastruktury towarzyszącej) przeznaczonego dla pociągów dalekobieżnych, głównie dla kolei dużych prędkości.
Pociągi te będą startowały na dworcu Łódź Fabryczna, a na powierzchnię wyjdą w okolicy osiedla Retkinia. Tunel wejdzie w skład nowej trasy, która połączy Warszawę przez CPK z Łodzią, Sieradzem, Wrocławiem i Poznaniem – czyli szprychy nr 9.
– Kolei dużych prędkości zapewni pasażerom atrakcyjne czasy przejazdu, np. z Łodzi do Warszawy w 45 minut (obecnie ponad godzinę), a z Łodzi do Wrocławia i Poznania w 1 godz. 10 min (obecnie prawie 3,5 godziny) – oznajmił wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK, Marcin Horała.
– Ta inwestycja jest pierwszym elementem Kolei Dużych Prędkości i całego systemu KDP – powiedział Wawrzyniec Wychowański, wiceprezes Biura Projektów Metroprojekt. Prace podziemne rozpoczną się w 2023 roku.
– Tunel w Łodzi to najbardziej zaawansowane zadanie inwestycyjne w ramach Programu CPK. Prace studialne objęły już w sumie ok. 1000 km planowanych linii kolejowych w różnych częściach Polski. To trasy, dla których trwają inwentaryzacje przyrodnicze i przygotowywane są studia techniczno-ekonomiczno-środowiskowe – dodał z kolei prezes spółki CPK, Mikołaj Wild.
Umowa opiewa na 59,8 mln zł netto. Będzie ona finansowana ze środków, które spółka CPK otrzymała w ramach dofinansowania z unijnego instrumentu CEF – "Connecting Europe Facility".