Na razie polska kolej szybkością nie powala. Maksymalnych osiągów nie zdołał rozwinąć nawet lider prędkości - Pendolino - bo, cytując klasyka “szyny były złe”. To ma się jednak zmienić. CPK zapowiedziało, że w Polsce ma powstać Kolej Dużych Prędkości. Czy nasze nowe, infrastrukturalne plany zrobią wrażenie na świecie? Postanowiliśmy przyjrzeć się, z jaką prędkością poruszają się najszybsze pociągi świata.
Program Kolejowy CPK zakłada budowę nowego ogólnokrajowego systemu transportu pasażerskiego opartego o szybkie połączenia. Jak szybkie? Linie Kolei Dużych Prędkości mają pozwolić na prędkość maksymalną do 250 km/h, przy założeniu, że później będzie ją można podnieść do 350 km/h.
Przypomnijmy - na razie, z powodu niedostosowania infrastruktury, najszybsze pociągi w Polsce - Pendolino - mogą rozpędzać się maksymalnie do 200 km/h i to wyłącznie na kilku odcinkach. Najwyższe prędkości składy osiągają na Centralnej Magistrali Kolejowej do Krakowa oraz na trasie z Warszawy do Gdańska.
W ramach nowego programu rozwoju Kolei Dużych Prędkości do końca 2034 r. ma powstać 1789 km nowych linii kolejowych. Na te inwestycje ma składać się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 "szprych" prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.
Czy polskie, ambitne plany na rozwój kolei, zrobią wrażenie w Europie i na świecie? Przedstawiamy listę najszybszych kolei, jakimi można przemieszczać się po różnych zakątkach globu.
1. Maglev HTS - Chiny
Co prawda Państwo Środka zaprezentowało dopiero jego prototyp, ale już wiadomo, ze Maglev HTS będzie najszybszym pociągiem świata. Jak czytamy w portalu nakolei.pl, skład będzie mógł rozpędzić się do prędkości 620 km/h.
Prezentacja miała w mieście Chengdu w styczniu 2021 roku. Prototyp magnetycznego pociągu miał długość 21 metrów. Chińczycy przygotowali również blisko 200 metrową trasę, aby zaprezentować zasady działania innowacyjnej jednostki.
Pojazd ma być w stanie wyruszyć w pierwsze trasy z pasażerami nawet za trzy lata.
2. Seria L0 - Japonia
Jak czytamy w komputerświat.pl, japoński pociąg Serii L0 również działa w technologii kolei magnetycznej. Pociąg ma wejść do komercyjnego użytku w 2027 roku, ale już jest poddawany testom, w trakcie których ustanowił kolejowy rekord prędkości na poziomie 607 km/h.
Producent Serii L0 planuje, iż w komercyjnej, pasażerskiej wersji będzie jeździł z maksymalną prędkością 505 km/h pozwalając na zaledwie 40-minutową podróż między Tokio i Nagoją.
3. TGV POS
Pociąg produkcji francuskiej firmy podróżuje na trasie, która łączy trzy kraje - Francję, Niemcy oraz Szwajcarię. W 2007 roku ustanowił rekord prędkości na konwencjonalnych torach - 574 km/h. Rekord został ustanowiony przez specjalnie zaprojektowany model z większymi kołami i teoretyczną, maksymalną mocą 26 300 koni mechanicznych.
W chwili obecnej prędkości eksploatacyjne pociągów TGV wynoszą od 270 km/h do 320 km/h.
4. Shanghai Maglev
Shanghai Maglev to pierwsza na świecie komercyjna linia kolei magnetycznej, którą uruchomiono w 2004 roku. Pociąg został wyprodukowany w Niemczech. Linia ma 30,5 km i dwie stacje.
Maksymalna prędkość w codziennym użytkowaniu może wynieść nawet 431 km/h, ustanowiony na testach rekord to 501 km/h.
5. CRH380A Hexie
CRH380A Hexie to chińska seria pociągów zaprojektowanych w nowym standardzie mającym umożliwiać podróżowanie z prędkością do 380 km/h.
Pociąg ma specjalnie zaprojektowany nos o niskim oporze aerodynamicznym. Dzięki funkcji hamowania rekuperacyjnego pojazd potrafi odzyskać do 800 kWh energii. Rekordowa prędkość osiągnięta przez pociąg 486 km/h.