
W okresie po Black Friday Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ma pełne ręce roboty. Urzędnicy przestrzegają, by zachować ostrożność i nie dać się nabić w butelkę. Równocześnie podkreślają, że kupienie towaru na promocji nie ogranicza naszego prawa do reklamacji.
REKLAMA
Masz prawo do reklamacji!
Nawet jeżeli kupiliśmy towar w promocyjnej cenie mamy prawo go zwrócić. Chodzi o rękojmię, czyli tryb dochodzenia odpowiedzialności od przedsiębiorcy w związku z ujawnioną wadą fizyczną (niezgodnością z umową) lub prawną kupionego towaru konsumpcyjnego.– Prawo do skorzystania z rękojmi jest podstawowym prawem konsumenta – również osób kupujących na wyprzedażach. Sklep nie może odmówić przyjęcia reklamacji z tytułu rękojmi – tłumaczy Tomasz Chróstny w rozmowie z "Rzeczpospolitą".
Problem ze zwrotem może pojawić się natomiast wtedy, gdy reklamacja dotyczy wady towaru, o której wiedzieliśmy podczas zakupu. Wtedy prawo reklamacji z tytułu rękojmi nie przysługuje.
Niestety, w przypadku produktu, który nie ma wad, ze zwrotem może być trudno. Zależy on wtedy od dobrej woli sprzedawcy i regulaminu sklepu – wyjątkiem są zakupy przez internet. W takim przypadku mamy ustawowe prawo tzw. do namysłu zwrócić go w ciągu 14 dni.
Niestety, prawa do reklamacji nie mamy z powodu tego, że padliśmy ofiarą klasycznej już (niestety!) zagrywki, którą jest pompowanie cen i tworzenie "sztucznych" promocji w sklepach stacjonarnych akurat na Black Friday. Kupując w okresie listopadowego święta konsumpcji, warto zawsze sprawdzić ceny i opinię o sklepie w internetowych porównywarkach.
Czytaj także:Jak sprawdzić promocje na Black Friday?
Niektóre porównywarki oferują sprawdzenie historii cen, dzięki którym ocenimy, czy promocja jest faktycznie korzystna.Takich danych dostarcza na przykład porównywarka Ceneo, która zbiera Informacje o historii ceny produktu z ostatnich 6 miesięcy. Aby mieć do nich dostęp, należy założyć darmowe konto i się zalogować. Historię cen na przestrzeni ostatnich 12 miesięcy prezentuje natomiast przeglądarka Skąpiec.pl. W tym przypadku nie trzeba zakładać konta.
Rekordy popularności w tym okresie bije również działająca od 2019 roku przeglądarka Fake Friday. To inicjatywa społeczna, która jest uruchamiana w okresie wyprzedaży z okazji Czarnego Piątku pod koniec listopada. Witryna została zaprojektowana specjalnie pod to, by móc sprawdzić historię ceny produktu w popularnych sklepach RTV/AGD.
Specjalnie zaprogramowany bot Fake Friday przez ostatnie pół roku kilka razy w miesiącu sprawdzał ceny produktów w sklepach z elektroniką. W witrynie podana jest najniższa cena, jaką bot odczytał w ostatnich 6 miesiącach.
Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej INNPoland.pl